اخبار اقتصاد ایران

احتمال تعیین مزد در صنایع مختلف با منطقه‌ای شدن دستمزدها

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی گفت

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی در تشریح پیامدهای اجرای مزد منطقه ای در کشور گفت: ماده ۴۱ قانون کار ملاک تعیین حداقل دستمزد کارگران است و شورای عالی کار باید هزینه های معیشتی را بررسی کند. در زمان باقیمانده تا پایان سال سبد خرید کنید.

ایران تحلیل، فتح الله بیات در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی پیشنهاد منطقه ای شدن دستمزدها اظهار کرد: دستمزد منطقه ای در قانون دیده شده و غیرقانونی نیست، اما باید ابتدا چارچوب و زیرساخت های آن آماده شود و سپس اجرایی شود. بنابراین اگر بخواهیم وارد این موضوع شویم، ممکن است بحث صنایع مختلف نیز پیش بیاید و کارفرمایان و دولت با مشکل نحوه تفکیک دستمزد صنایع مواجه شوند.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که تاکنون بدون توجه به نبود زیرساخت های لازم دستمزد منطقه ای اجرا نشده است، بحث تفکیک دستمزد صنایع باشد، بنابراین معتقدم بهتر است وارد این موضوع نشویم. مشکل در شرایط فعلی».

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و پیمانی اضافه کرد: در حال حاضر زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده و به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای، بهتر است به موضوع اصلی سبد معیشت پرداخته و بررسی شود. ابعاد و زوایای دستمزد ۱۴۰۳، زیرا اقلامی که مربوط به سبد معیشت خانوار است. استخراج و هزینه های آن باید یک به یک محاسبه شود. بنابراین شورای عالی کار باید در فرصت موجود کار کارشناسی را انجام دهد و موضوعاتی که نیاز به تحقیق و آماده سازی بیشتر کار دارد را به زمان دیگری موکول کند.

این مسئول کارگری به تبعات اجرای دستمزد منطقه ای نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع قطعاً بر جابجایی نیروی کار تأثیر می گذارد و در ابتدا باعث مهاجرت نیروی کار از مناطق کمتر برخوردار به کلانشهرها و شهرهای بزرگ می شود. بسیاری از مردم به امید دریافت حقوق و دستمزد بیشتر از روستاها و شهرها به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند و زمانی که توان پرداخت هزینه های بالای زندگی و اجاره در شهرهای بزرگ را ندارند مجبور به زندگی در حاشیه شهرها می شوند و این موضوع باعث می شود. آغاز مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی باشد.

بیات تاکید کرد: با معرفی دستمزدهای منطقه ای، صنایع مختلف ممکن است به دنبال تعیین دستمزد بر اساس ماهیت خود باشند و هر کدام با توجه به شرایط و ماهیت کار، ارقام متفاوتی را پیشنهاد کنند، در نتیجه با حقوق و دستمزد مواجه خواهیم شد. دستمزد چندین شعبه که قابل کنترل و نظارت نیست.

وی با بیان اینکه ماده ۴۱ قانون کار توجیه را تکمیل کرده و ملاک تعیین دستمزد و حقوق کارگران است، افزود: طبق قانون حداقل دستمزد باید براساس ماده ۴۱ قانون کار و آن تعیین شود. دو بند و ما نباید از جریان اصلی دستمزدها عدول کنیم. در این ماده قانونی هم به موضوع نرخ تورم که از سوی مراجع ذیصلاح اعلام می شود و هم به موضوع سبد معیشت توجه شده است.

به گفته رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و پیمانی، هزینه سبد معیشت در کلان شهرها بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان و در مناطق کم برخوردار و شهرهای کوچک بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است و این تفاوت به دلیل برخی است. مواردی مانند مسکن، زیرا در کلان شهرها هزینه مسکن و اجاره بیش از.

وی در خصوص دیدگاه برخی از کارفرمایان که معتقدند دولت باید هزینه مسکن کارگران را تامین کند، گفت: این موضوع ربطی به کارگران ندارد و کارفرمایان می توانند این موضوع و سایر هزینه های جانبی را با دولت در میان بگذارند و حل کنند. در شرایط فعلی که زمان زیادی تا پایان سال نمانده است، باید هزینه های سبد معیشت را واقع بینانه استخراج کرد و سال هایی را که کارگران افزایش دستمزد نداشتند و با معوقات مزدی مواجه بودند، در نظر گرفت و تصویب کرد. دستمزد مناسب برای جامعه کارگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا