بانک و بیمه

احتمال ریزش بیشتر گروه بانکی با کاهش تقاضا و کاهش ارزش معاملات

هادی بهرامی; بازار: شاخص گروه بانکی در هفته گذشته با افت ۱.۲۵ درصدی از محدوده ۸۹۳۷ واحدی به ۸۸۲۱ واحد رسید که با توجه به افت ۲.۴ درصدی در دو هفته اخیر به نظر می رسد در این هفته شرایط کمی آرامتر شده است. ارزش بازار کل حوزه بانکی در بورس ۴۴۹ میلیارد تومان و ارزش معاملات در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۱۲۸ میلیارد تومان است که وضعیت نابسامان گردش نقدینگی در بورس را نشان می دهد. شاخص بخش دومین بازار مثبت بود که در ماه گذشته با رشد ۷ درصدی نسبت به کل بازار سهام پیشی گرفت. اما در هفته معاملاتی گذشته بیش از شاخص بورس افت کرد.

سود خالص گروه بانکی در هفته گذشته ۱۰۵۰ میلیارد تومان برآورد شد و با نسبت قیمت به خالص سود سالانه (P/E) 2.6 یکی از بهترین صنایع از نظر سودآوری و ارزش است. بانک ها هفتمین صنعت بزرگ بورس هستند که ۶ درصد از ارزش کل بازار بورس را به خود اختصاص داده اند و بانک های ملت، پاسارگاد و تجارت نیز بیشترین ارزش بازار را در این صنعت به خود اختصاص دادند. بانک‌های تجارت، صادرات، ملت و رسالت هرکدام کمترین نسبت قیمت به درآمد (P/E) را دارند، در حالی که بانک‌های ملت، تجارت و اخونت نوین کمترین نسبت قیمت به درآمد (P/E) را دارند که نشان‌دهنده کیفیت بالا است. فعالیت، سودآوری و ارزش شرکت.

هفته گذشته تحلیل نمودار شاخص صنعت بانکداری را به روز کردیم و اشاره کردیم که زیر مقاومت پایه ۹۴۹۰ واحدی است و احتمال واکنش منفی به این سطح مقاومتی وجود دارد. پس از این تحلیل، شاخص افت ۳.۵ درصدی را به ثبت رسانده و در حال حاضر در محدوده ۸۸۲۱ واحدی قرار دارد و انتظار می رود افت بیشتر حداقل تا محدوده ۸۴۰۰ واحدی را طی کند. اگرچه حجم معاملات کاهش یافته است، اما باز هم هیجان فروش را به همراه خواهد داشت و ممکن است مناطق ۷۹۰۰ و ۷۷۰۰ واحدی لمس شود. اگر این مقاومت شکسته شود، سقف تاریخی به هدف اصلی تبدیل می شود. در غیر این صورت، ما فکر می کنیم تا زمانی که ارزش معاملات و فشار تقاضا پایین باشد، کاهش احتمال بیشتری دارد. در این صورت، حمایت معتبر ۷۳۰۰ واحدی، محدوده خرید کم ریسکی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا