اقتصاد جهان

احتمال کاهش قیمت نفت عربستان برای خریداران آسیایی

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، این احتمال وجود دارد که عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، برای اولین بار پس از ۷ ماه، قیمت رسمی فروش نفت سبک عربی را در بازار آسیا کاهش دهد. این اقدام با وجود تمدید کاهش داوطلبانه تولید در این کشور و در بحبوحه مازاد عرضه و کاهش تقاضا در بازار صورت می گیرد.
برآورد می شود که شرکت نفتی آرامکو عربستان، قیمت رسمی فروش نفت سبک عربی را در ماه ژانویه حدود یک دلار کاهش دهد و آن را ۳ دلار در هر بشکه بالاتر از میانگین عمان/دبی بفروشد.
تولیدکنندگان نفت در ائتلاف اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن از جمله روسیه، روز پنجشنبه توافق کردند که تولید خود را در آغاز سال آینده به ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
این کاهش تولید شامل یک میلیون بشکه در روز در تولید عربستان، ۰.۵ میلیون بشکه در روز در روسیه و در مجموع ۰.۷ میلیون بشکه در روز در عراق، امارات متحده عربی، کویت، قزاقستان، الجزایر و عمان است.

تحلیلگران معتقدند که عربستان سعودی باید قیمت نفت خود را کاهش دهد تا سهم بازار خود را حفظ کند زیرا کاهش تولید اوپک پلاس چندان عمیق نیست.
قیمت نفت خام خاورمیانه در ماه نوامبر به دلیل انتظارات افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان در خلیج فارس و حوزه اقیانوس اطلس کاهش یافت.

با افزایش ذخایر جهانی نفت و کاهش رشد تقاضای جهانی، عربستان سعودی نیز باید به پویایی بازار واکنش مناسب نشان دهد.
فعالان بازار و تحلیلگران انتظار دارند ذخایر جهانی نفت تا سه ماهه دوم سال آینده افزایش یابد.
انتظار می رود رشد تقاضای نفت در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، در نیمه اول سال آینده به حدود ۴ درصد کاهش یابد.
سرمایه گذاران همچنین انتظار دارند آرامکو عربستان قیمت فروش رسمی برای گریدهای سبک تر را بیش از گریدهای سنگین کاهش دهد.
آرامکو معمولاً در روز پنجم هر ماه قیمت رسمی فروش نفت عربستان را منتشر می کند که قیمت نفت ایران، کویت و عراق را تعیین می کند و روزانه حدود ۹ میلیون بشکه نفت خام به آسیا صادر می کند.
انتهای پیام/۷۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا