اقتصاد جهان

احیای پروژه خط آهن چین قرقیزستان ازبکستان

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از شینهوا، خبرگزاری رسمی دولت چین، انتظار می رود پروژه راه آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان که مدت ها متوقف شده بود، احیا شود. سران این سه کشور برای راه اندازی این پروژه به توافقی بین دولتی دست یافته اند.
روسای جمهور این سه کشور در یک نشست مجازی قرارداد احیای این پروژه را امضا کردند. جزئیات این قرارداد هنوز فاش نشده است.
بیانیه های رسمی همه از کلیت این طرح صحبت کرده اند. به گزارش شین هوا، این قرارداد مبنای حقوقی محکمی برای ساخت این پروژه فراهم می کند. تعمیر و نگهداری خط راه آهن.»

رئیس جمهور ازبکستان در بیانیه خود به پیامدهای این طرح برای آینده اشاره می کند: این خط آهن به کشورهای ما اجازه می دهد تا از طریق کریدور افغانستان به بازارهای عمده جنوب آسیا و خاورمیانه نفوذ کنند.
شرکت کنندگان در این نشست مجازی به هزینه پروژه و زمان آن اشاره ای نکردند. رئیس جمهور چین تاکید کرد که شرکت کنندگان در این پروژه باید هر چه سریعتر آن را تکمیل کنند.
مسیر این خط ریلی از کاشغر در غرب چین آغاز و به شهر اندیجان در ازبکستان می رسد. در این میان از تروگارت، مکمال و جلال آباد در قرقیزستان می گذرد.
به نظر می رسد هزینه ساخت این خط ریلی بزرگترین مانع راه اندازی آن بوده است. تصمیم برای ساخت این خط ریلی بیش از ۲۰ سال پیش گرفته شد. در این قرارداد جدید، موضوع تامین مالی کاملاً مشخص نیست. این پروژه ۸ میلیارد دلار هزینه دارد.
رئیس جمهور قرقیزستان سال گذشته ابراز امیدواری کرد که این پروژه در سال ۲۰۲۴ آغاز شود، اما تاکید کرد که مسئله هزینه هنوز حل نشده است.
انتهای پیام/۱۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا