بانک و بیمه

اخبار خوبی که زیان بانک دی را جبران نمی کند| معاملات مشکوک در وآیند

هادی بهرامی، بازار: بانک مؤسسه ای اقتصادی است که وظایفی مانند اعطای و توزیع وام، معاملات اعتباری، معاملات مالی، خرید و فروش ارز، انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام از مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، پذیرش سپرده و همچنین ذخیره سهام را انجام می دهد. و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، مسئولیت انجام وظایف سرپرستی و سرپرستی مشتریان را بر عهده دارد و به عنوان عامل خرید و فروش عمل می کند. بخش بانکی یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد یک کشور است و مسئولیت تامین مالی پروژه های خرد و کلان را بر عهده دارد. بانکی که نتواند به تعهدات مالی و غیر مالی خود در قبال سپرده گذاران عمل کند، ورشکسته تلقی می شود. معمولا بانک ورشکسته با گرفتن وام از بانک های دیگر سعی در نجات خود دارد. اما زمانی که فراخوان ورشکستگی یک بانک مطرح می شود، همه سپرده گذاران برای جلوگیری از تلف شدن اموالشان تقاضای انحلال تمام سپرده های خود را دارند و به این ترتیب بانک با تقاضای زیادی مواجه می شود و روند ورشکستگی تسریع می یابد! در این موارد، بانک مورد نظر معمولاً برای پرداخت بدهی مجبور است بانک را با قیمت بسیار ارزان‌تری به بانک دیگری بفروشد.

متأسفانه، ورشکستگی یک بانک معمولاً آسیب بیشتری به اقتصاد وارد می کند تا ورشکستگی یک واحد تجاری دیگر، زیرا سایر واحدهای تجاری معمولاً به بانک ها وابسته هستند. شکست یک بانک به دلیل ارتباط بین بانک های مختلف و تأثیر آنها بر رفتار بازار از نظر اعتماد به سایر بانک ها می تواند منجر به فروپاشی اقتصادی شود. به همین دلیل همه دولت های دنیا بیمه بسیار قوی و ساختار قانونی قوی برای ورشکستگی یک بانک تشکیل می دهند تا کمترین خسارت به سپرده گذاران وارد شود.

زیان خالص بانک آینده ۳۵ هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان است که در سه سال گذشته ۲۸۰ درصد افزایش داشته است! بیشتر زیان بانک ها از سود سپرده های سرمایه گذاری ناشی می شود

علت ورشکستگی بانک
اعطای وام بدون در نظر گرفتن ریسک، بی توجهی به تراز مالی به دلیل عدم اعتماد مشتریان و واریز مبالغ مورد نیاز، کاهش نرخ سود تحت تاثیر سیاست های دولت، تحریم ها، سرمایه گذاری های غیرعادی، اشتباهات گروه ارزیابی ریسک، اعطای وام خارج از گمرک افراد خاص، کارمندان ناکارآمد و شعب می توانند از دلایل ورشکستگی بانک باشند. با توجه به موارد ذکر شده، تمرکز دولت ها در سراسر جهان هر روز بیشتر بر بانک های کشور متمرکز می شود و قوانین و مقرراتی که احتمال ورشکستگی را کاهش می دهد، بیشتر می شود. امروزه در بسیاری از کشورها بانک ها در بسیاری از شعبه ها اجازه فعالیت ندارند، میزان ریسک آنها توسط دولت رصد می شود، عملکرد نیروهای آنها نظارت می شود و بیمه قوی و منسجمی برای آنها در نظر گرفته می شود. نهادهای دولتی باید نظارت خود را بر بانک ها تقویت کنند و از فساد مالی، ناکارآمدی و کمبود بودجه جلوگیری کنند. زیرا بخش بانکی به دلیل نقدینگی بالا نقش مهمی در اقتصاد دارد.

و بیایید تحلیل بانکی آینده
بانک آینده که امروز متهم به معاملات مشکوک در بورس است، در سال ۱۳۹۱ از ادغام بانک تات، موسسه مالی و اعتباری صالحین و موسسه مالی و اعتباری آتی تاسیس شد. گفته می شد این بانک در ابتدا موفق به جذب بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان سپرده شد که ۱۰ درصد از کل سپرده های کل بانک های کشور بود. زیان خالص بانک آینده ۳۵ هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان است که در سه سال گذشته ۲۸۰ درصد افزایش داشته است! بیشتر زیان بانک ها از سود سپرده های سرمایه گذاری ناشی می شود.
تحلیل تکنیکال: قیمت با حفظ حمایت ۱۳۶۰ تومانی می تواند به اهداف ۱۶۴۰ و ۲۵۰۰ تومانی برسد. در غیر این صورت قیمت معتبر ۱۱۰۰ تومان اعمال می شود.

سمیه | تحلیل بانک سرمایه
بانک سرمایه یک شرکت خدمات بانکی و مالی ایرانی است. این بانک بر روی فعالیت های خود سرمایه گذاری کرد دی این بانک در سال ۱۳۸۳ به عنوان ششمین بانک خصوصی در ایران تأسیس شد و در حال حاضر دارای شبکه ای از ۱۶۵ شعبه بانکی در سراسر ایران است. سهام این بانک در سال ۱۳۸۳ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و امروزه اکثریت سهام آن متعلق به صندوق پس انداز فرهنگیان است. زیان خالص شرکت ۸۰۰۰ ۸۰ میلیارد تومان است که در سه سال اخیر ۳۰ درصد افزایش داشته است!
تحلیل تکنیکال: قیمت سهام این بانک در هفته گذشته و ۱۹ آذر تا ۵۳۶۰ تومان افزایش یافت اما در پایان هفته روی ۵۱۳۰ تومان بسته شد. اما قیمت می تواند با حفظ حمایت ۴۱۵ تومان تا اهداف ۸۴۰ و ۱۵۰۰ تومان صعود کند، البته در غیر این صورت حمایت معتبر ۲۵۰ تومانی در دسترس است. .

سمبل دی با توجه به زیان انباشته شرایط پذیرش را از دست داد و ماندن در بازار اصلی یا سقوط به بازار پایه منوط به تصمیم بانک مرکزی و سازمان بورس است. اگرچه این بانک با ارسال گزارش های مالی به بورس و اعلام فروش یک ملک سنگین حقوقی دارد اما به نظر می رسد در تلاش برای بازگشت به جدول است.

دی | تحلیل بانکی دی
بانک دی بانک یک شرکت سهامی عام است. این بانک در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد و در حال حاضر ۹۱ شعبه و حدود ۱۲۰۰ کارمند در سراسر کشور دارد. سهام بانکی دی در بازار فرابورس ایران معامله می شود. زیان خالص این شرکت ۴ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان است که طی سه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. کسب سود از فروش املاک مازاد، انتصاب مدیر جدید و اعطای بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و نگهداری از فرزندان خبر خوش این روزهای بانکی است. دی است؛ اما ضرر سنگین را جبران نمی کند!
سمبل دی با توجه به زیان انباشته شرایط پذیرش را از دست داد و ماندن در بازار اصلی یا سقوط به بازار پایه منوط به تصمیم بانک مرکزی و سازمان بورس است. اگرچه این بانک با ارسال گزارش های مالی به بورس و اعلام فروش یک ملک سنگین حقوقی دارد اما به نظر می رسد در تلاش برای بازگشت به جدول است.

آخرین کلمه
حال باید دید بانک مرکزی با بانک هایی که استانداردهای فوق را رعایت نمی کنند چگونه برخورد خواهد کرد و آیا این مشکل در سال جاری تا حدودی قابل حل است یا اینکه این مشکلات به سال های آینده نیز منتقل خواهد شد و ادامه خواهد داشت. بر اساس عملیات پولی و بازار آزاد. بانکداری موثر خواهد بود. فراموش نکنید که سرمایه گذاری در بانک های ورشکسته بسیار پر ریسک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا