اخبار بورس

اخبار مثبت اخیر، انگیزه‌بخشی یا پوششی؟

ترس از دولت دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش خصوصی

اخیرا اخبار مثبت زیادی به بازار سرمایه رسیده است و این خبر را می توان عاملی برای کاهش اخبار منفی گذشته که منجر به رکود در بازار شد، دانست. این رویدادها تمایل معامله گران را برای سرمایه گذاری مجدد افزایش می دهد، اما در یک محیط نامطمئن که ممکن است گزینه های ریاست جمهوری به سمت افرادی متمایل شود که معتقدند شرکت ها حق ذاتی کسب سود ندارند، بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران مجبور می شوند تا قبل از روشن شدن ابهام صبر کنند. خرید.

بازار سرمایه یک هفته دیگر را در بلاتکلیفی ریاست جمهوری سپری می کند.

مهدی سوری، تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورسوی در خصوص پیش بینی روند معاملات این هفته گفت: اگر درگیر روزمرگی مثبت یا منفی بازار شوید، از اتاق اصلی معاملات پرت می شوید. هنگامی که یک محیط بازار نامطمئن را تصور می‌کنید، این ابهام مترادف با ریسک تلقی می‌شود و تلاش می‌شود تا رویکردی با ریسک کمتر برای معاملات داشته باشد. در فرآیند معاملات، تجزیه و تحلیل مناسب تر منجر به بازده مناسب تری می شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: اخیرا اخبار مثبت زیادی به بازار سرمایه رسیده است و این اخبار را می توان عاملی برای کاهش اخبار منفی گذشته که منجر به رکود بازار شد، دانست.; این رویدادها تمایل معامله گران را برای سرمایه گذاری مجدد افزایش می دهد، اما در یک محیط نامطمئن که ممکن است گزینه های ریاست جمهوری به سمت افرادی متمایل شود که معتقدند شرکت ها حق ذاتی کسب سود ندارند، بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران مجبور می شوند تا قبل از روشن شدن ابهام صبر کنند. خرید؛ زیرا مهم نیست که اخبار و شرایط چقدر مثبت باشد، یک رئیس یا سیاست گذار ممکن است این رویکرد را در پیش بگیرد که سود قابل پیش بینی برای یک شرکت در نهایت محقق نشود و اخبار مثبت در قالب سودآوری شرکت ظاهر نشود.

سوری با بیان اینکه در گذشته شاهد حضور سیاست گذارانی بوده ایم که شیوه سود زایی را تغییر داده اند، افزود: آنچه فعالان بازار سرمایه، اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و همه فعالان اقتصادی از دولت ها خواسته اند، پیش بینی پذیری است. اقتصاد. ثبات در روش های مورد استفاده و رویکرد دولت و همچنین عدم تغییر فرمول ها، تأثیر تغییر مردم از جمله انتظارات فعالان اقتصادی از دولت است. بنابراین اگر بازار سرمایه در این مدت وزن چندانی به اخبار مثبت نمی دهد، به این دلیل است که مردم می توانند این اخبار را یک شبه به اخبار منفی تبدیل کنند.

وی در خصوص افزایش دامنه نوسانات به ۶ درصد با وجود دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی توان به تغییرات دامنه نوسانات به عنوان یک عامل نگاه کرد و آن را در شعاع عدم قطعیت احتمالی در مقاطع مختلف زمانی قرار داد. مرجع نظارتی نباید درگیر مسائل زیرساختی دخالت در معاملات بازار سرمایه شود. در صورت وقوع اتفاق غیرمنتظره ای مانند ترور سردار سلیمانی یا سقوط هلیکوپتر ریاست جمهوری، امکان تعطیلی بازار برای مدتی یا محدود کردن دامنه نوسان وجود دارد، اما ادامه سیاست محدود کردن دامنه نوسانات باعث ایجاد مشکلات منفی می شود. تاثیرات و احساس ناامنی بیشتر.

سوری تاکید کرد: باید در هر شرایطی روند باز شدن دامنه نوسانات را ادامه داد. اگر رگولاتوری بر اساس اتفاقات روز تصمیم جدیدی بگیرد، کل بازار را با مشکل مواجه می کند. اقداماتی مانند محدود کردن نوسانات فقط باید در شرایط غیرقابل پیش‌بینی و برای مدت زمان محدودی اجرا شود.

وی با بیان اینکه دو گزینه با بیشترین شانس برای صعود به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری قابل پیش بینی هستند، تصریح کرد: همیشه انتخابات وجود دارد و نمی توان در همه انتخابات ریاست جمهوری نوسانات را محدود کرد.

انتظارات بازار سرمایه از دولت آینده

سوری در خصوص انتظارات بازار سرمایه از دولت تصریح کرد: فعالان بازار سرمایه مدت هاست که مطالبات سیاسی اقتصادی را از سیاست گذاران و دستگاه های اجرایی کشور مطرح نکرده اند، تزریق سرمایه به بازار و اقداماتی از این دست از هیچ مسئولی انتظار نمی رود. . هرگونه مداخله دولت در بازار سرمایه مخل محسوب می شود.

وی افزود: در برخی شرایط اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ می دهد. به عنوان مثال، مشکلی که با کاهش شدید در سال ۲۰۱۹ رخ داد، نیاز به مداخله دولت داشت، زیرا این موضوع از خود ساخته بود. این در حالی است که در شرایط عادی با دخالت دولت در بازار سرمایه نتیجه دیگری جز خسارت مشاهده نخواهیم کرد.

۱- تولید اقتصادی

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: تقاضای فعالان بازار سرمایه از رئیس جمهور آینده منطبق بر تقاضای همه فعالان اقتصادی است و در راستای ارتقای حوزه تولید است. سال‌هاست که واژه تولید برای نام‌گذاری سال‌های کشور به کار می‌رود، اما دولت‌ها عنوان سال را شعار خود نمی‌دانند و برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند که به تولید آسیب وارد کرده است. با توجه به موضوع سال “رونق تولید با مشارکت مردمی”: اگر بخواهیم واقع بین باشیم، مردم فقط در جایی مشارکت می کنند که منفعت اقتصادی داشته باشد، نمی توان صلاحدید مردم را نادیده گرفت و تصمیم گیری آنها به هر نحوی تحت تاثیر قرار می گیرد. بر عمل تأثیر می گذارد

مردم در بخشی وارد می شوند که توجیه اقتصادی دارد

سوری ادامه داد: اگر می‌خواهیم شعار سال محقق شود، رئیس‌جمهور آینده یا سایر مسئولان باید سیاست‌های اقتصادی خود را به سمتی سوق دهند که تولید در کشور به صرفه‌تر و در این صورت مشارکت مردم باشد. و رونق تولید نیز ایجاد می شود. بسیاری از سخنان نامزدها – چه ماندند و چه انصرافی – با هدف قرار دادن صفحه تولید در مسیر نابودی و افزایش دخالت دولت در کار تهیه کننده بود.

۲- ثبات در سیاست گذاری

وی یادآور شد: سال هاست برنامه ریزی انجام می شود اما با تغییر رئیس جمهور برنامه ها نیز تغییر می کند و هزینه های تدابیر در نظر گرفته شده برای این طرح ها بر عهده مردم و تولیدکننده خواهد بود. بنابراین ثبات در رویه های اجرایی کشور از رئیس جمهور آینده انتظار می رود.

۳- به رسمیت شناختن حق مؤلف بر اموال در بخش خصوصی

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در صحبت های رئیس دولت نیز شنیده شد که اگر سهم بزرگی از سهام یک شرکت به بخش خصوصی واگذار شود، دولت باید از اداره خارج شود. در بحث خصوصی‌سازی، هدف واگذاری رهبری به بخش خصوصی بود، اما دولت‌های فعلی و نامزدهای ریاست‌جمهوری انگیزه سیری ناپذیری برای مدیریت همه بخش‌ها دارند. دولت ثابت کرده است که در هیچ زمینه ای مدیر خوبی نیست و باید از مدیریت بخش های اقتصاد به ویژه شرکت های دولتی کناره گیری کند تا در قالب معافیت های مالیاتی یا عرضه ارزان تر مواد غذایی جبران شود.

عدم سرمایه گذاری در بخش خصوصی به دلیل ترس از دولت است

۴- لازمه اصلی: بدانید اقتصاد یک علم است

سوری بیان کرد: اگر در کشور اقدامی انجام شود که هیچ منبع علمی و مدرکی دال بر اثربخشی آن در دنیا وجود نداشته باشد، با ناکامی ها و مشکلات خود درس عبرتی برای دنیا می شویم. بسیاری از مسئولان برای تبدیل کشور به الگوی جهانیان دست به اقدامات ابتکاری می زنند که در نهایت کشور را به جای الگو شدن، عبرت می کنند. حوزه سیاست های کلان اقتصادی حوزه آزمون و خطا، ماجراجویی و نوآوری نیست. و عرصه ارجاع به تجربیات جهانی و استفاده از نسخه های ریسپانسیو در جهان است.

وی افزود: به عنوان مثال در خصوص موضوع قیمت گذاری دستوری می توان گفت که تورم در هیچ دولتی در دنیا با فشار قیمتی کنترل نشده است، اما سال هاست که این اقدامات توسط دولت های ما اجرا می شود. سهام در جهان داستان موفقیت آمیزی نداشته است، اما دولت ها هشدارهای مربوط به این موضوع را نادیده گرفته اند و از این رو پرونده سهام برای ۱۵ سال بی نتیجه بوده و به جایی نخواهد رسید.

سوری خاطرنشان کرد: اقتصاد یک علم است و آنچه در کتب اقتصادی و تجربیات جهانی آمده است باید اجرا شود. متأسفانه اگر رئیس جمهور اقدامات جدید و بی سابقه ای در حوزه الاقصاد انجام دهد، به شکست منجر می شود و از آنجایی که مردم تاوان اشتباهات سیاست گذاران را خواهند داد، این بزرگترین خطری است که رئیس جمهور آینده می تواند احساس کند. انجام داد

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا