بانک و بیمه

اختصاص ۵۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی و نیما برای واردات کالا+ جزییات

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی با انتشار فهرست کالاهایی که ارز مورد نیاز آنها در سال ۱۴۰۲ تامین شده است، اعلام کرد: در سال گذشته در مجموع ۱۸ میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار ارز ترجیحی، ۳۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار نیم نرخی شده است. ارز صادر و ۱۴ یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار ارز از محل مبادلات اشخاص حقیقی برای واردات کالا و مبلغ سه میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار بابت اقساط بدهی تسهیلات و خدمات ارزی در سالن درجه دوم

بر اساس این گزارش، سهم کل ارز ترجیحی کالا و خدمات در سال گذشته ۲۶.۸ درصد، ارز نیمه ارزی ۵۰.۴ درصد و ارز خصوصی ۲۲.۸ درصد بوده است.

سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار برای واردات کالاهای کشاورزی اختصاص یافت که حدود ۸۴ درصد از این ارز با نرخ ارز ترجیحی، سهم ارز نیمه ارزی و اختصاصی در حوزه کشاورزی تامین شد کالاها، سهم حدود ۱۱ یا ۱۱ درصد بود.

همچنین ۴۴ میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار ارز برای تامین نیازهای بخش صنعت تخصیص داده شده است که ۶۷ درصد از این میزان ارز به صورت نیم نرخی و ۳۱ درصد از محل ارز در اختیار افراد قرار می گیرد. . معادل دو درصد از کل ارز ارائه شده به بخش صنعت از ارز ترجیحی تامین شد

باید بگویم؛ در سال گذشته ۴ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار ارز برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی، شیرخشک، مواد اولیه دارویی و دارویی تخصیص داده شده است که از این میزان ۳ میلیارد و ۷۵۱ میلیون دلار برای واردات ترجیحی بوده است میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار از این مبلغ ۴۲۰۰ تومان با نرخ یارانه پرداخت شد.

در این مدت ۶۲۳ میلیون دلار از محل ارز ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با نصف نرخ ارز و ۲۲ میلیون دلار نیز از محل ارز افراد تامین شده است.

شایان ذکر است؛ تخصیص و تامین ارز بر اساس ثبت سفارش های صادر شده توسط وزارت متولی انجام می شود و بانک مرکزی هیچ تاثیری در انتخاب نوع کالا، مقدار کالا و شخص وارد کننده کالا ندارد. خدمات.

طبقه بندی کالاها در لیست منتشر شده نیز بر اساس کد تعرفه گمرکی دو رقمی مندرج در ثبت سفارش بوده است.

اطلاعات عرضه ارز مربوط به وزارت امنیت در سال ۱۴۰۲

اطلاعات عرضه ارز مربوط به وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۲

اطلاعات تامین ارز مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا