ترندهای روز

اختلاف‌نظر بین دو میلیاردر: ایلان ماسک به‌دنبال زندگی در مریخ است و جف بزوس می‌خواهد منظومه شمسی را قابل‌سکونت کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

جف بزوس، بنیانگذار آمازون و بلو اوریجین، در مصاحبه ای جدید گفت که امیدوار است «یک تریلیون» انسان در آینده دور در منظومه شمسی ساکن شوند، ایده بلندپروازانه ای که تنها با ایستگاه های فضایی بزرگ می توان به آن دست یافت. با این حال، او یک بار دیگر تفاوت ایده های خود را با ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس نشان داد. ماسک بارها اعلام کرده است که می خواهد تا سال ۲۰۵۰ مریخ را قابل سکونت کند.

ایده بزوس از زندگی در منظومه شمسی

در قسمت جدید پادکست لکس فریدمن، بزوس در مورد یک تریلیون انسان در منظومه شمسی صحبت کرد و گفت که منظومه شمسی ما منابع کافی برای حمایت از چنین جمعیتی را دارد. اما طبق ایده های جاه طلبانه او، انسان ها در سیارات دیگر زندگی نمی کنند، بلکه در ایستگاه های فضایی بسیار بزرگ زندگی خواهند کرد:

“تنها راه برای تحقق این چشم انداز ایستگاه های فضایی غول پیکر است. سطح سیارات بسیار کوچک است، مگر اینکه آنها را به ایستگاه های فضایی غول پیکر تبدیل کنید.”

او معتقد است که انسان ها می توانند منابع مورد نیاز خود را از سیارات دیگر یا از ماه جمع آوری کنند. ایستگاه های فضایی که بزوس به آنها اشاره می کند مشابه ایستگاه های فضایی لوله ای «جرارد کیچن اونیل» فیزیکدان معاصر آمریکایی است که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

اختلاف بین دو میلیاردر: ایلان ماسک می خواهد در مریخ زندگی کند و جف بزوس می خواهد منظومه شمسی را قابل سکونت کند.لوله های فضایی اونیل بزوس ایستگاه های فضایی بزرگ نزدیک زمین را مقصد نهایی انسان در منظومه شمسی می داند

بزوس با اشاره به اینکه بسیاری از انسان ها نمی خواهند زمین را ترک کنند، در مورد مستعمرات اونیل گفت:

“آنها مزایای زیادی نسبت به سطوح سیاره ای دارند. می توانید آنها را بچرخانید تا گرانش طبیعی داشته باشید.”

رقابت فضایی بین ایلان ماسک و جف بزوس

بزوس در مصاحبه خود به صراحت به ایلان ماسک و برنامه هایش اشاره نکرد. اما این دو میلیاردر بارها در مورد آینده انسان ها در فضا با یکدیگر اختلاف نظر داشته اند.

ماسک بارها جاه طلبی خود را برای استعمار مریخ اعلام کرده است. او می خواهد ساخت سکونتگاه های انسانی در مریخ را قبل از اواسط قرن جاری آغاز کند. اسپیس ایکس همچنین می خواهد برای اولین بار از سال ۱۹۷۲ انسان را به ماه بازگرداند، اما اهداف این شرکت عمدتاً بر روی مریخ متمرکز شده است.

از سوی دیگر، بزوس ماه را به عنوان هدف خود ایران تحلیل کرده است و BlueOrigin ماه گذشته از فرودگر ماه خود به نام Blue Moon Mark 1 رونمایی کرد.

والتر ایزاکسون، زندگی‌نامه‌نویس ایلان ماسک، می‌گوید ماسک خواهان یک مسابقه فضایی کامل است و می‌خواهد بزوس «از جکوزی و قایق تفریحی‌اش خارج شود» و بیشتر روی Blue Origin تمرکز کند.

همزمان با رقابت این دو میلیاردر فناوری، کارشناسان از معضلات علمی و اخلاقی در مسیر زندگی در منظومه شمسی صحبت می کنند. مشکلات جاذبه و تاثیر فضا بر سیستم ایمنی بدن از جمله این مشکلات است. اما این بدان معنا نیست که تلاش آنها بی ارزش است.

انسان به عنوان یک گونه باید این برنامه ها را برای بقا ادامه دهد و دیر یا زود سیاره را ترک کند. بزوس به فریدمن گفت که انسان ها در آینده قادر خواهند بود بین زمین و ایستگاه های فضایی رفت و آمد کنند. و اینکه زندگی در فضا راه حل نهایی برای نجات زمین خواهد بود.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا