اخبار اقتصاد ایران

اختلاف قیمت خودرو‌های ثبت‌نامی ایران‌خودرو و بازار چقدر است؟

احتمالاً کمترین میزان تقاضا در طرح پیش فروش است مرداد ایران خودرو باید برای لونا الکتریک و هایما ۷ ایکس ثبت نام کند اما از سوی دیگر تکلیف پژو ۲۰۷ با موتور TU5 از قبل مشخص است.

افق میهن به نقل از فرارو; قیمت پژو ۲۰۷ دستی با موتور TU5 در کارخانه ۴۷۱ میلیون تومان است اما همین محصول تابستان امسال در بازار آزاد به طور میانگین ۷۳۵ میلیون تومان به فروش می رسد. تفاوت قیمت پژو ۲۰۷ در کارخانه و بازار برای شرکت کنندگان پیش فروش ایران خودرو ۵۶ درصد حاشیه سود دارد و از طرفی عکس این اتفاق برای هایما X7 رخ خواهد داد.

اختلاف قیمت هایما X7 در کارخانه و بازار به حدود ۱۲ درصد می رسد و همین نکته می تواند مانع از استقبال خریداران از این محصول شود. قیمت کارخانه هایما X7 طبق لیست محصولات ایران خودرو مرداد امسال یک میلیارد و ۵۴۶ میلیون تومان است و در بازار آزاد یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان با خرید و فروش هایما X7 رد و بدل می شود.

تفاوت قیمت خودروهای ثبت نامی ایران خودرو برای بقیه مدل های داخلی این کارخانه بین ۲۸ تا ۳۵ درصد است و از این نظر تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد.

به عنوان مثال بنزین سورن پلاس هم اکنون با حاشیه سود ۲۸ درصدی بین کارخانه و بازار معامله می شود. قیمت کارخانه سورن پلاس به عنوان یکی از اقتصادی ترین مدل های پیش فروش ایران خودرو ۴۶۹ میلیون تومان است اما در بازار آزاد به ۶۰۵ میلیون تومان می رسد. مشابه همین مورد، سقف فلزی برای رانا پلاس وجود دارد. این یکی با نام ارزان ترین خودروی طرح پیش فروش ایران خودرو با قیمتی معادل ۴۶۱ میلیون تومان وارد رقابت شده است.

قیمت رانا پلاس در بازار آزاد مانند بنزین سورن پلاس ۶۰۵ میلیون تومان است و از این حیث خرید رانا پلاس از ایران خودرو ۳۱ درصد نسبت به بازار آزاد ارزانتر است. شرایط تقریباً مشابه خرید تارای دستی از کارخانه.

قیمت تارا شش سرعته دستی در کارخانه و بازار به ترتیب ۵۸۹ و ۷۷۰ میلیون تومان است. یعنی با اختلاف ۱۸۱ میلیون یا معادل ۳۰ درصد مواجه هستیم.

رایرا برای اولین بار با قیمت یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون به عنوان اولین SUV ایرانی به پیش فروش ایران خودرو اضافه شد.

اختلاف قیمت عیار اتوماتیک از کارخانه و بازار به ۳۵ درصد می رسد. قیمت گیربکس اتوماتیک کارخانه که یکی از گران ترین سواری های داخلی ایران خودرو محسوب می شود، ۶۹۰ میلیون تومان اعلام شده است. خرید دیه اتومات مرداد امسال نزدیک به ۹۳۵ میلیون مصرف می شود و می توان از حاشیه سود ۲۴۵ میلیونی صحبت کرد.

ریرا به عنوان یکی از جدیدترین سواری های داخلی برای پیش فروش مرداد ایران خودرو اضافه شد. قیمت کارخانه رایا یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان است و از این نظر با گران ترین سواری داخلی طرف هستیم. محصولی که تا تحویل اولین خریداران در بازار آزاد قیمتی ندارد.

هایما S7 ایران خودرو که با موتور ۱.۸ لیتری توربو پلاس در اختیار خریداران قرار می گیرد، با قیمت ۱.۱۹۰ میلیون تومان عرضه می شود. قیمت هایما S7 در بازار آزاد به یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان رسیده است و برای اختلاف ۴۳۰ میلیون تومانی قیمت هایما S7 در کارخانه و بازار باید به حاشیه سود ۳۶ درصدی اشاره کرد.

پیش فروش ایران خودرو مرداد علاوه بر ۹ محصولی که در مورد آنها صحبت کردیم، ۱۴۰۳ نیز با حضور دو خودروی برقی برگزار می شود; Electric Luna و FAW Bastian Electric NAT. ضمناً متقاضیان دریافت این دو خودرو از افتتاح حساب وکالت معاف بوده و نیازی به بلوک وجه در حساب وکالتنامه ندارند.

قیمت لونا الکتریک از سوی ایران خودرو یک میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومان اعلام شده است و همین محصول در بازار آزاد نزدیک به یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان ارزش دارد. اختلاف قیمت لونا برقی به این ترتیب به ۱۵۷ میلیون تومان می رسد و خریداران لونا برقی از ایران خودرو حدود ۱۲ درصد زیر قیمت بازار می گیرند.

قیمت FAW Bastion NAT در بازار آزاد هنوز مشخص نیست و برای اولین بار است که شاهد آن هستیم. این یکی با قیمت دو میلیارد و ۱۳۸ میلیون به لیست محصولات ثبت شده ایران خودرو اضافه شده است.

تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروهای ثبت نامی

ماشین کارخانه بازار تفاوت حاشیه سود
بنزین سورن پلاس ۴۶۹ میلیون ۶۰۵ میلیون ۱۳۶ میلیون ۲۸ درصد
تارا دست ۵۸۹ میلیون ۷۷۰ میلیون ۱۸۱ میلیون ۳۰ درصد
ریرا یک میلیارد و ۱۳۰
تارا V4 ۶۹۰ میلیون ۹۳۵ میلیون ۲۴۵ میلیون ۳۵ درصد
موتور ۲۰۷ TU3 ۴۵۸ میلیون ۶۲۰ میلیون ۱۶۲ میلیون ۳۵ درصد
موتور ۲۰۷ TU5 ۴۷۱ میلیون ۷۳۵ میلیون ۲۶۴ میلیون ۵۶ درصد
رانا پلاس ۴۶۱ میلیون ۶۰۵ میلیون ۱۴۴ میلیون ۳۱ درصد
هایما اس ۷ پلاس یک میلیارد و ۱۹۰ یک میلیارد و ۶۲۰ ۴۳۰ میلیون ۳۶ درصد
هایما ۷ ایکس یک میلیارد و ۵۴۶ یک میلیارد و ۷۷۰ ۲۲۴ میلیون ۱۴ درصد
لونا الکتریک یک میلیارد و ۲۱۳ یک میلیارد و ۳۷۰ ۱۵۷ میلیون ۱۲ درصد
FAW BastionNAT دو میلیارد و ۱۳۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا