اخبار اقتصاد ایران

اخذ مالیات از تسهیلات بانکی حقیقت دارد؟ | اشراف اطلاعاتی، نظام مالیاتی کشور را قوی می‌کند

سخنگوی سازمان مالیاتی اخذ هرگونه مالیات از تسهیلات بانکی یا بدهی مالی (قرض گرفتن) افراد را غیرواقعی دانست و گفت: حرکت نظام مالیاتی کشور به سمت نخبگان اطلاعاتی و یکپارچه سازی داده ها در نهایت به تقویت این نهاد و عدالت مالیاتی منجر می شود. . .

افق میهن به نقل از تسنیم، مهدی محدی بک نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور اخذ مالیات از بدهی مالی (قرض گرفتن) یا تسهیلات مالی را نادرست دانست و گفت: مطلب فوق توسط یکی از اساتید اقتصاد در همایشی درباره مالیات در مورد افزایش سرمایه اشاره شد، البته رسانه های ناشر به طور کامل این همایش را پوشش ندادند و همین موضوع باعث ایجاد تردیدهایی در خصوص مالیات گرفتن از وام یا وام شده است.

وی افزود: در واقع موضوعات مطرح شده در این همایش در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد کل بود که در حال حاضر عملاً اجرایی نشده و برای تحقق آن در سال های آینده برنامه ریزی هایی در نظر گرفته شده است.

سیستم مودیان هیچ ربطی به افراد واقعی ندارد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در حال حاضر سامانه مودیان هیچ ارتباطی با اشخاص حقیقی ندارد، اظهار داشت: این سامانه به طور خاص به دنبال ثبت اطلاعات کالاها و خدماتی است که بین مشاغل و مصرف کنندگان نهایی وجود دارد، بنابراین اساساً برای اشخاص حقیقی. این موضوع واقعی یا مربوط به افرادی نیست که می خواهند به یکدیگر پول قرض دهند یا دارایی بخرند و بفروشند.

وی افزود: در واقع این موضوع مطرح شده از سوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی هیچ ربطی به نظام مالیاتی ندارد، هرچند پایگاه خبری ناشر نیز مطلب مذکور را به نظام مالیاتی مرتبط کرده است.

اشراف اطلاعاتی سیستم مالیاتی کشور را تقویت می کند

موحدی باکن‌نظر اشراف اطلاعاتی را یکی از نیازهای سازمان امور مالیاتی دانست و تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی برای قوی‌تر شدن نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن اطلاعات و داشتن داده‌ها مالیات را پردازش یا دریافت کند، در واقع موفقیت هر نظام مالیاتی قوی در جهان مربوط به اطلاعات کامل و آنلاین آنهاست.

وی تاکید کرد: این اشراف اطلاعاتی یک امتیاز محسوب می شود و نباید آن را نقطه ضعف تلقی کرد; بنابراین اگر سازمان امور مالیاتی کشور به سمت تحقق این امر حرکت کند عملا شاهد عدالت مالیاتی خواهیم بود که به گفته نخبگان اطلاعاتی نقطه قوت محسوب می شود.

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، در حال حاضر بخشی از بسترهای مربوط به نخبگان اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی موجود نیست و لازم است در قوانین آتی سایر بخش‌های آن ارائه شود. وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر خریداران و فروشندگان اطلاعات خود را در سامانه معاملاتی مقاله ثبت می کنند و یا اطلاعات را در قالب صورتحساب الکترونیکی در سامانه مالیاتی جمع آوری می کنند که هم اکنون نیز انجام می شود، همه اینها از مزایای یک سیستم مالیاتی قوی

این مقام مسئول با بیان اینکه امکان برخورد ناعادلانه با اشراف اطلاعاتی کم وجود دارد، گفت: اگر سیستم مالیاتی داشته باشیم که به سمت استفاده از داده ها، جمع آوری اطلاعات و یکپارچه سازی آن حرکت نکنیم، اساساً سیستم مالیاتی ضعیف است، زیرا امکان شناسایی درآمد برای مودیان واقعی امکان پذیر نخواهد بود، به عبارت دیگر عدالت مالیاتی محقق نمی شود.

اقدام سازمان امور مالیاتی برای اصلاح قانون

موحدی بیکن نظر با رد این ادعا که قانون جامع مالیاتی کشور و اصلاحیه های آن ضعیف است، تصریح کرد: در زمان تصویب هر قانونی احتمال بروز مشکل وجود دارد اما بحث اصلی این بود که آیا برای اصلاح و رفع آن اقدام می شود؟

وی تاکید کرد: قانون نظام مودیان یک قانون کامل است، البته در مواردی اصلاحاتی به منظور رفع اشکال و یا درج پیشنهاداتی صورت گرفته است، به عنوان مثال در پاییز ۱۴۰۲ قانون تسهیل وظایف مودیان برای قانون. اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مالیات دهندگان مجمع بود

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پایان تصریح کرد: وجود ضعف در یک قانون نافی کلیت آن و رد آن نیست. اگر اشکال دارد بررسی شود و قوانین تکمیلی و تکمیلی برای اصلاح آن ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا