بانک و بیمه

اخم روسای دو قوه روی سهام بانک ها را سرخ کرد| افزایش ۵۰ درصدی هزینه های اداری بانک شهر

گروه بازار، بانک و بیمه: حوزه بانکی که در حال حاضر یکی از ۱۰ صنعت برتر بازار سهام و اوراق بهادار است، این روزها مانند سایر صنایع از کمبود نقدینگی رنج می برد و البته بانک ها نیز مورد انتقاد رئیس جمهور و رئیس کل دادگستری قرار گرفته اند. روزهای اخیر سران دو قوه به ناهماهنگی بانک ها با تسهیلات تکلیفی از پروژه های دولتی گرفته تا وام ازدواج و وام مسکن اشاره کرده اند که ممکن است در رتبه بندی مجدد بانک هایی که در آستانه ورشکستگی بودند و دارای ریسک بالا و کفایت سرمایه منفی بودند، تاثیر داشته باشد. نسبت ها و عملاً چهار بانک از مجموع بانک های پذیرفته شده در بورس با کمتر از نیم درصد افزایش قیمت در وضعیت سبز قرار گرفتند و بیشترین کاهش در بانک شهر بود. به همین منظور و در ادامه سری تحلیل های بانک های کشور به تحلیل جامع بانک شهر می پردازیم.

محمدرضا فرزین نیز در حضور رئیس جمهور گفت: تقریباً هشت بانک را اصلاح کرده ایم و اگر نتوانند اصلاحات لازم را انجام دهند، حتماً باید اصل ۳۹ را اعمال کنیم یا بانک ها را تصفیه کنیم. نسبت کفایت بانک شهر ششمین بانک با نسبت کفایت سرمایه منفی و پایین و جلوتر از بانک ملی. ضریب کفایت بانک سامرایه شهر منفی ۱۶.۱ درصد است که در واقع جزو بانک های پرریسک است اما معلوم نیست جزو ۸ بانک در شرف انحلال است یا ادغام!

آیا بانک شهر جزو مدیران تصفیه است یا ادغام؟

تجدید ارزیابی های مالی می تواند خبر خوبی برای بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک ها به ویژه بانک شهر باشد. اما فاصله زیاد و قابل توجه نسبت کفایت سرمایه بانک شهر با استانداردهای بانک مرکزی شرایط را برای بانک شهر بسیار سخت خواهد کرد، زیرا برای کاهش ریسک بانک‌های با نسبت کفایت سرمایه منفی یا زیر هشت درصد، باید این امر همچنین نیاز به افزایش سرمایه از سهامداران یا تجارت است تجدید ارزیابی سرمایه با این سخنان باید مشخص شود که بانک شهر به سمت ادغام یا انحلال حرکت می کند یا تاکید رئیس جمهور بر تعیین تکلیف بانک های دارای اضافه برداشت و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد بانک ها در حد سقف است. ریسک بزرگ‌تر در تلاش برای تسریع کاهش نارضایتی و بحث در مورد بازگرداندن کفایت سرمایه از طریق ارزیابی مجدد بانک‌ها است. اگرچه سهامداران عمده بانک شهر با حمایت قاطع شهروندان شهرهای بزرگ می توانند بخشی از هزینه ها را به آنها تحمیل کنند، اما کمبودها و معوقات این بانک در سال های اخیر منجر به کاهش نسبت کفایت سرمایه شده است. جبرانش کن!

به عبارت دیگر بانک شهر سهامدار عمده قوی است و البته روند سیاسی دولت در حال حاضر با شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران همسو شده است، هرچند در سال های اخیر دچار ضعف مدیریتی و بی توجهی شده است و شهرداری ها دست خود را دارند. بدون تردید در جیب این نیمکت قرار دهید. بعید است که بخشی از پروژه های انحلال باشد و تجدید ارزیابی بانک ها و تورم بالا در سال های اخیر موهبتی برای احیای بانک شهر مشکل آفرین بوده است، به طوری که ادامه و حسابرسی صورت های مالی ذکر شده، سود خالص را نشان می دهد. ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

معرفی و جایگاه شرکت شهر

موسسه مالی و اعتباری شهر در سال ۱۳۸۶ با تایید بانک مرکزی و با مشارکت شهرداری های تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور به طور رسمی تاسیس شد. اعطای وام های کلان به شهرداری ها، تامین نقدینگی و سرمایه و تامین هزینه های شهر از جمله وظایف این بانک می باشد. ارزش بازار بانک شهر در بورس ۲۰ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ارزش معاملاتی ۱۴ میلیارد تومانی را نشان می دهد. اما دلیل این وضعیت را می توان در نسبت کفایت سرمایه این بانک قضاوت کرد

ترکیب سهامداران اصلی

شهرداری های تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم و قزوین بزرگترین مالکان بانک شهر هستند که ۶۱ درصد از کل سهام را در اختیار دارند. پس از آن سه نفر در مجموع ۹ درصد سهام بانک را در اختیار دارند و چهار شرکت دیگر با ۱۰ درصد مالکیت در رتبه های بعدی قرار دارند.

طبق و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۵۰ درصدی به مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و سود خال ص شرکت با افزایش ۱۰۰ درصدی به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد حاصل می شود. ۳ ارزیابی که کار می کند

تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان

بر اساس گزارش های مالی اعلام شده سود تسهیلات اعطایی بانک در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۱ درصدی بالغ بر ۲۱ هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۷ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان سود علی الحساب استفاده می شود. بانک شهر از سرمایه گذاری های جدید خود ۱.۷۲ میلیارد تومان سود کرد. این شرکت با افزایش ۳۲ درصدی نسبت به سال قبل به سود خالص ۲۸۹۶ میلیارد تومان دست یافت. سود مجمع شرکت در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۸۶ تومان بوده که نسبت به سال های گذشته رشد خوبی داشته است. این در حالی است که بر اساس صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت بالغ بر ۲۸۵۰ میلیارد تومان معاف از مالیات و سود خالص ۹۹۱۲ میلیارد تومان است. بر اساس تحلیل انجام شده، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و سربار با ۵۰ درصد افزایش به ۶۳۰۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶۰۰۰ میلیارد تومان با نسبت قیمت ۳ برآورد شده است. .

تحلیل تکنیکال

سهام بانک شهر از آبان در سال ۱۴۰۱ همراه با کل شاخص بورس شروع به رشد کرد و در عرض ۱۰ ماه به بازدهی ۳۰۰ درصدی رسید. پس از رسیدن به بالاترین سطح تاریخ، اصلاح دیگری را تجربه کرد و در حال حاضر با قیمت ۱۳۰۰ تومان در بازار پایه زرد فرابورس معامله می شود. به نظر می رسد قیمت می خواهد مقاومت ۱۳۶۰ تومان را بشکند و منتظر افزایش تقاضا است. در صورت حفظ حمایت ۱۰۵۰ تومان و عبور از مقاومت ۱۳۶۰ تومان در مرحله بعد، هدف ۲۰۰۰ تومان در دسترس است.

آخرین کلمه

تحرکات صنعت بانکداری برای اقتصاددانان، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران مهم است. به همین دلیل برای درک وضعیت شرکت باید گزارش های مالی و نمودارهای قیمت سهام را بررسی کنید. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی بنگاه‌های بانکی، باید میزان دارایی‌ها، کیفیت و دامنه ارائه خدمات، نتایج عملیاتی، سیاست‌های دولت و سایر جنبه‌ها در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا