بانک و بیمه

ادامه روند افزایشی دلار نیما

به گزارش افق میهن امروز (یکشنبه ۱۵ خرداد) آبان ۱۴۰۳) در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل ۵۰ هزار و ۴۱۹ تومان و حواله دلاری ۴۹ هزار و ۴۵ تومان معامله می شود.

البته افزایش قیمت دلار نیما از ماه های قبل با کندی همراه بوده است، اما با تغییر دولت و رویکرد جدید وزیر اقتصاد سرعت آن افزایش یافت و تاکنون دلار نیما بدون افزایش رو به افزایش بوده است. هر مشکلی از کانال های قیمت عبور کرد و همچنان در حال ثبت رکورد است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی، قیمت دلار نیما از کانال ۴۹ هزار تومانی عبور کرده است. وی در مجلس گفت: دیگر امکان افزایش قیمت ارز نیما وجود ندارد: از ابتدای سال تاکنون قیمت این ارز از حدود ۴۱ هزار تومان به حدود ۴۷ هزار تومان رسیده است. تاثیر تغییر در متغیرهای اساسی نرخ ارز، ما نمی‌توانیم نرخ ارز را بیش از این مقدار افزایش دهیم زیرا نگران نرخ ارز هستیم. تورم هم داریم، پایین بودن نرخ ارز در خدمت کنترل تورم است و اگر با سیاست پولی اتخاذ شده نرخ تورم افزایش یابد، این اقدامات مناسب به نظر نمی رسد.

با این حال امروز دلار نیما دو پله بالاتر از سقف اعلامی فرزین قرار دارد و به نظر می رسد در روزهای آینده شاهد رشد شدید این ارز باشیم.

همتی و همفکرانش افزایش دلار نیما و کاهش نرخ سود بانکی را مهمترین راه حل نجات بورس می دانند. وی بارها از وضعیت نرخ سود بانکی و اختلاف قیمت دلار نیما و آزاد انتقاد کرده است.

اما کارشناسان اقتصادی معتقدند اکنون زمان مناسبی برای افزایش قیمت ارز نیما نیست زیرا تورم کنترل نشده و فشار اقتصادی بر مردم دو برابر خواهد شد.

باید گفت؛ قیمت هر اسکناس یورو در صرافی ایران نیز نسبت به روز کاری قبل به ۵۴ هزار و ۴۴۳ تومان کاهش یافت و نرخ نقل و انتقال یورو نیز نسبت به روز گذشته به ۵۲ هزار و ۹۶۰ تومان کاهش یافت.

از سوی دیگر اسکناس درهم امارات با افزایش نسبت به روز گذشته ۱۳ هزار و ۷۲۸ تومان و نرخ انتقال درهم با افزایش نسبت به روز گذشته ۱۳ هزار و ۳۵۴ تومان است. قیمت یکصد دینار عراق امروز با ۳۸۴۷۹ ریال افزایش نسبت به روز گذشته در صرافی اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا