اخبار اقتصاد ایران

ادامه روند نزولی تولید خودرو در ایران؛ کارنامه تولید 4 ماهه خودروسازان

بر اساس آمار منتشر شده، مجموع تولید سه خودروساز بزرگ کشور در چهار ماهه نخست امسال کمتر از ۲۹۱ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با تیراژ مدت مشابه سال گذشته که حدود ۱۱ افت را نشان می دهد. ٪.

افق میهن به نقل از دنیای اقتصاد، خودروسازان بزرگ کشور در ادامه روند نزولی خود، چهار ماه امسال را نیز با افت تولید تجربه کردند; سه عامل اصلی شامل کمبود نقدینگی (ریالی)، چالش ارزی و قطعی برق باعث این حادثه شد. نکته دیگر در مورد آمار تولید چهار ماهه خودروسازان، نقش محصولات قدیمی در کاهش تیراژ آنهاست. در واقع کاهش تولید خودروسازان بیشتر در حوزه مدل های قدیمی رخ داده است که از تولید خارج شده یا خواهند بود. در غیاب آماری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت که گفته می‌شود به دلیل کاهش تولید از انتشار آن توسط این وزارتخانه جلوگیری شده است، گزارش‌های ارسالی خودروسازان به سامانه بورس کدال جدیدترین گزارش‌های خود را نشان می‌دهد. وضعیت تولید

بر اساس آمار منتشر شده، مجموع تولید سه خودروساز بزرگ کشور در چهار ماهه نخست امسال کمتر از ۲۹۱ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با تیراژ مدت مشابه سال گذشته که حدود ۱۱ افت را نشان می دهد. ٪.

تولید خودرو در کشور معمولاً از ابتدای سال جاری تا به امروز روند نزولی داشته است و علیرغم هشدار فعالان صنعت خودرو مبنی بر ادامه این روند و درخواست آنها برای انجام اقدامات اصلاحی (به ویژه افزایش قیمت کارخانه و تخصیص) ارزی)، سیاستگذار تا اولین ماه تابستان توجه چندانی به خودروسازان نداشت. همچنین با یک قطره خرج کنید.

پیش از فرا رسیدن روزهای گرم خودروسازان به دلیل عدم اصلاح قیمت و عدم تخصیص ارز با دو چالش کمبود نقدینگی ریالی مواجه بودند و بعدها بحران قطعی برق نیز به چالش های آنها اضافه شد. انباشته شدن این مسائل باعث شد تا تولید خودرو در چهار ماهه امسال روند نزولی داشته باشد.

این در حالی است که طبق اعلام وزارت امنیت امسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می شود. به نظر می رسد سهم خودروسازان بزرگ در تولید مدل های سواری در برنامه وزارت حراست حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه باشد. با این فرض، خودروسازان باید میانگین تولید نزدیک به ۱۱۰۰۰۰ خودرو در ماه داشته باشند. بنابراین تولید چهار ماهه خودروسازان در سال جاری باید به حدود ۴۴۰ هزار دستگاه می رسید. این در حالی است که کل تولید سه خودروساز بزرگ رو به پایان است تیر امسال حدود ۲۹۱۰۰۰ دستگاه وجود داشت. این آمار نشان می دهد که غول های جاده مخصوص در چهار ماهه ابتدایی سال حدود ۱۵۰ هزار خودرو عقب هستند. اگر فرض کنیم همین روند تا پایان سال ادامه داشته باشد، مجموع تولید سرنشین خودروسازان بزرگ در پایان امسال به ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو هم نمی رسد.

از سوی دیگر، در صورت تحقق برنامه وزارت ایمنی در بخش مسافری، خودروسازان باید در هشت ماه باقی مانده از بازه زمانی، حدود یک میلیون دستگاه از محصول تولید کنند، یعنی به طور متوسط ​​۱۱۲ هزار دستگاه. واحد در ماه این در شرایطی است که تولید ماهانه خودروسازان در تیر این ماه حتی ۸۰۰۰۰ دستگاه هم نبود.

اما اگر قرار است طرح وزارت صلح محقق شود، باید موانع اصلی از جمله کمبود نقدینگی و ارز و همچنین قطعی برق برطرف شود. در غیر این صورت نه تنها تیراژ مورد نظر محقق نمی شود، احتمال افت تولید نسبت به سال گذشته نیز زیاد است. البته نباید فراموش کرد که برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه برای سال جاری از سوی وزارت حراست دولت سیزدهم ابلاغ شد و شاید وزیر حراست دولت جدید در آن تجدید نظر کند.

سوابق تولید ۴ ماهه خودروسازان

بر اساس صورت های مالی سه خودروساز اصلی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در چهار ماهه نخست امسال در مجموع ۲۹۰ ​​هزار و ۸۵۹ دستگاه خودروی سواری تولید کرده اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مجموع تولید محصولات سواری آنها ۳۲۵ هزار و ۳۰۳ دستگاه بوده است. از این رو غول های راه ویژه در چهار ماهه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افت تولید را تجربه کرده اند. در این بین بیشترین تیراژ در اختیار خودروسازی ایران قرار گرفته است که توانسته در چهار ماهه نخست امسال ۱۶۱ هزار و ۵۶۸ دستگاه از این محصول را تولید کند. این میزان تولید نسبت به چهار ماهه اول سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته است.

سایپایی با کمک شرکت زیرمجموعه خود یعنی پارس خودرو در چهار ماهه نخست امسال حدود ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۲ درصد افت را نشان می دهد. سایپا در حالت جداگانه در چهار ماه امسال حدود ۹۶ هزار دستگاه تولید کرده است، این در حالی است که میزان تولید این شرکت در مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۱۰۶ هزار دستگاه بوده است. از این رو دومین خودروساز بزرگ ایران بدون احتساب پارس خودرو طی چهار ماه گذشته با افت ۹.۵ درصدی تولید مواجه شده است. پارس خودرو با تولید ۳۳ هزار و ۳۵۳ دستگاه در چهار ماهه نخست امسال، با تیراژ ۴۲ هزار و ۱۹۸ دستگاهی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افت داشته است.

اما بررسی آمار تولید خودروسازان در تیر امسال و مقایسه آن با ماه قبل – خرداد – نشان می دهد که تولید ماهانه آنها هم افت کرده است. طبق آمار، خودروسازان در تیر امسال حدود ۷۶۴۱۸ دستگاه از انواع محصولات سواری تولید کرده اند. با توجه به تولید ۹۴ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان در خرداد امسال با کاهش ۱۹ درصدی تولید ماهانه مواجه شده اند.

در حالت مجزا، ایران خودرو در تیر امسال ۴۳ هزار و ۴۴۰ دستگاه، سایپا ۲۴ هزار و ۳۲۸ دستگاه و پارس خودرو ۸ هزار و ۶۵۰ دستگاه تولید کردند. طبق آمار منتشر شده در سایت کدال، ایران خودرو در چهار ماهه نخست سال جاری بیشترین تولید خود را به مدل های پژو اختصاص داده است. این شرکت در بازه زمانی مورد بررسی حدود ۶۶۰۰۰ دستگاه خودرو پژو تولید کرده است. با توجه به تولید حدود ۱۰۳ هزار دستگاه از خانواده پژو در چهار ماه سال گذشته، خودروسازان ایرانی افت ۳۶ درصدی در تولید اعضای این خانواده داشته اند. ایران خودرو در حال حاضر تنها مدل ۲۰۷ را در قالب گروه پژو تولید می کند.

در میان سایر محصولات ایران خودرو، گروه سورن تیراژی کمتر از ۲۸ هزار دستگاه از خود به جای گذاشته است. با توجه به تیراژ حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ دستگاهی این گروه خودرویی در چهار ماهه سال گذشته، خودروسازی ایران توانسته تولید در این گروه را ۶۱ درصد افزایش دهد. این در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده در سایت کدال، دنا در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تیراژ تقریبا ثابتی داشته است. ایران خودرو اعلام کرده است که در چهار ماه امسال حدود ۲۷۲۰۰ دستگاه دانا تولید کرده است. یکی دیگر از محصولات ایران خودرو با نام رانا چهار ماهه اول سال جاری را با رشد پشت سر گذاشت. طبق اطلاعات منتشر شده در کدال تا پایان تیر امسال ۶ هزار و ۳۷۱ دستگاه رانا در این شرکت تولید شده است. این در حالی است که ایران خودرو در چهار ماهه نخست سال گذشته کمتر از ۵۶۰۰ دستگاه از این خودرو تولید کرده بود. با این حساب تولید رانا طی چهار ماه ۷۷۱ دستگاه افزایش یافته است.

بر اساس آمار، در چهار ماهه نخست سال گذشته، خودروسازی ایران ۶ هزار و ۳۳۱ دستگاه هایما در سایت خراسان خود تولید کرده بود، این در حالی است که تولید این خودرو در مدت مشابه سال جاری ۴ هزار و ۴۶۸ دستگاه بوده است. این آمار نشان می دهد که تولید هایما یک هزار و ۸۶۳ دستگاه کاهش یافته است.

بر اساس آمار منتشر شده در کدال، ایران خودرو در چهار ماهه نخست امسال حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در سال گذشته کمتر از ۱۳ هزار دستگاه از این محصول را در چهار ماه تولید کرد. بنابراین تولید تارا در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد نشان می دهد.

از ایران خودرو بگذریم و به گروه سایپا برویم; دومین خودروساز بزرگ کشور، بیشترین حجم سبد محصولات خود در چهار ماهه امسال را خانواده X 200 تشکیل می دهد.تیبا، کوئیک و ساینا) وقف شده است. بر اساس آمار منتشر شده در کدال، سایپا در چهار ماهه نخست امسال حدود ۷۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. با توجه به تولید بیش از ۸۷ هزار دستگاه از این گروه خودرویی در چهار ماهه نخست سال گذشته، تیراژ خانواده X200 بیش از ۱۸ درصد کاهش یافته است.

سایپا در دوره مورد بررسی نیز توانست ۱۸ هزار و ۹۶۰ دستگاه شاهین تولید کند. این در حالی است که طی چهار ماهه سال گذشته تیراژ شاهین ۱۸ هزار و ۶۱۴ دستگاه بوده است. با این حساب تولید شاهین نسبت به چهار ماهه سال گذشته اندکی افزایش یافته است. از سایپا به سمت پارس خودرو برویم. سومین خودروساز بزرگ کشور در چهار ماهه نخست امسال کوئیک دنده معمولی، سهند و گروه Q200 تولید شده است. بر اساس گزارش ارسالی به بورس، گروه Q200 سایپا در چهار ماهه نخست امسال ۲۵ هزار و ۷۱۰ دستگاه تولید کرده که تفاوت چندانی با آمار مدت مشابه سال گذشته ندارد. پارس خودرو نیز ۱۲۳۴ دستگاه دارد کوئیک مغیلی در چهار ماهه نخست امسال یک دنده تولید کرد که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید شد. این شرکت همچنین در چهار ماهه امسال ۶۹۲ دستگاه سهند تولید کرده است. سهند محصول جدید پارس خودرو است که تنها ۱۶ دستگاه از آن در چهار ماهه اول سال گذشته تولید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا