ورزشی

ادامه سریال حاشیه‌سازی‌های VAR در ایران/ از سیستم‌هایی که نرسید، تا اشتباهاتی که خبرساز شد

در روزهای اخیر مشکلات کمک داور ویدیویی باعث دلخوری اهالی فوتبال و مسئولان باشگاه های لیگ برتری شده است.

مشکلات ناشی از غیبت “ور” چند سالی است که گریبان فوتبال ایران را گرفته است اما با راه اندازی این سیستم، حواشی سابق بر جای مانده و حواشی جدیدی نیز به آن اضافه شده است.

پس از چند سال کشمکش بالاخره تصمیم گرفته شد که برخی از بازی های فصل جاری لیگ برتر با سیستم کمک داور تصویری برگزار شود. با این حال نحوه ورود دستگاه های مورد نیاز این سامانه، فوتبال ایران را دچار سردرگمی بزرگ کرد.

تا چندی پیش زمان دقیق ورود «ور» به ایران مشخص نبود. قبل از شروع فصل جدید فوتبال ایران، یکی از نزدیکان مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه ای قول ورود و نصب هفت دستگاه مختلف (VAR) قبل از شروع بازی های لیگ برتر را داد اما این اتفاق نیفتاد و تنها سه سیستم کمک داور ویدیویی وارد ایران شد.

خیلی ها امیدوار بودند که پس از ورود سیستم کمک داور تصویری به ایران و نصب آن در برخی ورزشگاه ها، مشکلات حل شود اما این اتفاق نیفتاد و مشکلات ادامه پیدا کرد تا سرانجام طلسم ورود به این سیستم شکست.

اما آمدن وار در روزهای اخیر برای لیگ برتر بسیار مشکل ساز بوده است. به نظر می رسد ورود «ور» به ایران با نوعی پارادوکس مواجه است به طوری که حضور آن باعث تاخیر در شروع بازی می شود و عدم حضور آن منجر به بی انصافی در بازی ها می شود.

با وجود سیستم VAR در ۵ بازی از ۱۶ بازی برگزار شده در دو هفته ابتدایی لیگ برتر فوتبال، به دلیل کمبودها و نبود تجهیزات ویژه و حرفه ای همچنان شاهد صحنه های مشکوکی در زمین هستیم. صحنه های مشکوکی که با دوربین های تلویزیونی قابل بررسی و تایید نبود.

به عنوان مثال به گفته منتقدان در بازی پرسپولیس و تراکتورسازی در دو صحنه مشکوک کمک داور ویدیویی نتوانست تصمیم درستی بگیرد و به اشتباه گل تراکتورسازی را صحیح اعلام کرد. همچنین داور خطای سروش رفیعی روی بازیکن تراکتورسازی را به دلیل نداشتن تصاویر واضح خطای خطرناک تشخیص داد و او را به دلیل بالا بردن بیش از حد پای بازیکن پرسپولیس با کارت قرمز مستقیم از زمین مسابقه اخراج کرد.

تاکنون تنها ۲ دستگاه «VAR» وارد ایران شده است. قرار بود ۲ دستگاه دیگر نیز وارد کشور شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. به گفته رئیس فدراسیون فوتبال تا ۲۱ شهریور یکی از ۲ دستگاه «VAR» باقی مانده به ایران وارد می شود. اما نباید فراموش کرد که حتی اگر این اتفاق بیفتد، مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا همه شرایط برای استفاده از کمک داور ویدیویی مهیا نیست.

نداشتن دوربین روی خط آفساید و خط دروازه یکی از مشکلات اصلی این سیستم به اصطلاح کمک داور تصویری است که هنوز برطرف نشده است. این در حالی است که در بازی های حساس و به خصوص بین المللی بیش از ۳۰ دوربین ویژه به کمک سیستم کمک داور تصویری می آیند تا هیچ صحنه ای از قلم نیفتد و تصاویر کامل و واضح در اختیار داوران اتاق «ور» قرار گیرد.

نبود امکانات لازم و به خصوص دوربین های باکیفیت در میدان باعث اتلاف وقت و اتلاف وقت زیادی در بازی می شود. این مشکل باعث می شود که کمک داوران در اتاق «ور» هر صحنه مشکوک را بیش از ۱۰ بار از جهات مختلف و به صورت نامشخص بررسی کنند و سپس رأی خود را صادر کنند که به معنای اتلاف حداقل ۲ تا ۱۰ دقیقه زمان است. بازی برای هر صحنه مشکوک است

البته این تنها مشکل سیستم کمک داور ویدیویی در ایران نیست. «ور» مشکلات دیگری هم دارد. به عنوان مثال حضور داوران «جنگ» در کانکس در کنار هواداران یکی از مشکلات اصلی لیگ برتر امسال است. این مشکل باعث عدم تمرکز قضات و همچنین کاهش امنیت آنها می شود.

بنابراین فعلا سیستم کمک داور ویدیویی نه تنها از میزان مشکلات کاسته نشده بلکه به بحران دامن زده است و به نظر می رسد برای رفع این مشکلات همچنان باید منتظر ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا