بانک و بیمه

ادعای تامین کسری ارز ترجیحی از محل خرید ارز با نرخ بالاتر دروغ است

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی اعلام کرد: برخی رسانه ها روز شنبه ۱۸ آذر ماه با استناد به گزارش مرکز پژوهش های شورای اسلامی، در گزارش هایی مانند «سوختن ثروت با ارز دولتی» و مواردی از این دست، مواردی را در رابطه با تعدیل مفروضات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مطرح و نسبت به تأمین اولویت ها ابراز تردید کرده است. ارز (هر دلار معادل ۲۸۵۰۰۰ ریال) در هفت ماهه امسال تردیدهایی را در مورد تاثیر پولی این اقدام ایجاد کرده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و رسانه‌های انتشاراتی فوق به اشتباه کسری منابع برای مصارف ترجیحی ارز در هفت ماهه امسال ۴.۵ میلیارد دلار اعلام شده و بانک مرکزی این مبلغ را به کسری انتقال داده است. مرکز مبادلات ایران به مبلغ ۴۰ هزار تومان خرید که پایه پولی را ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد!؟

علاوه بر این، حتی برخی از روزنامه های تجاری نیز با سوار شدن بر موج رسانه ای روز کشور و پرداختن به موضوعی متفاوت، سیاست ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و دارو را با مفاسدی که در مورد ارز چای به آن اشاره شده است، مرتبط دانسته اند. سیاست در مورد وقوع رانت و فساد. معرفی کرده اند!؟

بانک مرکزی در رابطه با کسری منابع ارز ترجیحی (۲۸۵۰۰۰ ریال) و تاثیر پولی آن تاکید می کند که محاسبه کسری منابع ارزی ترجیحی ابتدا بر اساس مابه التفاوت میزان ذخیره ارزی است. کالاهای مشمول ارز ترجیحی و سهم دولت در آن درآمد حاصل از صادرات نفت خام. میعانات گازی و صادرات خالص گاز طبیعی گمراه کننده و اغراق آمیز است. زیرا فرآیند تامین ارز برای پرداخت ارز به ذینفع امری زمان بر است و مقدار قابل توجهی از ذخیره ارزی اعلام شده عموماً منجر به پرداخت ارز به ذینفع نمی شود و فروش نهایی ارز

علاوه بر این، هر سال مقدار قابل توجهی از ارزهای تضمین شده بازگردانده می شود و دوباره برای تضمین ارزهای جدید استفاده می شود.

ثانیاً بانک مرکزی همواره منابع و مصارف ارزی خود را بر اساس منابع ارزی موجود مدیریت می کند و تنها موظف به ارائه ارز ترجیحی در محدوده منابع ارزی خود است. بنابراین با توجه به مفروضات مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی رسانه‌ها، لازم نیست در گام اول، ارزهای خارجی را با نرخی بالاتر از نرخ فروش (در اینجا نرخ ترجیحی) خریداری و سپس به فروش برسانند. کالاهای موجود در این نوع ارز.

ثالثاً ارزیابی کسری یا مازاد منابع بر هزینه های ارزی برای دوره های سالانه و خودداری از تعمیم نتایج چند دوره ماهانه به کل سال. به عبارت دیگر، این امکان وجود دارد که بانک مرکزی کسری احتمالی را در طول سال و بر اساس برآوردهای خود از درآمدهای ارزی دولت پیش بینی کند و پس از دریافت درآمدهای ارزی دولت، آن را جبران کند. نگاهی به اجزای پایه پولی که به طور مداوم منتشر می شود نشان می دهد که این ادعا چقدر غیر واقعی است.

بنابراین ادعای مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر تامین حمایت یا کسری ارز ترجیحی از محل خرید ارز با نرخ بالاتر و افزایش پایه پولی از آن محل کاملا کذب بوده و به شدت مردود است. بانک مرکزی اطمینان می دهد که تاکنون حتی یک دلار با نرخی بالاتر از نرخ ترجیحی خریداری نشده است تا منابع ارزی لازم تامین شود.

در بخشی دیگر از این گزارش تلاش شده است که فساد ناشی از تامین ارز واردات چای توسط یکی از شرکت های واردکننده به نرخ ارز ترجیحی نسبت داده شود. این در حالی است که روال غیرعادی تامین ارز چای در حالی صورت گرفت که واردات این محصول مشمول ارز ترجیحی نبود و یا اساسا موضوع اختصاص ارز ترجیحی برای واردات چای در دستور کار قرار نداشت.

در خاتمه شایان ذکر است برخی افراد بدون آگاهی از روال تجارت خارجی کشور و نحوه تخصیص و تامین ارز و همچنین تغییرات ارقام پولی صرفاً در جهت تخریب وضعیت اقتصادی حرکت می کنند. اقدامات تثبیت کننده پایانی که از سال گذشته آغاز شد و تاثیر مثبتی داشت، نشانه ای از تسهیل برای بازار ارز و سایر دارایی هاست. یکی از اهداف مهم سیاست تثبیت تامین کالاهای اساسی با قیمت ترجیحی برای خانوارها است و تحولات بازار این کالاها نیز موفقیت این سیاست را در این حوزه نشان داده است. سیاست مذکور قاعدتاً سیاستی کوتاه مدت است که بسته به شرایط اقتصادی کشور، وضعیت معیشتی خانوارها و سهمی که در ایجاد ثبات در اقتصاد کشور داشته است، قابل تداوم یا تغییر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا