اقتصاد جهان

ادعای رویترز/ ایران ارسال محموله های نفتی به چین را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، رویترز در گزارشی تایید نشده به نقل از منابع پالایشی و تجاری نوشت که تجارت نفت چین با ایران متوقف شد زیرا تهران خواستار قیمت های بالاتر از مشتری اصلی خود شد و این امر باعث کاهش عرضه نفت ارزان به بزرگترین واردکننده نفت خام جهان شد. داده شده.

ایران حدود ۱۰ درصد نفت خام وارداتی چین را تامین می کند. در ماه اکتبر صادرات نفت ایران به چین به رکورد جدیدی رسید.

پنج تاجر نفتی به رویترز گفتند که در اوایل ماه گذشته، فروشندگان ایرانی به خریداران چینی گفتند که تخفیف‌های نفت خام سبک ایران را برای تحویل در دسامبر و ژانویه به ۵ تا ۶ دلار در هر بشکه کمتر از برنت کاهش خواهند داد. این در حالی است که نفت در ماه نوامبر با ۱۰ دلار تخفیف به چین فروخته شد.

در همین راستا یک منبع چینی اعلام کرد که دستور توقف ارسال محموله های نفتی از تهران صادر شده و مشخص نیست ماجرا به کجا ختم خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که آیا پالایشگاه های چینی حاضر به پذیرش قیمت های جدید ایران هستند یا خیر.

دو تاجر گفتند که حداقل یک خریدار قیمت های بالاتر ایران را پذیرفته است. یک پالایشگاه مستقر در شاندونگ در اواخر ماه گذشته محموله ای را با تخفیف بین ۵.۵۰ تا ۶.۵۰ دلار بر اساس تحویل کشتی خریداری کرد. معامله گران گفتند که تخفیف ها می تواند حتی بیشتر کاهش یابد زیرا آخرین پیشنهاد شنیده شده ۴.۵۰ دلار بوده است.

معامله گران مدعی هستند که میانگین تخفیف نفت سبک ایران در سال گذشته حدود ۱۳ دلار بوده است. یکی از خریداران از شاندونگ گفت: «خریداران هنوز در تلاش هستند تا راه حلی بیابند زیرا قیمت‌های جدید بسیار بالا هستند. با این حال، از آنجایی که آنها انتخاب های محدودی دارند و طرف ایرانی بسیار سرسخت است، زمینه مذاکرات قیمت سخت است و به نفع خریداران چینی نیست.

از زمانی که تهران برای اولین بار نفت ایران را در اواخر سال ۲۰۱۹ خریداری کرد، پالایشگاه های کوچک مستقل چینی به مشتریان اصلی تهران تبدیل شده اند. آنها پالایشگاه های دولتی را جایگزین کردند که تجارت با ایران را به دلیل ترس از نقض تحریم های ایالات متحده متوقف کرده بودند. به گفته منابع تجاری، این پالایشگاه ها حدود ۹۰ درصد از کل صادرات نفت ایران را جذب می کنند که معمولاً به صورت نفت مبدا مالزی یا امارات متحده عربی حمل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا