اخبار اقتصاد ایران

ادعای عجیب وزیر صمت: از اروپا و آفریقا طالب خودروهای ایران هستند!

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه خودرو هر چقدر از خودمان انتقاد کنیم، معروف و معروف هستیم، گفت: کشورهای آفریقایی به شدت از خودروهای ایرانی مطالبه می کنند؛ در حالی که در این زمینه از خودروسازی ایران استفاده می کنیم. برخی کشورهای اروپایی نیز خواستار این موضوع هستند.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران اظهار داشت: شرکت هایی که ارزآور هستند و منابع حاصل از صادرات خود را به کشور باز می گردانند. کشور در اولویت تامین ارز هستند. و از طرفی هزینه کمتری دارند یعنی منابع مورد نیاز مواد اولیه را تا حد امکان از داخل تامین می کنند.

وی افزود: توسعه بازارهای صادراتی برای کشور و در راستای تحقق شعار سال بسیار مهم است و موجب ارزآوری و جهش تولید برای کشور می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بسیاری از کالاهای خارجی با کیفیت پایین تر و قیمت بالاتر به صورت قاچاق یا به بهانه حمایت از مرزنشینان وارد کشور می شود.

علی آبادی تصریح کرد: برای جهش تولید نیازمند کار فوق العاده با مشارکت مردمی هستیم. اولین چیزی که در این رابطه حائز اهمیت است تامین ارز است که برگزاری چنین نمایشگاه هایی به منظور افزایش صادرات و جهش تولید است.

به نظر من حزبی نیست!

وزیر صامت ادامه داد: من در انتخاب معاونان و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به جناح بندی فکر نمی کنم و هرکس کاری از دستش بر می آید حتی دستش را می بوسم و از افرادی استفاده می کنم که به سوالات آنها پاسخ داده اند.

علی آبادی درباره وضعیت تامین انرژی صنایع گفت: باید منابع آب و برق کشور به طور مستمر در اختیار صنایع قرار گیرد تا جهش تولید در کشورمان فراهم شود، حتی اگر مطمئن باشیم که مردم تحمل می کنند تا صنایع می توانند به کار خود ادامه دهند. اولین انرژی باید برای تولید در دسترس باشد که آثار آن ابتدا برای خود مردم مشخص شود و باعث ایجاد رفاه عمومی شود.

وی در خصوص فضای نمایشگاهی امسال گفت: در این نمایشگاه ۵۰ هزار متر مربع فضا داریم و امکان برگزاری آن در فضایی تا ۲۰۰ هزار متر مربع نیز وجود دارد.

وزیر صامت گفت: قاره آفریقا اقیانوسی برای فرصت های سرمایه گذاری است، می توان به کشت فراسرزمینی اشاره کرد، در این رابطه می توان کشاورزی و صنعت را در این کشور ایجاد کرد.

علی آباد افزود: البته رابطه ما با آفریقا برد-برد است و مانند غربی ها فقط برای استثمار این کشورها عمل نمی کنیم، بلکه انتقال فناوری و اشتغالزایی در این کشورها ایجاد می شود.

وی بیان کرد: یکی از برنامه هایی که برای مشارکت مردم در اقتصاد وجود دارد تجمیع سرمایه های مردم در قالب تعاونی هاست که سازوکار این موضوع با همکاری سایر وزارتخانه ها در حال ایجاد است.

وزیر صامت ادامه داد: صنایعی که راندمان پایینی در برداشت منابع انرژی دارند در اولویت تامین انرژی نیستند. ما معتقدیم بهره وری انرژی صنایع کشور پایین است و باید تغییرات گسترده تری در این زمینه ایجاد شود.

علی آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص راه های انتقال پول به کشورهای تحت تحریم گفت: با توجه به اینکه پول مانند جریان خون در اقتصاد است سعی کردند جلوی آن را بگیرند اما برای رفع مشکلات موجود نیز اقدامات متعددی انجام دادیم. یکی از آنها تبادل کالا با کشورهایی است که از آنها وارد می کنیم.

وی افزود: استفاده از ارزهای ملی نیز در این ارتباط راهگشاست که از آن نیز استفاده می شود.

وزیر صامت تصریح کرد: اقدامات دیگری نیز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد که از طریق آن بخش های مهمی از نیاز مردم و صنایع تامین می شود.

علی آبادی افزود: برگزاری این نمایشگاه در این فصل نشان از اقتدار ایران پس از وعده صادقانه آن بود که با استقبال بی سابقه بسیاری از کشورها مواجه شد.

وی گفت: بازدیدکنندگان از کشورهای دیگر به ما اطلاع دادند که به دنبال تجارت با کشوری هستیم که قوی و توانمند باشد و هیچ مشکلی برای تجارت با آنها وجود نداشته باشد.

وزیر صامت در رابطه با شکایت نوکیا از یک تولیدکننده ایرانی گفت: اگر به ما تایید شود که در تولید محصولی کلاهبرداری شده است، برخورد و به مجازات معرفی می شود.

علی آبادی در خصوص عدم انتشار آمار جدید در سامانه اطلاعاتی وزارت امنیت گفت: از این بابت عذرخواهی می کنم. انتشار آمار در سایت وزارت حراست چند ماهی است که متوقف شده اما قول داده شده به زودی آمارهای تخصصی اعلام شود.

برخی کشورهای اروپایی خواستار خودروهای ایرانی هستند

وزیر صامت گفت: در حوزه خودرو هرچقدر از خودمان انتقاد کنیم، معروف هستیم. ما را به این نام می شناسند. ما تولید کننده هستیم سال گذشته ۱۳۰۰۰۰۰ خودرو تولید کردیم. امسال برنامه بزرگتری داریم. در بخش خودروسازی باید جهش تولید اتفاق بیفتد.

وی افزود: باید آنقدر خودرو تولید کنیم که اگر بخواهند آن را انبار کنند نگران بی ارزش شدن و از بین رفتن آن باشند. هم تولید و هم واردات را در نظر می گیریم و هیچ کدام را محدود نکردیم.

علی آبادی گفت: کشورهای آفریقایی نسبت به خودروهای ایرانی بسیار طلبکار هستند. برخی کشورهای اروپایی نیز خواستار این موضوع هستند. برخی از خودروها در برخی از کشورهای همسایه شمالی پایگاه مشتریان قوی دارند. تولید خودرو متناسب با شأن و آبروی کشور یکی از برنامه های ما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا