ترندهای روز

ادعای عجیب یک استارتاپ: پیوند سر انسان حدود یک دهه دیگر ممکن می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

در چیزی که بیشتر شبیه صحنه آغازین یک فیلم ترسناک علمی-تخیلی به نظر می رسد، اگر ادعاهای استارتاپ BrainBridge را باور کنیم، پیوند سر انسان که به طور کامل توسط جراحان روباتیک انجام می شود، می تواند ظرف یک دهه در بیمارستان ها انجام شود!

این زاییده افکار «هاشم الغیلی»، زیست شناس مولکولی ساکن برلین است که به یک فیلمساز، تهیه کننده، نویسنده و خبرچین علمی تبدیل شده است. شاید او را از سال ۲۰۲۲ به یاد بیاورید، زمانی که او پیشنهاد تولد نوزادی با رحم مصنوعی را داد.

به گزارش نیواطلس، آخرین سرمایه‌گذاری او، BrainBridge، با هدف استفاده از سیستم‌های رباتیک پرسرعت برای حفظ مغز در حالی که سر به یک اهداکننده سازگار پیوند زده می‌شود، است.

محققان در حال حرکت به سمت پیوند کامل سر انسان هستند

الغیلی می خواهد عمل پیوند تمام صورت را انجام دهد تا به افراد دارای معلولیت شدید روحیه جدیدی برای زندگی بدهد. این جراحی توسط الگوریتم های هوش مصنوعی هدایت می شود. بازوهای روباتیک متعددی برای برداشتن سر و اتصال آن به نیم تنه جدید هدایت می شوند و نخاع، اعصاب و رگ های خونی را دوباره به هم وصل می کنند.

در این روش از چسب شیمیایی مخصوص و پلی اتیلن گلیکول برای اتصال مجدد نورون های بریده شده استفاده می شود.

الغیلی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد:

من خوشحالم که BrainBridge را به عنوان اولین سیستم پیوند سر در جهان که با هوش مصنوعی یکپارچه شده است، معرفی می کنم.

این سیستم پیشرفته امید جدیدی را به بیماران مبتلا به بیماری های صعب العلاج مانند سرطان مرحله ۴، فلج و بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون ارائه می دهد.

الغیلی اولین بار در اواخر سال گذشته در X به پروژه علمی جدید و جسورانه خود اشاره کرد. او گفت که نقشه راه هشت ساله برای اولین عمل جراحی به او زمان می دهد تا بر چالش های پزشکی فعلی، مانند دشواری همجوشی ستون فقرات غلبه کند. او گفت که می‌خواهد برین بریج قبل از اینکه به تجارت پیوند سر و بدن بپردازد، با جراحی‌های موفق نخاع شروع کند.

با این حال، جامعه علوم پزشکی در واکنش به راه اندازی BrainBridge نسبتاً ساکت بوده است.

این اولین بار نیست که وعده پیوند سر مطرح می شود. سرجیو کاناورو، پزشک جنجالی ایتالیایی، در اوایل سال ۲۰۱۷ به وعده خود مبنی بر انجام این جراحی عمل نکرد. بهترین چیزی که او به آن دست یافت، تعویض اعضای بدن دو جسد بود.

با این حال، باید به الغیلی برای طرح عجیبش برای پیشبرد حوزه پیوند تجربی اعتبار قائل شویم. وب سایت این استارت آپ می گوید: «BrainBridge می تواند پیوند صورت و پوست سر را برای بازگرداندن عملکرد و زیبایی انجام دهد.

بافت‌های اهداکننده جوان، با بخیه زدن دقیق و مراقبت‌های بعد از عمل، جای زخم را به حداقل می‌رسانند و ظاهر را بهبود می‌بخشند. این سایت تاکید می کند که BrainBridge در حال حاضر در مرحله تئوری است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا