فرهنگ و هنر

ادعای کیهان: سریال اوشین باعث راه افتادن فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران شد! :: افق میهن

سریال سالهای دور از وطن که در دهه ۱۳۶۰ از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد یکی از سریال های پرمخاطب و خاطره انگیز خانواده های ایرانی است.

به گزارش افق میهن، روزنامه کیهان نوشت: فضای شرقی و سنتی قسمت مهمی از سریال به فرهنگ ایرانی نزدیک بود و به همین دلیل همه خانواده ها با سریال ارتباط داشتند و نقش و تاثیر خود را در ذهن و زندگی داشت. برخی از مردم ایران برای چندین دهه. جایی را ترک کرد

بخش مهمی از سریال به تصویر کشیدن جامعه سنتی ژاپن است، اما به تدریج که هیتوشی (پسر اوشین) به دنبال روش های تجاری جدید است، فضای سریال تغییر می کند. اوشین در ابتدا در برابر درخواست هیتوشی برای معرفی روش های جدید کسب و کار مقاومت می کند، اما به مرور زمان باید به نظر هیتوشی تسلیم شود.

هیتوشی به دنبال ایجاد فروشگاه های زنجیره ای است. از این رو پس از تایید مادرش اولین فروشگاه خود را افتتاح می کند. فروشگاه او از نظر ساختار و نحوه دریافت و پرداخت با فروشگاه سنتی مادرش متفاوت است. سود فروشگاهش بیشتر و کسب و کارش رونق بیشتری دارد. بر این اساس، هیتوشی به آرامی شعبه های جدید فروشگاه های خود را فعال می کند.

کسب سود و ثروت هنگفت هیتوشی را به یک سرمایه دار تبدیل می کند، در این میان می بینیم که اخلاق اوشین نیز تغییر می کند. او که به صبوری و فداکاری معروف بود، از اینکه کسب و کار سایر مغازه داران با راه اندازی فروشگاه های پسرش به خطر بیفتد، احساس ناراحتی نمی کند و حتی می خواهد در برخورد با دیگران قاطع باشد.

هیتوشی نماد سرمایه داری و فایده گرایی در جامعه جدید و غربی ژاپن است که برای کسب ثروت و شهرت بیشتر موانع را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد و تا پایان سریال با همه فراز و نشیب ها با موفقیت به کار خود ادامه می دهد. ، و سریال پیروز می شود. او به پایان می رسد. او حتی می تواند رفتار مادرش را تغییر دهد.

فروشگاه های زنجیره ای زمینه را برای نابودی مشاغل کوچک و به رخ کشیدن حاکمیت پول و ثروت در بازار آماده می کنند. البته این امر با تغییر دیدگاه مردم نسبت به یکدیگر نیز همراه است تا فرد سرمایه دار خود را برحق بداند و نسبت به تاجران عادی احساس وظیفه نکند و از ورشکستگی آنها ناراحت نشود. از طرفی این فروشگاه ها جامعه را به سمت مصرف گرایی سوق می دهند.

می توان گفت یکی از مهم ترین جلوه های این سریال ارتقای فروشگاه های زنجیره ای بود. به طوری که در جامعه ایران تنها چند سال پس از سریال اوشن در زمستان ۱۳۷۳ اولین فروشگاه زنجیره ای رفاه توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد و این زمینه را برای افتتاح تعداد زیادی فروشگاه زنجیره ای فراهم کرد. در کشور ما که برای کسب سود بیشتر برای صاحبان فروشگاه ها مصرف گرایی را در راس فهرست خود قرار داده بودند. در حالی که جهت گیری بازار سنتی در ایران به نفع مشتری و ارائه اجناس با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر بود، با اضافه شدن آن که طبیعتاً مصرف بهینه را تشویق می کرد. در واقع یکی از تاثیرات مهم این سریال بر جامعه ما ایجاد بستری برای مصرف گرایی و سرمایه داری بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا