اخبار اقتصاد ایران

ادغام مؤسسات مالی را به ورشکستگی ترجیح می‌دهیم | معیشت مردم مانند سال ۹۰ نیست

وزیر اقتصاد گفت: ادغام موسسات مالی را به اعلام ورشکستگی ترجیح می دهیم. در صورت اعلام ورشکستگی موسسه، باید به سپرده گذاران بگوییم؛ هیچ موسسه دیگری مانند این وجود ندارد و اگر پول خود را می خواهید به دنبال مدیران و سهامداران باشید.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، مراسم روز دانشجو و جلسه پرسش و پاسخ دانشجو به مناسبت ۲۵ آذرماه در دانشگاه پیام نور زنجان با حضور سید احسن خاندوزی برگزار شد.

آیا می خواهید همه را به زیر خط فقر ببرید؟

خاندوزی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا می خواهید همه را به زیر خط فقر بکشانید تا اختلاف طبقاتی از بین برود؟، گفت: ۲۵ سال پیش من جای شما نشسته بودم و در آن زمان انتقاد داشتم. مانند شما دانش آموزان، اما از دانش آموزان انتظار می رود که سوالات پخته و تحلیلی بیشتری ارائه دهند. ما یک مدرسه تابستانی در وزارت اقتصاد ایجاد کردیم تا دانش آموزان بتوانند در روزهای آزاد به وزارتخانه مراجعه کنند و از روند کار مطلع شوند. برای اطلاع از مسائل اقتصادی حضور داشته باشند.

افزایش مالیات بر مبنای مالیات دهندگان نیست

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر افزایش مالیات در سال ۱۴۰۳ گفت: این مطلب در فضای رسانه ای متفاوت از واقعیت منتشر شد. اساس ما افزایش مالیات از مودیان نیست، بلکه سعی می کنیم با اتصال صحیح سیستم ها، راه های فرار مالیاتی را قوی تر از گذشته ببندیم تا درآمد مالیاتی افزایش یابد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر سهم کم ایران در بازار کشورهای منطقه به ویژه جبهه مقاومت، گفت: انتقاد شما درست است و ما از ظرفیت ها به درستی استفاده نکردیم و رقبا گوی سبقت را از ما ربودند.

حاکمیت اقتصادی در گذشته خوب کار نمی کرد

وی تصریح کرد: حاکمیت اقتصادی ما در گذشته خوب کار نمی کرد و مردم نباید هزینه آن را بپردازند. وی بیان کرد: زمانی سیاست کشور این بود که بانک خصوصی در کشور نباشد چرا که ۲۵ سال اول انقلاب نداشتیم. اما در سال ۱۳۵۹ اجازه تاسیس بانک های خصوصی داده شد، اما مشکل اصلی زمانی به وجود آمد که نظام تنظیم مقررات و نظارت بر بانک های خصوصی را جدی نگرفتیم و دولت ها شکست خوردند تا اینکه امروز یکی از دانشجویان از من پرسید که چرا این کار را نمی کنید. بگذار ورشکست شوند موسسه نور که در بانک ملی ادغام شد و ممکن است برای برخی مؤسسات دیگر هم همین روش را انتخاب کنیم و به جای اعلام ورشکستگی این روش را ترجیح می دهیم. در صورت اعلام ورشکستگی باید به سپرده گذاران بگوییم که چنین موسسه ای وجود ندارد و اگر پول خود را می خواهید به دنبال مدیران و سهامداران باشید و نتیجه این می شود که در هر شهری شاهد تجمع سپرده گذاران خواهیم بود.

چرا موسسات مالی منحل شدند؟

وی با بیان اینکه مردم در این امر مقصر نیستند و تقصیر در سیستم حاکمیت اقتصادی است که در سال های گذشته بدرفتاری کرده است، گفت: دستگاه نظارتی ما نتوانسته بر سیستم این نهادها نظارت داشته باشد و مردم متضرر نشوند. ، در بانک دولتی گذاشتند. ما منحل شدیم تا مردم پولشان را بگیرند. نباید سپرده گذاران کوچک و مردم را قربانی ناکارآمدی برخی مدیران کنیم و آنها نباید اجازه می دادند کار به اینجا برسد. مردم بدانند که اعلام ورشکستگی موسسات هدف دولت سیزدهم نیست و امروز که مسئولیت اقتصاد کشور بر دوش من است نباید اجازه دهیم نهادهایی تاسیس شود که دولت بعدی بیاید و بگوید دولت قبلی دولت نباید اجازه تأسیس می داد. ما اجازه نمی دهیم موسسات غیرمجاز مانند قارچ رشد کنند تا در آینده مشکلات فعلی پیش نیاید. آینده نگری باعث می شود که اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. چند سال گذشت و هیچ اتفاقی برای بانک های معوق نیفتاد. امروز وظیفه ما این است که خط تولید بانک های ورشکسته را متوقف کنیم تا بعداً کسی نیاید و بگوید اگر در سال ۱۴۰۲ این روند را متوقف می کردند، مشکلات امروز پیش نمی آمد.

مدیر بانک دولتی متخلف برکنار می شود

خاندوزی گفت: سال‌های گذشته زمانی بود که دولت دست بانک‌ها را باز گذاشته بود تا در هر جایی بتوان سفته‌بازی، دلالی و معامله‌گری انجام داد، اما در دوره کنونی یکی از سخت‌ترین دوران برای بانک‌ها است. که به راحتی نمی توانند به هر شخصی تسهیلات بدهند. اگر مشخص شود بانکی به دلالی ارزی پرداخته است، اگر بانک دولتی باشد، مدیر آن عزل می شود و اگر غیردولتی باشد، بانک مرکزی سخت گیری های جدی را در دستور کار خود دارد.

پرونده های تخلف برای بسیاری از بانک ها تشکیل شد

وی با بیان اینکه در طول یک دهه گذشته هر زمان که زیربنای عدم کنترل ارز را داشتیم، نرخ ارز محرک تورم در کشور شد، گفت: اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۶ و همچنین سال گذشته رخ داد، باعث جنگ ارزی شد. برنامه دولت کنترل نرخ ارز برای مهار تورم است. بنابراین کنترل نرخ ارز مهمترین اقدام برای دولتی است که به دنبال مهار تورم است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی برای بسیاری از بانک ها پرونده تخلف تشکیل و به هیات انتظامی ارسال شده است، اظهار داشت: در حال حاضر پرونده تخلفاتی برای بسیاری از بانک ها تشکیل شده است. .

معیشت مردم چگونه است؟

وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان خبرنگاران مبنی بر اینکه معیشت مردم امروز چگونه است در حالی که همه ما منتقد سیاست های دولت قبل بودیم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که تحریم نبود، کشور درآمد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید و اتفاقاً با مطرح شدن موضوع تحریم صادرات نفت، اقتصاد مقاومتی مطرح شد. تحریم ها باعث شد بالاترین درآمد سرانه و رشد اقتصادی کشور از همان سال تا حدود سال ۱۳۹۴ تحت تاثیر قرار گیرد که البته به دلیل اجرای برجام به مدت دو سال متوقف شد، اما در اردیبهشت ۹۷ تحریم های دوره ترامپ باعث شد رشد اقتصادی کشور منفی شود و تورم امروز میراث تحریم های چند سال اخیر است. این تحریم ها قدرت خرید خانوارها را تحت تاثیر قرار داده است، اما خوشبختانه طی دو سال گذشته رشد اقتصاد کشور بهتر شده و نرخ بیکاری کاهش یافته است، اما قبول داریم که قدرت خرید خانوارها و معیشت مردم برنگشته است. آغاز سال ۲۰۱۹ و تورم وجود دارد و تمام تلاش دولت این است که رشد اقتصادی را بازگرداند.

سرمایه گذاری ها امیدوار کننده است

وی ادامه داد: سرمایه گذاری های خوبی از ابتدای دولت سیزدهم انجام شده و در ابتدای سال جاری آمارها امیدوارکننده است که نتیجه آن کاهش اشتغال و بیکاری است. سهم مسکن در سبد خانوار ۳۳ تا ۳۵ درصد است که بسیار حائز اهمیت است و با توجه به افزایش قیمت مسکن که نتیجه مشکل دولت قبل با عرضه و تقاضای مسکن است، سعی در کنترل داریم. سفته بازی مسکن و از سوی دیگر، مسکن ارزان قیمت در اختیار خانوارها قرار می گیرد. قرار داده شود

همکاری شرکای خارجی با خودروسازان داخلی

خاندوزی با ابراز خرسندی از رفع التهاب در بازار مسکن گفت: خودرو نیز موضوع مهمی است اما در مقایسه با مسکن سهم کمتری در سبد خانوار دارد. در حوزه خودرو نیز اقدامات خوبی انجام شد و با خودروفروشان برخورد شد و از سوی دیگر خودروسازان داخلی نیز موظف شدند تولید خود را به یک میلیون دستگاه برسانند. مهمتر از همه این مسائل، چشم انداز آینده ما همکاری شرکای خارجی با خودروسازان داخلی و ورود به عرصه تولید خودروهای برقی است تا بتوانیم خودروهایی در خور مردم ایران عرضه کنیم.

تخصیص ارز فقط به کالاهای اساسی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تخصیص ارز به کالاهای اساسی گفت: ابتدا تخصیص ارز برای کالاهای اساسی است و سپس ارز مورد نیاز برای واردات خودرو مشخص شود. البته یکی از اهداف ما این است که سرمایه گذاران خارجی از ارزهای خود برای واردات خودرو استفاده کنند و از ارز بانک مرکزی استفاده نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا