فناوری

ارتباط «ملکه گمشده رمزارز» با رئیس کارتل مواد مخدر بلغارستان چه بود؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بی‌بی‌سی: در سپتامبر ۲۰۱۹، یک پادکست بی‌بی‌سی شروع به گزارش داستان خارق‌العاده روجا ایگناتوا، یک زن بلغاری تحت تعقیب اف‌بی‌آی به دلیل فریب سرمایه‌گذاران از ارز دیجیتال جعلی خود به مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار کرد. فدرال آمریکا) و سپس به طور مرموزی ناپدید شد.

دنبالش رفتیم تا بفهمیم چه بلایی سرش آمده است. تحقیقات بی‌بی‌سی و پانوراما به ارتباط نزدیک او با یک رئیس باند جنایت سازمان‌یافته در بلغارستان و ادعای قتل وحشیانه او پرداخت.

آیا خانم ایگناتوا از میلیاردها دلار به سرقت رفته سهمی داشت یا توسط افرادی کشته شد که برای محافظت از او پول می گرفتند؟

روجا ایگناتوا فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد در بلغارستان به دنیا آمد و در آلمان بزرگ شد. پس از یک حرفه موفق در بخش مالی، او ارز دیجیتال OneCoin را در سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرد.

خانم ایگناتوا میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان متقاعد کرد که در OneCoin سرمایه‌گذاری کنند و به آنها قول سودهای کلان مانند سرمایه‌گذاران اولیه بیت‌کوین را داد.

اما در واقع، خانم ایگناتوا – که به نام دکتر روجا نیز شناخته می‌شود – با مهارت قابل توجهی، موقعیت سرمایه‌گذاری تقلبی را با یک ارز دیجیتال ایجاد کرده بود که برخلاف ارزهای دیجیتال قانونی مانند بیت‌کوین، هیچ سابقه دیجیتالی نداشت.

در اکتبر ۲۰۱۷، هنگامی که کارآگاهان آلمانی و آمریکایی در جستجوی خانم ایگناتوا بودند، او صبح زود سوار هواپیمای رایان ایر از صوفیه به آتن شد و دیگر هرگز دیده نشد.

در طول یک سال گذشته، بی‌بی‌سی و پانوراما در تلاش بوده‌اند تا درباره سرنوشت او و اینکه آیا او هنوز زنده است یا خیر، بدانند.

سرنخ کلیدی این تحقیق شناسایی حلقه درونی و نزدیک به او بود.

ریچارد راینهارت، که تحقیقات VanCoin را برای سرویس درآمد داخلی ایالات متحده به همراه اف‌بی‌آی آغاز کرد، با بی‌بی‌سی درباره یکی از شخصیت‌های کلیدی این پرونده صحبت کرد که بازرسان قبلاً نامش را علنی نکرده بودند.

بی بی سی دریافته است که این شخص، هریستوفروس نیکوس آماناتیدیس، به اختصار تاکی بوده که وظیفه حفاظت از خانم ایگناتوا را بر عهده داشته است.

آقای راینهارت در اولین مصاحبه خود پس از بازنشستگی در اواخر سال ۲۰۲۳ به بی بی سی گفت: “به ما گفته شد که یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر مسئول امنیت او است. نام تاکی بارها در این پرونده ذکر شد و اینطور نبود که یکباره ظاهر شود. .

این اظهارات با اطلاعاتی که قبلا داشتیم مطابقت داشت. وکلای دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ گفتند که مسئول تامین امنیت خانم ایگناتوا یک شخصیت مهم در جهان جرایم سازمان یافته در بلغارستان است، اما نامی از او برده نشد.

یکی از دستیاران دادستان گفت: ما شواهدی داریم که نشان می دهد یک قاچاقچی بسیار مهم مواد مخدر، اگر نگوییم مهم ترین قاچاقچی در تاریخ بلغارستان، روابط نزدیکی با VanCoin داشته و به عنوان یک محافظ شخصی عمل می کرده است. [روجا ایگناتوا] خدمت کرده اند.”

این همان «افسر امنیتی» بود که یک روز قبل یکی دیگر از وکیل دولت آمریکا در دادگاه گفته بود که در «ناپدید شدن» خانم ایگناتوا دست داشته است.

این ریچارد راینهارت، بازپرس سابق سرویس درآمد داخلی ایالات متحده بود که پرونده OneCoin را مطرح کرد.

به گفته آقای راینهارت، کار خانم ایگناتوا به عنوان یک جنایتکار بسیار پیچیده تر از آن چیزی بود که بیشتر مردم تصور می کنند. پرونده او مربوط به یک مجرم مجرم است که با یک فروشنده مواد مخدر یا یکی از اعضای مافیا مرتبط است.

به نظر می رسد این نظریه با اسناد لو رفته یوروپل که توسط بی بی سی دیده شده است، سازگار است. این اسناد نشان می دهد که قبل از ناپدید شدن خانم ایگناتوا در سال ۲۰۱۷، پلیس بلغارستان تماس هایی بین او و تاکی برقرار کرده است.

بر اساس این اسناد، پلیس مظنون بود که تاکی از شبکه مالی OneCoin برای پولشویی درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر استفاده کرده است.

تاکی در زادگاهش بلغارستان جایگاهی تقریباً افسانه ای دارد. مثل ال چاپو در مکزیک یا پابلو اسکوبار در کلمبیا. او مظنون به رهبری یک باند جنایت سازمان یافته در بلغارستان و یک قاچاقچی شناخته شده مواد مخدر است. او و همدستانش به دلیل سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و قتل در آن کشور مورد بازجویی قرار گرفته اند، اما هرگز به هیچ یک از این اتهامات محکوم نشده اند.

ایوان هریستانوف، معاون سابق وزیر بلغارستان، می گوید: «وقتی در مورد تاکی صحبت می کنیم، تصور می کنیم که او رئیس مافیا در بلغارستان است. او بسیار قدرتمند است.” در سال ۲۰۲۲، آقای هریستانوف ادعاهایی را بررسی کرد که تاکی یک شبکه جنایی را با کمک مقامات فاسد اداره می کرد. او معتقد است که این ادعا درست است.

تاکی یک روح است. شما هرگز او را نمی بینید، فقط در مورد او می شنوید. او از طریق افراد دیگر با شما صحبت می کند. اگر گوش ندهی، از روی زمین محو می شوی… تنها کسی که می توانست [ایگناتوا] برای محافظت از او در برابر همه این تحقیقات، از جمله از آژانس های خارجی – تاکی بود.

بی بی سی در مورد اتهامات مقامات فاسد به دولت بلغارستان نامه نوشت، اما آنها پاسخی ندادند. دفتر دادستانی در صوفیه، پایتخت بلغارستان، می گوید که “جنایت ها و اقدامات افرادی که ممکن است مرتکب جنایت شده باشند را پوشش نمی دهد.”

اکنون گمان می رود تاکی در دبی زندگی می کند، جایی که خانم ایگناتوا یک پنت هاوس مجلل خرید و حساب های بانکی او ده ها میلیون دلار از کلاهبرداری OneCoin دریافت کردند.

در حالی که مشخص نیست تاکی و خانم ایگناتوا چگونه با هم آشنا شدند یا اینکه آیا او از ابتدا با VanCoin در ارتباط بود یا خیر، چندین منبع می گویند که آنها رابطه شخصی نزدیکی داشتند و او پدرخوانده دختر خانم ایگناتوا بود.

یک منبع بلغاری نزدیک به خانم ایگناتوا به بی‌بی‌سی گفت که او ممکن است ماهانه ۱۰۰ هزار یورو برای محافظت از خود به تاکی پرداخت کرده باشد.

به نظر می رسد که روابط مالی دیگری بین خانم ایگناتوا و تاکی وجود داشته است.

اسناد یوروپل به یک معامله پیچیده برای فروش یک قطعه زمین در سواحل دریای سیاه بلغارستان اشاره می کند که شامل ارتباط بین یکی از شرکت های خانم ایگناتوا و شوهر تاکی است.

اسناد محرمانه پلیس توسط فرانک اشنایدر، جاسوس سابق و مشاور خانم ایگناتوا، که از آن زمان ناپدید شده است، به بی بی سی داده شده است.

او به ما گفت که رئیس سابقش با “کلاهبرداران” و “گانگسترها” کار می کرد.

وقتی با آقای اشنایدر در خانه اش در فرانسه مصاحبه کردیم، او به دلیل مشارکت در کلاهبرداری OneCoin در بازداشت خانگی در انتظار استرداد به ایالات متحده بود. با این حال، او حاضر به افشای نام ها نبود.

نمی خواهم به شما بگویم که آنها چه کسانی بودند زیرا من خانواده دارم… این جنایت سازمان یافته واقعی است.

اما در نهایت ممکن است محافظ خانم ایگناتوا تبدیل به مهاجم او شده باشد.

در سال ۲۰۲۲، دیمیتار استویانوف گزارشگر تحقیقی و همکارانش در سایت روزنامه نگاری تحقیقی Bird در بلغارستان گزارش پلیسی دریافت کردند که در خانه یک افسر پلیس مرده پیدا شد.

در این سند، یک خبرچین پلیس جزئیات گفتگوی مستی برادر همسر تاکی را شنید که گفت خانم ایگناتوا در اواخر سال ۲۰۱۸ به دستور تاکی به قتل رسید، جسدش قطعه قطعه شد و از یک قایق تفریحی در دریای یونان پرتاب شد. . آقای استویانوف می گوید که این داستان “بسیار بسیار ممکن” است.

اعتبار این سند پلیس توسط مقامات بلغارستان تایید شده است و به گفته آقای استویانوف، برخی از همدستان جنایتکار تاکی معتقدند که این نظریه که او دستور قتل خانم ایگناتوا را صادر کرده است، درست است.

با این حال، بی بی سی نتوانست به طور مستقل این ادعا را تایید کند.

همکاران تاکی استدلال کردند که تحت تعقیب بودن خانم ایگناتوا برای تاکی که می‌خواست ارتباط خود را با کلاهبرداری OneCoin از بین ببرد، به یک مشکل تبدیل شده است.

یکی از همدستان تاکی کراسیمیر کامنوف معروف به “کورو” بود که به اتهام قتل تحت تعقیب اینترپل بود.

آقای استویانوف گفت که کورو به او گفته است که صحبت های تاکی در مورد تجارت جنایی خود را در مقابل خانم ایگناتوا شنیده است، و وقتی کورو از تاکی پرسید که آیا باید این کار را انجام دهد، تاکی پاسخ داد: “نگران نباش، او مثل این است که یک نفر مرده است. “

کورو همچنین ادعا کرد که در مورد تاکی با سیا صحبت کرده است، از جمله این ادعا که او دستور قتل خانم ایگناتوا را صادر کرده است. منابع نزدیک به کورو تایید کردند که این دیدار در اواخر سال ۲۰۲۲ انجام شده است.

در ماه مه ۲۰۲۳، کورو در خانه خود در کیپ تاون به همراه همسرش و دو نفر دیگر که برای او کار می کردند به قتل رسید. پلیس آفریقای جنوبی همچنان به دنبال قاتلان است، اما ایوان هریستانوف، معاون وزیر سابق بلغارستان معتقد است که قتل کورو با تاکی مرتبط است.

برخی از افراد مجبور شدند حذف شوند زیرا اطلاعات زیادی در مورد تاکی داشتند.

او به ما گفت: «این بیشتر شبیه یک اعدام در ملاء عام بود که شبیه یک بیانیه بود. یعنی مراقب باشید با چه کسی کار می کنید.

از زمان انتشار ادعاهای قتل خانم ایگناتوا، دیمیتار استویانوف، گزارشگر تحقیقی می گوید که او و همکارانش تهدید به مرگ شده اند و او را مجبور کرده اند تا برای چهارمین بار موقتا بلغارستان را ترک کند.

آقای استویانوف ادعا نمی کند که انگیزه احتمالی قتل را می داند، اما اسناد ملکی نشان می دهد – و شاهدان به او گفته اند – که از زمان ناپدید شدن خانم ایگناتوا، تعدادی از املاک او در بلغارستان به افراد مرتبط با تاکی فروخته شده است. هستند.

شواهد نشان می دهد که خانه های مجلل روجا ایگناتوا اکنون در دست افراد مرتبط با تاکی است.

تاکی هرگز در ارتباط با اتهام دست داشتن در قتل خانم ایگناتوا دستگیر نشده است. هنوز جسدی پیدا نشده است و بازرسان می گویند که مدارک کافی برای محاکمه او ندارند.

اما ریچارد راینهارت، بازرس کل سابق سرویس درآمد داخلی ایالات متحده، معتقد است که خانم ایگناتوا احتمالا مرده است. اگرچه او هیچ مدرکی دال بر ارتباط مرگ او با تاکی ندیده است، اما می‌گوید چنین رویدادی با نحوه عملکرد کارتل‌های مواد مخدر مطابقت دارد.

“با توجه به خشونت کارتل ها، اگر تاکی فکر می کرد ایگناتوا تهدیدی برای او است… احتمالا او را می کشت تا دستگیر نشود.”

بی بی سی از وکلای تاکی خواست تا به این ادعا پاسخ دهند اما پاسخی دریافت نکرد.

در سال ۲۰۲۲، خانم ایگناتووا در فهرست ده نفر از افراد تحت تعقیب FBI قرار گرفت و تا به امروز از این لیست حذف نشده است.

تیم پشت پادکست ملکه گمشده بی‌بی‌سی از زمان مطرح شدن نظریه قتل احتمالی او گزارش‌های مختلفی از محل اختفای خانم ایگناتوا دریافت کرده‌اند، از جمله جزئیات عملیات نافرجام پلیس در یونان برای دستگیری او در سال ۲۰۲۲.

شایعات مرگ او ممکن است فقط یک مانور هوشمندانه دیگر برای منحرف کردن توجه از او باشد.

اگر چنین است، پنهان شدن و فرار با گذشت زمان سخت تر و سخت تر می شود.

آقای هریستانوف گفت: «این به نقطه ای می رسد که مثلاً الویس پریسلی ممکن است هنوز زنده باشد… این واقعاً خیلی محتمل نیست.

به گفته آقای راینهارت، FBI “مردم را فقط برای سرگرمی در فهرست ده مورد تحت تعقیب خود نگه نمی دارد.” اما آنها فقط فردی را حذف می کنند که “شواهد قطعی” مرگ برای او وجود دارد. و با توجه به شرایط، احتمالا هیچ عکس یا جسدی درگیر نخواهد شد.

این بدان معناست که خانم ایگناتوا حداقل در حال حاضر تحت تعقیب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا