ترندهای روز

اردکی که عاشق خواجه دربار قاجار شده بود!

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در بخشی از دفتر خاطرات ناصرالدین شاه به شرح حال مرغابی عاشق اشاره شده است که همیشه و همه جا همراه یکی از خواجه های دربار به نام حاجی رحیم بوده است:

«سال گذشته که امین السلطان به قم رفته بود، در راه بازگشت، این اردک را از رودخانه قم برداشت و خودش برای ما آورد، ما آن را در حوض دیوانه انداختیم، این اردک حنایی است؛ طبیعتاً او یک عاشق حرفه ای است، چندی عاشق یکی از قوها در حوضچه دیوانه بود، به طوری که پس از مدتی، او عاشق او شد حاجی رحیم، خواجه لیلا خانم، هر جا که حاجی رحیم می رود، به دنبال او می رود، چنان عشقی به هجیرهیم پیدا کرده است که وقتی به جوجه و قوهای آبی نان می دهند، این اردک هرگز نمی رود، از مرغ آبی استعفا داد. جوجه خشک شد کمر حاجی رحیم را نمی لرزاند، مدام پا و صورت حاجی را می بوسد و اگر کس دیگری به او نزدیک شود حمله می کند و با نوک می زند.

شب که حاجی رحیم برای خوابیدن داخل لیلاخانم به خانه اش می رود و در آسایشگاه را می بندند، این اردک به آب نمی رود. تا صبح دم در، پشت پرده می ایستد و می چرخد، تا در باز می شود و حاجی را می بیند، بعد با او راه می رود.

اردکی که عاشق خواجه دربار قاجار شد!
اردکی که عاشق خواجه دربار قاجار شد!

به تازگی تعدادی عکس قاجاری از آرشیو کاخ گلستان در فضای مجازی منتشر شده است که در میان آنها عکس هایی از حاجی رحیم و معشوقه اش اردک نیز دیده می شود. جالب است که در یکی از عکس های دسته جمعی، همانطور که شاه در خاطرات خود نوشته است، اردک همچنان در مقابل حاجی رحیم ایستاده و او را رها نکرده است. البته حاجی رحیم هم در این عکس به جای اینکه به دوربین نگاه کند، به اردک خود نگاه می کند. به نظر می رسد این عشق کاملاً متقابل بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا