بانک و بیمه

ارزآوری یک میلیارد یورویی پروژه بیدبلند خلیج فارس

به گزارش ایران تحلیل، رضا دولت آبادی، مدیرعامل بانک ملت گفت: در حالی که در دنیا تامین مالی کوتاه مدت بر عهده بانک هاست، در ایران نیز تامین مالی سرمایه و سایر مواردی که باید بر عهده بازار سرمایه باشد، عمدتا بر عهده بانک ها است. مسئولیت بر عهده شبکه بانکی است. بانک ها با این تقاضا مشکلات اساسی دارند.

وی افزود: دستورالعمل جدید و صحیح بانک مرکزی بانک ها را بر آن داشته تا به دنبال روش های جدید تامین مالی باشند.

دولت آبادی تصریح کرد: روش جدید باعث کاهش فشار بر رشد دارایی ها و ترازنامه بانک ها، پیروی از رهنمودهای سیاست گذار پولی و ایجاد امکان اجرای ابرپروژه ها می شود. بنابراین امروز شاهد استفاده از طرح تامین مالی جدید هستیم که فشار بر بستر تامین مالی کشور را کاهش می دهد.

وی در خصوص مزایای این اوراق توضیح داد: بانک ملت با تامین ارز از طریق اوراق مرابحه، سقف پرداخت تسهیلات به سایر بخش‌های شبکه بانکی کاهش می‌یابد و از منابع ارزی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تولیدی استفاده می‌شود، بانک ملت به عنوان نقدینگی عمل می‌کند. ضامن در این طرح که پذیره نویس و عامل فروش در دریافت و پرداخت آن مشارکت می کند.

مدیرعامل بانک ملت گفت: سرمایه گذاری پروژه بیدبلند خلیج فارس حدود یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار است که تاکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان توسط بانک ملت تامین شده است.

وی افزود: با تامین مالی ۲۰۰ میلیون یورویی در این مقطع، پیشرفت پروژه با ۲۰ درصد پیشرفت از ۵۷ درصد به ۷۷ درصد رسیده است. این پروژه سالانه یک میلیارد دلار صادرات و درآمد ارزی به همراه خواهد داشت و سودآوری صنعت پتروشیمی تنها در این سایت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو خواهد بود. همچنین این پروژه برای بیش از ۹۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می کند که درخواست های متعددی برای این منظور ارائه شده است. ما منابعی برای استفاده از این روش داریم.

وی با طرح مطالباتی برای بهبود تجربه اخیر، تصریح کرد: افزودن رکن مدیریت بازار، تغییر نرخ سود و استفاده از منابع بانک های خارجی که از این امر استقبال کرده اند، این روش تامین مالی را بهبود می بخشد. از خلیج فارس و سازمان بورس برای معرفی این روش جدید تامین مالی قدردانی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا