ترندهای روز

ارزان‌ترین استان ایران برای زندگی کدام است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مرکز آمار ایران اخیراً گزارش نتایج آمارگیری دخل و خرج خانوارها در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرده و به تحلیل ارقام درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته پرداخته است. مرکز آمار در بخشی از این گزارش، داده‌های درآمد و هزینه خانوارها را نیز به تفکیک هر استان مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است که بر این اساس، شهرنشینان استان تهران بیشترین هزینه و درآمد را در سال گذشته داشته‌اند. در روستاها اما بیشترین درآمد سالانه نصیب مازندرانی ها می شد و روستاییان بوشهر بیشترین هزینه سالانه را انجام می دادند.

ارزان ترین استان ایران برای زندگی کدام استان است؟

در ادامه ابتدا به بررسی وضعیت کلی درآمدها و هزینه های خانوار در سال ۱۴۰۲ می پردازیم و سپس وضعیت شهرنشینان و روستائیان استان ها را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.

رشد ۵۰.۶ درصدی میانگین هزینه سالانه در مناطق شهری

بر اساس داده های مرکز آمار ایران، متوسط ​​هزینه سالانه هر خانوار شهری در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۰۶ میلیون تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ ۵۰.۶ درصد افزایش داشته است همچنین میانگین کل هزینه سالانه خانوارهای روستایی به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است. در سال ۱۴۰۲ با رشد ۳/۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱م.

از سوی دیگر متوسط ​​درآمد هر خانوار شهری در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۵۶ میلیون تومان و خانوارهای روستایی ۱۴۹ میلیون تومان بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۹/۵۳ و ۴/۵۱ درصد رشد داشته است.

تهران، فارس و البرز; گران ترین شهرهای ایران در سال ۱۴۰۲

بررسی وضعیت هزینه کرد خانوارها نشان می دهد در شهرستان ها استان تهران با میانگین ۳۳۰ میلیون تومان گران ترین استان برای زندگی در سال گذشته بوده است. استان های فارس و البرز به ترتیب با میانگین هزینه ۲۲۸ میلیون تومان و ۲۱۶ میلیون تومان در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

از سوی دیگر استان آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۲ ارزان ترین استان بوده است، زیرا میانگین سالانه هزینه زندگی در شهرستان های این استان در سال گذشته تنها ۱۰۷ میلیون تومان بوده است. استان های سمنان با میانگین ۱۱۳ میلیون تومان و کرمان با ۱۱۷ میلیون تومان سایر استان های با کمترین هزینه در سال گذشته بودند.

ارزان ترین استان ایران برای زندگی کدام استان است؟

در روستاها اما وضعیت کمی متفاوت بود. به طوری که روستاییان در سه استان بوشهر، مازندران و تهران بیشترین هزینه سالانه را داشته اند و میانگین هزینه سالانه در این استان ها به ترتیب ۱۸۳ میلیون تومان، ۱۷۳ میلیون تومان و ۱۶۲ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان تنها با ۵۸ میلیون تومان کمترین هزینه زندگی روستایی را در کشور داشته است.

کدام استان ها بیشترین درآمد را داشته اند؟

نگاهی به وضعیت درآمدی استان ها در سال ۱۴۰۲ نیز حاکی از آن است که پایتخت نشینان با رقم ۳۸۱ میلیون تومان بیشترین میانگین درآمد سالانه را در مناطق شهری به ثبت رسانده اند. استان های البرز با ۲۸۳ میلیون تومان و فارس با ۲۸۱ میلیون تومان شهرهای بعدی این رتبه بندی بودند. از سوی دیگر، شهرنشینان استان های سمنان، آذربایجان غربی و لرستان به ترتیب با ۱۵۷ میلیون تومان، ۱۶۳ میلیون تومان و ۱۶۴ میلیون تومان کمترین درآمد سالانه را داشته اند.

ارزان ترین استان ایران برای زندگی کدام استان است؟

بیشترین درآمد روستاییان کشور در سال گذشته مازندرانی بوده اند. بطوریکه میانگین درآمد آنها در سال گذشته معادل ۲۴۰ میلیون تومان بوده است. روستاییان استان های یزد با ۲۳۴ میلیون تومان و تهران با ۲۲۷ میلیون تومان درآمد سالانه نیز رتبه های بعدی را به خود اختصاص دادند. همچنین روستاییان استان یزد با رقم ۷۱ میلیون تومان کمترین درآمد سالانه را در بین سایر استان ها به ثبت رساندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا