اخبار اقتصاد ایران

ارزش صادراتی بالای کسب و کار کیوی | صادرات ۵۰ درصد محصول کیوی گیلان به اوراسیا

مراسم شکرگزاری برداشت کیوی در تلاش برگزار شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۵۰ درصد محصولات کیوی استان به عنوان بازار اصلی و هدف به اتحادیه اوراسیا و مابقی به کشورهای دیگر از جمله عراق، امارات و افغانستان صادر می شود. با توجه به نیاز بازارهای منطقه

ایران تحلیل، مسئول توسعه خوشه کسب و کار کیوی گیلان ابوالحسن وارسته در حاشیه مراسم شکرگزاری برداشت کیوی در تالش با بیان اینکه این خوشه زیر نظر شهرک های صنعتی گیلان فعالیت می کند، اظهار داشت: توسعه همه جانبه این خوشه صنعت در استان و پس از طی فرآیند مطالعات شناختی، اعتمادسازی و تدوین سند برنامه اقدام، در صدد اجرای آن هستیم.

وارسته با تاکید بر اینکه تشکیل شبکه جامع پیگیری فعالیت های خوشه کیوی یکی از برنامه های مهم خوشه کسب و کار کیوی در گیلان است، افزود: با اجرای برنامه های عملیاتی خوشه کیوی که از سال ۱۴۰۱ آغاز شد، هستیم. شاهد موفقیت های مهمی در این صنعت هستیم. البته تلاش مدیران استانی که طی چند سال گذشته بستر رشد و شکوفایی این صنعت را فراهم کرده اند، بی نهایت ستودنی است.

مسئول توسعه خوشه کسب و کار کیوی گیلان با اشاره به برگزاری جشنواره شکوفه های کیوی در اوایل سال جاری گفت: این بار با تلاش باغداران پرتلاش توانستیم شاهد برگزاری جشنواره برداشت کیوی باشیم. ” مغازه داران، واحدهای دسته بندی و بسته بندی، بازرگانان و مدیریت. ارتقای جهاد کشاورزی استان گیلان، استانداری و اتاق بازرگانی انجام شد.

وارسته با توجه به رونق کسب و کار کیوی در گیلان، این صنعت را جدید اما با پتانسیل رشد و توسعه بالا توصیف کرد و گفت: ارزش صادرات بالای کسب و کار کیوی قابل توجه است و مهمتر از آن پیشروی فعالان این بخش است. افراد توانمند.» آنها ماهیت علمی دارند و خوشبختانه اراده غالب دولت ها و سازمان های حاکمیتی ارتقای رشد و توسعه این مسیر است.

مسئول توسعه خوشه کسب و کار کیوی در گیلان ارتقای سلامت محصول کیوی برای افزایش سهم بازار داخلی و خارجی و همچنین بهره وری و رشد فناوری در این صنعت و توسعه صنعت تبدیل را مهم دانست. و موضوعات قابل توجهی را مطرح کرد و گفت: هم اکنون تمامی فعالیت ها شامل توسعه خوشه تجاری کیوی گیلان است که در راستای توسعه این صنعت استراتژیک صادراتی شامل آموزش، پژوهش، مطالعات بازار و تورهای صنعتی در اختیار ذینفعان این خوشه قرار گرفته است.

ایجاد مرکز تحقیقات کیوی در تلاش ضروری است

ایرج موذن در آیین شکرگزاری برداشت کیوی گفت: تلاش وی به عنوان بزرگترین تولیدکننده کیوی در استان تاثیر بسزایی در اقتصاد شهرستان داشته است.

سرپرست فرمانداری تلاش افزود: کیوی به یکی از سرمایه های کشاورزی شهرستان تلاش و یکی از محصولات درآمدزا تبدیل شده است که می تواند اشتغال زایی کند.

نماینده ارشد دولت در شهرستان گفت: این جشنواره به منظور معرفی محصول ارزشمند کیوی، حمایت از مسئولان استان و قدردانی از زحمات باغداران، سردخانه داران، تجار و صاحبان سورتینگ محصول کیوی برگزار شد.

وی خواستار حمایت همه جانبه استاندار گیلان و نماینده مردم کشاورز در مجلس شورای اسلامی، سازمان اصلی تولید کشور شد.

سرپرست فرمانداری تلاش راه اندازی مرکز تحقیقات کیوی در این شهرستان را یکی از نیازهای ضروری کیوی کاران در تلاش دانست و تاکید کرد: ایجاد صنایع فرآوری و کمکی کیوی که به معنای ایجاد کارخانه هایی برای تولید کیوی بود. میوه نیاز دارد، او برای تجهیز مزارع کیوی به کشاورزان کیوی تسهیلات کم هزینه پرداخت کرد. وی از مقامات ملی و منطقه ای خواست تا آب پاکی برای کشاورزان کیوی تامین کنند، چاه های کیوی را برق رسانی کنند و نهاده های کشاورزی یارانه ای را در اختیار باغداران کیوی قرار دهند.

ایرج موذن تصریح کرد: شهرستان تالش دارای ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت کیوی با ۶ هزار کشاورز است که ۱۲۰ هزار تن کیوی تولید و به بازار عرضه می کنند.

وی با اشاره به اشتغال روزانه ۳ هزار نفر در باغات، سردخانه ها و واحدهای سورت و بسته بندی افزود: ۵۲ واحد سردخانه با ظرفیت ۱۰۸ هزار تن و ۲۲ واحد سورت و بسته بندی در تلاش فعال هستند.

۵۰ درصد محصولات کیوی گیلان به اتحادیه اوراسیا صادر می شود

صالح محمدی در حاشیه مراسم شکرگزاری برداشت کیوی در شهرستان تلاش غرب گیلان در جمع خبرنگاران افزود: تولید این محصول برای کشور مهم و ارزشمند است زیرا به بیش از ۳۰ کشور دنیا صادر می شود. جهان با توجه به نام محصول ایرانی کیوی.

وی تصریح کرد: بنابراین برای معنا بخشیدن به این محصول باید برنامه های مستند علمی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری ایجاد کرد که نشان دهنده فرصتی برای عرضه این محصول است.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار تن کیوی در گیلان تولید می شود، افزود: این استان هفت هزار و ۵۶۰ هکتار زیر کشت کیوی دارد.

محمدی تصریح کرد: همچنین سالانه بیش از ۲۱۰ هزار تن محصول کیوی از گیلان صادر می شود. همچنین ۵۰ درصد محصول کیوی استان به عنوان بازار اصلی و هدف به اتحادیه اوراسیا و مابقی بسته به نیاز منطقه به کشورهای دیگر از جمله عراق، امارات و افغانستان صادر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه نگاه این سازمان به محصول کیوی تخصصی و علمی است، تصریح کرد: با توجه به صادرات محور بودن این محصول باید تلاش شود تا مطابق ذائقه و مقصد تولید شود. ملاحظات بازار و تغذیه با توجه به حفظ گیاه. و قرنطینه رعایت شود.

محمدی افزود: با توجه به اینکه بخشی از مزارع کیوی دارای نهال های جدیدی است که در سال های آتی باعث افزایش تولید خواهد شد. باید با رعایت موارد ذکر شده با حفظ بازار هدف سعی در فتح بازارهای جدید داشت.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با حضور اساتید دانشگاه، بازرگانان، باغداران و صاحبان صنایع، سفره کیوی تخصصی ایجاد کردیم. امسال می خواهیم صندوق توسعه صادرات کیوی ویژه را در شهرهای گیلان و تلاش راه اندازی کنیم.

در حاشیه این آیین انواع محصولات کشاورزی، کودهای شیمیایی، ماشین آلات، محصولات کشاورزی ارگانیک و غذاهای محلی شهرستان به نمایش گذاشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا