اخبار اقتصاد ایران

ارزش واقعی تجارت دوجانبه ۶ میلیارد دلار است

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و پاکستان گفت: آمارهای رسمی نشان می دهد ارزش تجارت ایران و پاکستان بیش از ۲ میلیارد دلار است، در حالی که اگر تجارت غیررسمی را در نظر بگیریم ارزش واقعی تجارت دو کشور سه برابر این میزان است و به بیش از ۶ میلیارد دلار می رسد. فهیمه دامرودی، دبیرکل […]

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و پاکستان گفت: آمارهای رسمی نشان می دهد ارزش تجارت ایران و پاکستان بیش از ۲ میلیارد دلار است، در حالی که اگر تجارت غیررسمی را در نظر بگیریم ارزش واقعی تجارت دو کشور سه برابر این میزان است و به بیش از ۶ میلیارد دلار می رسد.
فهیمه دامرودی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و پاکستان از باز بودن مرزهای دو کشور و ادامه تجارت بین دو کشور با وجود تنش های اخیر خبر داد و گفت: مرزها باز است و مشکلی در مبادلات تجاری بین دو کشور وجود ندارد. دو کشور خودروها در حال حرکت هستند و از روز جمعه اعلام شده که تنش ها پایان یافته و سفرای دو کشور به سرکار خود باز می گردند. دامرودی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر تجارت آزاد ایران و پاکستان گفت: پیش از این تنش ها بحث تجارت آزاد بین دو کشور مطرح بود و اکنون گفته شده مذاکرات مربوط به این موضوع تا دو هفته آینده آغاز می شود. بازگشت سفرا به محل کار خود نیز موید انجام مذاکرات در این زمینه است. با وجود حجم قابل توجه تجارت بین دو کشور، ایجاد تجارت آزاد به نفع هر دو طرف است. وی در پاسخ به اینکه آیا آزادسازی تجارت دو کشور می تواند از قاچاق کالای ایرانی به پاکستان بکاهد، گفت: بیشترین کالای قاچاق از ایران به پاکستان سوخت به ویژه بنزین است. در عین حال آمارهای رسمی نشان می دهد ارزش تجارت ایران و پاکستان بیش از ۲ میلیارد دلار است، در حالی که اگر تجارت غیررسمی را در نظر بگیریم، ارزش واقعی تجارت دو کشور به سه برابر این میزان و بیش از ۶ میلیارد دلار می رسد. همچنین ارزش صادرات ایران به پاکستان در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۱۸ درصد رشد داشته است و تسهیل در جریان تجارت می تواند این رقم را افزایش دهد. دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و پاکستان همچنین به وضعیت تبادل کالا بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ اتاق بازرگانی زاهدان در ایران و اتاق کویته در پاکستان برای تبادل کالا قرارداد امضا کردند. ، اما تاکنون هیچ کاری بر اساس این توافق انجام نشده است. این مبادله کالا بین ایران و پاکستان توسط سازمان توسعه تجارت ایجاد می شود.
بر اساس گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در مهر آمار گمرک ایران که در این ماه منتشر شد حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۱ ارزش صادرات بدون نفت خام ایران به پاکستان نسبت به سال ۱۴۰۰ ۱۸.۱ درصد و ارزش واردات ایران از پاکستان در این سال ۲.۷ درصد افزایش داشته است. از سال ۱۴۰۰ بوده است.


بر اساس این گزارش، در دو سال اخیر واردات ایران از پاکستان بیش از صادرات ایران به پاکستان رشد داشته است و بر این اساس تراز تجاری ایران با پاکستان از ۹۴۸.۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۴۶۴.۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
همچنین لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۱ سوخت های معدنی، روغن های معدنی و فرآورده های تقطیر آنها، مواد قیر و واکس های معدنی با اختلاف زیادی نسبت به سایر گروه های کالایی از ایران به پاکستان صادر شده است. این کالاها در سال ۱۴۰۱ ۴۰.۸ درصد از کل صادرات ایران به پاکستان را به خود اختصاص داده و ارزش صادرات آنها به ۶۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسیده است.
به گزارش ایلانا؛ در عین حال لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۱، ۷/۸۵ درصد واردات پاکستان به ایران غلات بوده است. امسال ۷۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار غلات از این کشور به ایران وارد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا