اخبار اقتصاد ایران

ارز ارزان به تضعیف ساختار اقتصادی منجر می‌شود

این کارشناس اقتصادی گفت: ارز ارزان ما را به واردات وابسته می کند و کشور را از تولید داخلی که می تواند جایگزین واردات شود باز می دارد. در میز اقتصاد بحث تثبیت یا شناور شدن نرخ ارز مطرح شد و درودیان و غلامی کارشناسان اقتصادی به سوالات پاسخ دادند. درودیان گفت: از دو طریق می توانیم این کار را انجام دهیم […]

این کارشناس اقتصادی گفت: ارز ارزان ما را به واردات وابسته می کند و کشور را از تولید داخلی که می تواند جایگزین واردات شود باز می دارد.
در میز اقتصاد بحث تثبیت یا شناور شدن نرخ ارز مطرح شد و درودیان و غلامی کارشناسان اقتصادی به سوالات پاسخ دادند.
درودیان گفت: از دو جنبه می توان به تثبیت ارز یا به عبارتی ارزان شدن ارز نگاه کرد. یکی اینکه آیا از نظر اقتصادی درست است و دوم اینکه آیا در شرایط ما برای کشوری امکان پذیر است یا خیر. کارکرد اصلی ارز در اقتصاد واردات کالا و خدمات است. ارز ارزان به معنای افزایش تقاضا برای کالاهایی است که در خارج از کشور وجود دارد که در نهایت ساختار اقتصاد را تضعیف می کند.
وی ادامه داد: اقتصادی که حتی در شرایط تثبیت ارز تورم ۱۵ درصدی داشته باشد به این معناست که ارز نسبت به سایر کالاها و خدمات ارزان می شود و تقاضا به سمت کالاها سرازیر می شود و منابع ارزی کاهش می یابد. اساسا تثبیت ارز با اقتصاد کشورمان به خصوص در شرایط فعلی غیرممکن است. اقتصاد ما در شرایط تنش ارزی است و ضرورت این وضعیت ارز ثابت نیست.
غلامی در ادامه گفت: تثبیت یک انتخاب نیست، یک الزام است. ارز متغیری است که مستقیماً روی جدول افراد تأثیر می گذارد. تثبیت نرخ ارز از نوسانات جلوگیری می کند. در سمت تقاضای ارز، در صورت افزایش قیمت، قیمت تمام کالاهای وارداتی نیز به همین ترتیب افزایش می یابد و به طور مستقیم بر افزایش تورم تاثیر می گذارد. در سمت عرضه ارز، صادرات داریم که تابعی از تولید است و با افزایش نرخ ارز افزایش نمی یابد.
درودیان در پاسخ به یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی گفت: همانطور که نباید ارز را تثبیت کنیم، نمی توانیم نرخ ارز در بازار را هم رها کنیم. نسبت به سال ۹۰ دسترسی ما به ارز کمتر شده و ارز قبلی را نداریم. این موضوع در نرخ ارز بازار آزاد خود را نشان می دهد و الزامات خود را بر اقتصاد تحمیل می کند. باید رفتار نرخ ارز در بازار آزاد را کنترل کنیم. اگر ارز را با نرخ های پایین تثبیت کنیم، منابع ارزی را از دست می دهیم و امکان کنترل بازار آزاد را از دست می دهیم.
غلامی در این خصوص گفت: این درست است اما اگر نرخ ارز ثابت نداشته باشیم یک طرف ماجرا سقوط اقتصاد و از بین رفتن ذخایر و منابع کشور است. ما هرگز در کشور ثبات نداشته ایم و در حال حاضر چندین نرخ ارز داریم، در حالی که باید نرخی را انتخاب کنیم که رفاه اجتماعی را افزایش دهد. ۲۰ میلیارد دلار تقاضای ارز برای کالاهای قاچاق وجود دارد که باید جلوی آن گرفته شود و فعلا عزمی برای آن وجود ندارد. ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه داریم که باید با قرارداد جلوی آن گرفته شود. به نظر من نرخ ارز باید بین ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان ثابت شود.
درودیان همچنین گفت: ارز ارزان باعث خروج سرمایه بیشتر می شود و این یکی از دلایلی است که ارز ارزان نمی شود. اینکه می گویند با نظارت و کنترل می توانیم جلوی این موضوع را بگیریم درست نیست. هیچ نرخ ارزی را نمی توان تعیین کرد مگر در بازاری که واردکنندگان و صادرکنندگان وارد مبادله می شوند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وی افزود: هر چقدر هم تلاش کنیم اگر ارز را ثابت نگه داریم به منابع نیاز داریم چرا که هزینه و تقاضا برای آن ایجاد می شود. کشورهایی که ارز را تثبیت کردند، کشورهایی هستند که دسترسی خوبی به منابع خارجی داشتند. ارز ارزان ما را به واردات وابسته می کند و مانع از تولید داخلی می شود که جایگزین واردات شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا