اخبار اقتصاد ایران

ارز ترجیحی عامل فساد در بازار | چای خارجی کم بود، چای سنواتی هم اضافه شد

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات چای شمال کشور با تاکید بر اینکه متأسفانه ارز ترجیحی عامل فساد بازار چای شده است، گفت: از دولت می خواهیم که تعرفه و مالیات گمرکی را برای واردکنندگان افزایش و کاهش دهد. این تعرفه ها برای صادرکنندگان اعمال می شود تا بازار ثبات پیدا کند.

ایران تحلیل به نقل از فارس، محمدصادق حسنی مدیرعامل اتحادیه کارخانجات چای شمال کشور در نشست با جمعی از خبرنگاران در سالن اجتماعات این اتحادیه در لاهیجان اظهار داشت: دغدغه کارخانه دار نمی تواند جدا از دغدغه کشاورز باشد و اظهار داشت: آینده کارخانه دار و کشاورز کاملا به هم متصل هستند و با توجه به شرایط فعلی بازار چای در صورتی که کارخانه دار نتواند افتتاح کند. کارخانه او در سال آینده مشخص نیست کشاورز تولیدات خود را به کجا خواهد برد و داستان سال ۸۳ بار دیگر تکرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه چای تاریخ مصرف گذشته امروز که غیرقابل نوشیدن است و به چای کهنه معروف است یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده صنعت چای است، تصریح کرد: در صورت باز شدن درب انبارهای چای تاریخ مصرف گذشته ضربه بزرگی به مردم وارد می شود. بازار چای داخلی

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات چای شمال کشور با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد چای تولیدی کارخانه ها است. در انبارهای خود نگهداری می شود و به فروش نمی رسد و اگر چای صنعتانی وارد بازار شود، به فروش نمی رسد. کشاورز نمی تواند بهای باقی مانده برگ سبز خود را دریافت کند.

حسنی با بیان اینکه امسال کارخانه ها سعی کردند چای خشک تولیدی را زیر قیمت تمام شده بفروشند تا مطالبات چایکاران را به سازمان چای بپردازند، افزود: در صورت باز شدن درب انبارهای چای صنعتانی، چای تولید شده. امسال دیگر فروخته نمی شود و در نتیجه چایکاران پول خود را از دست خواهند داد. نه می رسد و نه انبارهای کارخانه ها از چای خالی می شود.

وی با بیان اینکه با ادامه روند فعلی، کشاورز برای کشت بهتر به باغ خود نمی رود و کارخانه دار نیز نمی تواند کارخانه خود را برای فعالیت بازگشایی کند، گفت: در این صورت سازمان چای کار نخواهد کرد. قادر به پرداخت بهای برگ سبز چای با کارخانه ای که تخلف کرده است. او برای سال آینده قرارداد نبست و تمام خطر این است که چای در وضعیت سراشیبی قرار بگیرد.

ارز ترجیحی عامل فساد در بازار چای است

فرشید محبی مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال نیز در این جلسه به واردات بی رویه چای اشاره کرد و اظهار داشت: واردات چای باید با مصرف داخلی برابری کند و اولویت فروش چای تولید داخل و سپس واردات باشد. نیازهای کشور

وی با تاکید بر لزوم حذف ارز ترجیحی برای تنظیم بازار افزود: متاسفانه ارز ترجیحی عامل فساد بازار چای شده است، اختلاس ۳۷۰۰ میلیارد دلاری بزرگترین فساد قرن است و ما می خواهیم. دولت تعرفه گمرکی و مالیات واردکنندگان و این تعرفه ها را افزایش دهد. برای صادرکنندگان کاهش یافت تا بازار را تثبیت کند.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور استفاده از چای ایرانی در مراکز دولتی را برای حمایت از تولید داخلی ضروری دانست اما متاسفانه این موضوع رعایت نمی شود و گفت: در وزارت جهاد کشاورزی بسته هایی که به میهمانانشان دادند چای صد در صد خارجی بود که من به عنوان نماینده چایکاران در این مراسم حضور داشتم و وقتی متوجه این هدیه شدم بسیار متاسف شدم.

وی با بیان اینکه در تصمیم گیری های صنعت چای ضروری است نمایندگان چایکاران، سازمان چای، نماینده اتحادیه کارخانه های چای و صندوق توسعه حمایت از چای حضور داشته باشند تا نظرات خود را در جلسه اعلام کنند. صنعت چای تصریح کرد: در تصمیمات کلان صنعت چای متاسفانه هیچ یک از این نمایندگان در وزارتخانه ها و نهادها برای دفاع از صنعت چای حضور ندارند و بیشتر افراد حاضر در این جلسات خود واردکنندگان چای هستند.

محبی تبلیغ چای داخلی در رسانه ملی و اختلاط چای داخلی و خارجی را برای تنظیم بازار ضروری خواند و افزود: چای ایرانی به دلیل شرایط اقلیمی کشور عاری از آفت است و تولید این محصول ارگانیک مورد توجه قرار گرفته است. یکی از بهترین چای های دنیا

وی بر برخورد قاطع با چای کهنه تاکید کرد و تصریح کرد: معدوم سازی، کمپوست یا تعیین میزان چای کهنه در کشور ضروری است زیرا چای کهنه بازار چای داخلی را گرفته و چای ایرانی در بحران است.

به گفته مدیرعامل شرکت چایکاران شمال کشور، ۴۲ شرکت تعاونی، حدود ۱۸۰ کارخانه چای سازی با ۵۵ هزار چایکار در کشور فعال هستند.

بی تفاوتی نسبت به تولیدکنندگان چای با ورود چای صنعتانی به بازار

ابوالقاسم حسن پور مدیر کارخانه چای صابونچی نیز با بیان اینکه در سال های گذشته هیات مدیره سندیکای کارخانه چای کشور تذکراتی در خصوص تخصیص ارز به گروه ویژه واردات چای به مسئولان و نمایندگان داده بود، گفت: ، و امروز شاهد فاجعه چای دباش هستیم. چای در انبارهای من با مشکل نگهداری چای مواجه است که به فروش نرسیده است.

وی با بیان اینکه کارخانه داران چای نمی توانند چای خود را ۳۰ درصد کمتر از قیمت تمام شده تولید بفروشند، تصریح کرد: عدم فروش چای باعث شده در سال آینده و شاید امسال با فروش زمین، خودرو یا خانه با مشکل تولید چای مواجه شویم. بتواند بهای برگ سبز کشاورز را بپردازد در حالی که دولت خرید تضمینی کرده و موظف به پرداخت پول کشاورز است.

مدیرعامل کارخانه چای سابونچی با بیان اینکه هیات مدیره اتحادیه کارخانجات چای کشور از معاون اول رئیس جمهور درخواست ۵۰۰ میلیارد تومان پول با سود بانکی برای رفع مشکل پرداخت مطالبات چایکاران کرد، گفت: اما موافقت نشد. : با خطر ورود چای تاریخ گذشته به بازار مواجه هستیم. ما مجوزهای قانونی داریم در حالی که در سال تولید هستیم و با تولیدکنندگانی که در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند با چنین ظلمی برخورد می شود.

سلیمان مرادی بازرس اتحادیه کارخانجات چای شمال کشور نیز عدم فروش چای داخلی را مهمترین مشکل کارخانه داران عنوان کرد و اظهار داشت: نگاه مقدس دولتمردان به این امر ضروری است. صنعت چای به منظور رشد صنعت چای کشور در آشفتگی بازار. خم نشو

وی با اشاره به اینکه یک هکتار از باغ چای حدود ۲.۵ تن اکسیژن تولید می کند و ۵۰ تن دی اکسید کربن را جذب می کند، افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی، تولید برگ سبز چای در ایران به صورت ارگانیک و بدون استفاده از سم انجام می شود. نقش مهمی در سلامت جامعه دارد.

مرادی با اشاره به اینکه میزان کافئین چای ایرانی کمتر از ۳ درصد است که برای سلامتی مهم است در حالی که چای خارجی به دلیل قرار گرفتن در سایه بالای ۳ درصد است، گفت: متاسفانه به دلیل عدم حمایت از تولید و کوچک شدن سفره های مردم، تولید در باغ های چای توجیه اقتصادی ندارد و امروز شاهد رها شدن باغ های چای و هجوم پایتخت نشینان متمول به خرید باغ چای و ساخت ویلا در منطقه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا