ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟

به گزارش ایران تحلیل، ارز دیجیتال (یا رمزارز) نوعی پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پولی و تایید صحت تراکنش پولی با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری کنترل می‌شود و معمولاً به صورت غیرمتمرکز (بدون رمزگذاری) انجام می‌شود. ) بسته به یک مقام مرکزی). به دلیل تعاریف زیاد و تغییرات در نمونه های رایج ارزهای رمزنگاری شده، این اصطلاح از منظر حقوقی به اندازه کافی دقیق نیست.

در جای دیگر، ارز دیجیتال به این صورت تعریف می‌شود: «هر ارزی که فقط به شکل دیجیتال، معمولاً بدون ناشر مرکزی یا تنظیم‌کننده وجود دارد، اما از یک سیستم توزیع‌شده برای ذخیره تراکنش‌ها و مدیریت صدور واحدهای جدید و همچنین جلوگیری از تراکنش‌های تقلبی و جعلی استفاده می‌کند. ” در فرهنگ لغت آکسفورد در سال ۲۰۱۴ تعریف شده است. کریپتوکارنسی به عنوان یک ارز دیجیتالی تعریف شد که از تکنیک های رمزنگاری برای تنظیم تولید واحدهای جدید ارز و تایید انتقال وجوه استفاده می کند و مستقل از بانک مرکزی وجود دارد، اما امروزه هر ارز رمزنگاری شده به عنوان یک سیستم پولی الکترونیکی تعریف می شود که برای خریدهای آنلاین استفاده می شود. فروش و نیازی به بانک مرکزی ندارد.

استفاده از ارزهای دیجیتال یکی از پدیده های نوظهور اقتصادی در سال های اخیر است و حتی برخی از آن به عنوان روشی جایگزین برای مبادله پول به روش سنتی در آینده نزدیک یاد کرده اند. همچنین دولت دوازدهم مجوز استفاده از ارزها را صادر کرد و مراکز استخراج آن را واحدهای تولیدی صنعتی در نظر گرفت.

بر اساس تصمیم ۱۳ مرداد در سال ۱۳۹۸ در زمینه استفاده از ارزهای رمزنگاری شده، هیئت وزیران مجاز است با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محصولات پردازش رمزنگاری شده ارزهای دیجیتال (ماینینگ) را دریافت کند، اما استفاده از ارزهای رمزنگاری شده تنها از طریق پذیرش مسئولیت پذیری ریسک از سوی مشارکت کنندگان ارزی و مشمول حمایت و تضمین دولت و نظام بانکی نمی باشد.

پیش از این، دولت مصوب کرده بود که «سکه های استخراج شده بر اساس مجوزهای صادره منحصراً برای تأمین ارز وارداتی کشور و بر اساس مقررات وضع شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قابل مبادله خواهد بود» و «حداکثر». حد مجاز سکه استخراج شده و ارز قابل مبادله» توسط هر واحد معدنی بر اساس میزان انرژی مصرفی آن واحد و بر اساس دستورالعمل وزارت نیرو تعیین و به طور مرتب به بانک مرکزی اعلام می شود.

هشدار قوه قضائیه به کاربران ارزهای دیجیتال در کشور

قوه قضائیه تهران با اشاره به مصوبه شورای دولت به کاربران ارزهای دیجیتال در مبادلات داخلی هشدار داد.

وزارت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در پیامکی سراسری به شهروندان هشدار داد: «استفاده از ارزهای دیجیتال در مبادلات داخلی مجاز نیست».

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به مصوبه شورای حکام، تاکید کرد: ارزهای دیجیتال مشمول حمایت و تضمین دولت و نظام بانکی نیستند.

بر اساس تصمیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت مهریه در حال حاضر در ایران قانونی نیست. بانک مرکزی ایران در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که هیچ یک از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و سایر ارزها را به عنوان واحد پرداخت قانونی نمی شناسد و استفاده از آنها در تراکنش های مالی ممنوع است.

بر اساس آخرین آمار ثبت شده سازمان ثبت احوال از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا اول بهمن ماه، بر اساس آخرین بررسی های خبرنگار قضایی ایرنا، ۴۰۳ هزار و ۸۱۵ نفر در آمار ۱۱ ماهه ازدواج ثبت شده اند. بیانیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور – به عنوان نهاد بالاتر ثبت ازدواج و طلاق – تاکنون در هیچ یک از ازدواج‌ها ارز دیجیتال به عنوان مهریه ثبت نشده است.








دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا