بانک و بیمه

ارز ۲۸۵۰۰ با ۴۲۰۰ متفاوت است| پایه پولی افزایش نمی‌یابد

به گزارش ایران تحلیل، محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره سیاست تثبیت و ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، تاکید کرد: سیاست اعطای ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به کالاهای اساسی هیچ گونه اقدامی نداشته است. تاثیر بر پولشویی تا کنون

محمد شیریجیان با بیان اینکه ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی از محل صادرات نفت خام، خالص صادرات گاز طبیعی و میعانات گازی تامین می شود، گفت: این ارز متعلق به دولت است و تحت حمایت دولت لحاظ می شود. خط مشی.”

وی با بیان اینکه با اجرای سیاست تامین ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی کالاهای اساسی، پایه پولی و در نتیجه نقدینگی افزایش نخواهد یافت، تاکید کرد: برای تامین این منابع ارزی برای نیاز واردکنندگان، بانک مرکزی باید ارز را در نرخ ۲۸۲۰۰ تومان از دولت و با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به واردکننده اختصاص می دهد. بنابراین این فرآیند خرید و فروش ارز نه تنها ریال اضافی را وارد بازار نمی کند، بلکه به ازای هر دلار ۳۰۰ تومان از بازار جمع آوری می شود.

مسئول اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: در سال های اخیر و با اجرای طرح همگانی سازی یارانه هایی مانند: اردیبهشت در سال ۱۴۰۱ به دلیل کمبود منابع ارزی، بانک مرکزی مجبور شد ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را با نرخ بیش از ۴۲۰۰ تومان از بازار خریداری و با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردکننده تخصیص دهد. تفاوت ریالی بین خرید و فروش ارز، افزایش حجم پایه پول و در نتیجه افزایش نقدینگی وجود دارد.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در سال های اخیر و قبل از اجرای طرح همگانی سازی، اجرای همین طرح بود که خرید کالاهای اساسی با نرخ بالاتری را پیش بینی کرده بود. از میزان مورد نیاز با نرخ کمتری معادل ۴۲۰۰ تومان می باشد. به واردکننده واگذار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا