بانک و بیمه

ارسال اسامی متخلفان ارز مسافرتی به بانک مرکزی| خدمات بانکی خریداران متخلف محدود می‌شود

به گزارش ایران تحلیل، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در روزهای منتهی به سال جدید امسال و سال های گذشته افزایش تقاضا در بازار ارز است که دلالی و سفته بازی را تشدید می کند.

یکی از دلایل افزایش تقاضا، خرید ارز برای سفرهای خارجی است. بانک مرکزی به منظور تامین نیاز ارزی مسافران و جلوگیری از سفته بازی، طی روزهای اخیر سهمیه ارز مسافرتی را افزایش داده است تا نیاز واقعی ارز از طریق بازار رسمی تامین شود.

افزایش سهمیه ارز مسافرتی باعث شد تا منتقدان این سیاست را ابزاری برای توزیع رانت و حراج منابع ارزی اعلام کنند در حالی که هدف اصلی بانک مرکزی از اجرای قانونی این سیاست ارزی مدیریت تقاضای ارز است. بازار پایان سال در چارچوب رسمی مبادلات ارزی کشور. اعلام و تاکید می کند: پاسخگویی به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از رده های ارزی خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی کشور، بر اساس نرخ مبادله ای مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران کاملاً در چارچوب قوانین لازم الاجرا بوده و مسبوق به سابقه است. .

در عین حال برخی مدعی شدند افزایش سهمیه ارز مسافرتی از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو باعث شده تا عده ای با خرید بلیت ارزان از گیت فرودگاه عبور کرده و سهمیه ارز مسافرتی را دریافت کنند، اما سوار هواپیما نشده و آن را پس ندهند. بلیط و هزینه را به شما پرداخت کند. ابطال سود ۲۰ میلیونی مابه التفاوت ارز مسافرتی و آزاد.

اما با توجه به اطلاعات دریافتی، بانک مرکزی برای جلوگیری از سوء استفاده عده ای از ارز مسافرتی، اسامی مسافرانی را که طی مکاتبه با فرودگاه های بین المللی کشور بلیط هواپیما دریافت کرده اند، درخواست کرده است. بانک مرکزی در نظر دارد در صورت عدم بازگرداندن ارز، محدودیت های بانکی را برای این افراد اعمال کند.

روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس مدعی شد که در صورت دخالت رئیس جمهور، سهمیه ارز مسافرتی متوقف می شود، اما این خبر از سوی خبرگزاری دولتی و مشاور رئیس کل بانک مرکزی تکذیب شد و گفت: برخلاف این. اخبار جعلی منتشر شده در فضای مجازی. سیاست بانک مرکزی در خصوص تخصیص اعتبار مسافری تغییری نکرده و فروش وجوه مسافری شرکت های هواپیمایی به متقاضیان ادامه دارد و متوقف نشده است.

بانک مرکزی پیش از این تاکید کرده بود که تخصیص ارز مسافرتی کاملاً در چارچوب الزامات ارزی محاسبه شده در بند سوم آئین نامه ارزی بانک مرکزی بوده و در سفرهای هوایی با مقاصد مختلف از جمله زیارتی، سیاحتی، آموزشی اعمال می شود. بار اداري كه بانك مركزي قانوناً موظف به تأمين براي پاسخگويي به اين تقاضا است بر اساس نرخ تعيين شده از مبادلات ارزي انجام شده در بازار رسمي ارز كشور است.

سازوکار تخصیص ارز مسافرتی هوایی نیز به گونه ای طراحی شده است که ارز تخصیصی تنها به متقاضیان با نیاز واقعی یعنی «مسافران پس از گیت خروج فرودگاه و پس از خروج از مرز هوایی فرودگاه های بین المللی کشور» پرداخت می شود. بنابراین ادعای مطرح شده در برخی مصاحبه ها مبنی بر انتقال مجدد ارز به بازار تهران پس از دریافت آن از متقاضی یا استفاده از بلیت جعلی برای درآمدزایی از اختلاف قیمت در بازار با این سازوکار امکان پذیر نیست.

لازم به ذکر است که تخصیص ارز به نرخ صدرالاشاره در دوره ۱۴۰۲ برای مقاصد مختلف سفر از جمله تسهیل در سفر اربعین حسینی و زائران حج، مازاد بر سرانه ارز مسافرتی و از طریق حمایت متقاضیان انتقال به شعب بانک؛ بنابراین پاسخ به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل های ارز خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی بر اساس نرخ مبادله ای مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، کاملاً در چارچوب مصوبات جاری و گذشته بوده است. قوانین؛ لذا با عنایت به وظیفه قانونی بانک مرکزی، استفاده از تعابیر غیرکارشناسی از جمله توزیع رانت یا تخصیص یارانه، اذهان مخاطبان محترم را تشویش می کند که این امر بی احترامی و مغایر با دستور رسانه ای سازمان محترم صدا و سیما است. .

بر این اساس، افزایش سرانه کمک هزینه سفر با هدف اصلی مدیریت تقاضا در بازار ارز در پایان سال انجام شد. در واقع بی توجهی به تقاضای موجود در حوزه حمل و نقل هوایی منجر به حذف آن نشده است، بلکه متقاضیان را به سمت بازار غیررسمی سوق می دهد که علاوه بر افزایش فشار تقاضا و تحریک قیمت، تعمیق بازار را نیز در پی خواهد داشت. بازار غیررسمی برای کاندیداهای ارز الزام آورتر است. به این ترتیب بسیاری از مردم مجبور به مبادله و تبعیت از نرخ ارز در بازار خواهند شد که طبق قوانین جاری کشور مصداق قاچاق کالا و ارز برای تامین نیازهای ارزی خود محسوب می شود.

غلامرضا مرحبا، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با توجه به افزایش سهمیه ارز مسافرتی از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو و پوشش بانک مرکزی از نیازهای ارزی مسافران، اظهار داشت: تقاضا برای ارز در کشور افزایش می یابد. ماه های آخر سال به دلیل اینکه ایام سفرهای نوروزی است و مردم برای سفرهای خارجی نیاز به ارز دارند و از طرفی با توجه به پرداخت پاداش و عیدی، درآمد برخی افراد افزایش می یابد، برخی به سراغ ارز می روند. بازار، طلا و سکه و تقاضا برای ارز افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه ارز مسافرتی بخش بسیار ناچیزی از سبد ارزی کشور را به خود اختصاص می دهد، گفت: سهم چند میلیون دلاری ارز مسافرتی در تخصیص ارز سالانه ۸۰ میلیارد دلاری کشور بسیار ناچیز است و عرضه ارز مسافرتی نیز موجب شده است. تاثیر ذخایر ارزی خارجی کشور جای نمی گیرد و اثرات منفی ندارد. اما حل مشکلات مردم و تامین ارز مورد نیاز آنها یکی از وظایف بانک مرکزی است و از افزایش حجم تقاضا و ایجاد تقاضای کاذب در بازار غیررسمی جلوگیری می کند.

مرحبا با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با ارائه ارز مسافرتی به یکی از وظایف خود عمل کرده است، گفت: این تصمیم برکاتی به همراه دارد که مهمترین آن کنترل تقاضای ارز در بازار غیررسمی و مدیریت بازار ارز مربوط به بازار ارز است. اقتصاد و معیشت ۸۰ میلیون نفر. خیلی کمک می کند.

اگرچه هدف و تلاش بانک مرکزی پاسخگویی به نیازهای ارزی کشور از طریق منابع رسمی است و در این راستا توانسته جلوی افزایش چشمگیر قیمت ارز را بگیرد، اما اظهارنظرهای نادرستی از سوی برخی افراد به گوش می رسد. از جمله برخی از نمایندگان ممکن است اطمینان حاصل کنند که بازار آزاد ارز با التهاب همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا