بانک و بیمه

ارسال اطلاعات ۸۰۰ نهاد پولی برای صدور کد یکتا تا هفته آینده

به گزارش ایران تحلیل، سید جلال سیدی، مدیر اداره مجوزهای بانکی این بانک گفت: با ادغام، تجمیع و حذف برخی مجوزها، ۳۲ مجوز کسب و کار صادر شده از سوی بانک مرکزی در زمینه ایجاد کسب و کار به تصویب رسیده است. بانک مرکزی در چندین نوبت زیرساخت های فنی لازم را آماده کرده و با سایر سازمان ها برای تبادل الکترونیکی اطلاعات و استعلام همکاری کرده است. در حال حاضر امکان صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوز وجود دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر تلاش جدی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای الزامات مربوطه و تبدیل مجوزهای کاغذی قدیمی به الکترونیکی به منظور آماده سازی بسترهای لازم برای ثبت نام و اخذ شناسه منحصر به فرد مجوز، گفت: مرکز مرکزی بانک این امکان را برای کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی فراهم می کند. اخذ مجوزهای مورد تایید کمیته مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار ضروری است تا بتوانند با دریافت کد رهگیری پورتال ملی مجوز، سه نسخه از مجوزهای قدیمی خود را دریافت کنند.

مدیر اداره صدور مجوزهای بانکی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ که بانک مرکزی به درگاه صدور پروانه کسب متصل شد، درخواست موسسات مالی از جمله لیزینگ و صندوق های قرض الحسنه تا به امروز تکمیل شده است. فقط از طریق این سامانه ۷۷ مجوز برای شرکت های لیزینگ از طریق درگاه صادر شده است.

وی افزود: مراحل ثبت درخواست و اخذ مجوز در حال حاضر در مرحله تست امنیت نرم افزار و در بازه زمانی تعیین شده توسط مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار یعنی حداکثر تا ۲۵ اردیبهشت در ماه ۱۴۰۳ در پرتال ملی صدور مجوز به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه اطلاعات حدود ۸۰۰ موسسه مالی تا هفته آینده برای صدور شناسه منحصر به فرد به وزارت اقتصاد و دارایی ارائه می شود، گفت: این اطلاعات شامل ۵۰۱ شرکت بورسی / ۲۷۹ تعاونی اعتبار / ۹ صندوق اعتباری / ۳۹ لیزینگ است. شرکت ها و ۲۹ بانک و مؤسسه غیربانکی یعنی ۲۵ تا مهلت قانونی تکمیل شدند. اردیبهشت این اطلاعات برای انتشار شناسه منحصر به فرد در پرتال ملی به وزارت اقتصاد ارسال می شود.

مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی در ادامه افزود: بانک مرکزی در صورت احراز شرایط پس از احراز شرایط، مجوزهای الکترونیکی مربوطه را در قالب شناسه مجوز یکتا صادر خواهد کرد. محیط تعیین شده توسط هیئت مدیره بر این اساس با حذف فیزیکی مجوزها و صدور الکترونیکی مجوزها در قالب کدهای QR، از این پس شاهد کاهش بوروکراسی و سهولت در صدور پروانه کسب خواهیم بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به استناد تبصره (۷) ماده (۱) قانون تسهیل صدور پروانه کسب مصوب ۱۴۰۱ مقرر شد شش ماه از زمان لازم الاجرا شدن قانون فوق، هرگونه رسیدگی و تمدید یا ابطال پروانه صرفاً از طریق شناسه منحصر به فرد مجوز صادر شده و فقط از طریق درگاه ملی تایید امکان پذیر است. بر این اساس اکنون امکان درخواست شناسه منحصر به فرد صادر شده برای دارندگان پروانه در درگاه ملی مجوز برای عموم فراهم شده است.

سیدی تاکید کرد: مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار نیز مکلف شد در صورت درخواست کتبی یا الکترونیکی صاحب پروانه ظرف مدت یک ماه از تاریخ اجرای این قانون، شناسه منحصربه‌فرد برای پروانه‌های کسب و کار صادر شده قبل از لازم‌الاجرا شدن این قانون صادر کند. زمان درخواست به آرامی بر این اساس، شرکت هایی که دو سال پس از لازم الاجرا شدن این اخطار شناسه منحصر به فرد ندارند، از نظر قانونی فاقد مجوز تلقی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان می توانند فیلم آموزشی اخذ شناسه منحصر به فرد مجوزهای قدیمی را در پرتال ملی مجوز mojavez.ir مشاهده کنند.

مدیرکل اداره مجوزهای بانک مرکزی با اشاره به روال قانونی در خصوص الزام مراجع صدور مجوز به صدور مجوز به صورت کاملا الکترونیکی (نه کاغذی) از طریق درگاه ملی مجوزها، گفت: با تصویب قانون اصلاح ماده. (۱) (۶) و (۷) قانون اجرای رهنمودهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سال ۱۳۹۲ و ماده (۵۷) «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور» مصوب ۱۳۹۳ و پس از آن «قانون اصلاح مواد (۱) و (۷)، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن» در سال ۱۳۹۸ و «قانون تسهیل صدور پروانه کسب» در سال ۱۴۰۱ مراجع صدور مجوز به تصویب رسید. ملزم به صدور مجوز به طور کامل به صورت الکترونیکی (نه به صورت کاغذی) هستند. از سال ۱۳۹۳ از طریق درگاه ملی مجوز همکاری های لازم با دبیرخانه کمیته مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار و مجوزهای کسب و کار بانک آمار دولت مرکزی و کاربرگ های اطلاعات (شرایط، اسناد، زمان و هزینه ها) تجدید، توسعه، فرآیندهای تغییر، ابطال و تعلیق مجوزهای فوق الذکر چندین بار تکمیل و اصلاح شده و در سالهای اخیر در کمیته های جلسات تخصصی مرکز ملی مطالعات، نظارت و بهبود کسب و کار به تصویب رسیده است. محیط.

مدیر اداره صدور مجوزهای بانکی بانک مرکزی در ۱۶ بند به تشریح اقدامات اصلی این بانک در اجرای الزامات قانونی مرتبط با بهبود فضای کسب و کار پرداخت.

۱- آمار جواز کسب بانک مرکزی;

۲- ایجاد کاربرگ در مورد اطلاعات (شرایط، اسناد، زمان و هزینه ها) فرآیندهای تجدید، توسعه، اصلاح، لغو و تعلیق پروانه کسب.

۳- اصلاح، ادغام، تجمیع یا حذف برخی از کاربرگ‌ها در جلسات کمیته‌های تخصصی مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار.

۴- آماده سازی زیرساخت های فنی لازم برای اتصال به پورتال مجوز ملی.

۵- الکترونیکی شدن فرآیند صدور مجوزهای فوق بر اساس فرآیندهای ایجاد شده توسط مرکز مطالعات ملی، رصد و بهبود فضای کسب و کار از طریق اتصال به درگاه مجوز ملی و آماده سازی درگاه تخصصی بانک مرکزی جهت ثبت اطلاعات متقاضیانی که دارای مجوز هستند. کد رهگیری دریافت شده از پورتال ملی مجوزها

۶- ارتباط با برخی سازمانها و نهادها به منظور تبادل الکترونیکی استعلامات از جمله سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت احوال، گمرک ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت مخابرات ایران، شرکت ملی پست ایران و دادگستری;

۷- برگزاری جلسات ارتباط با سایر سازمان ها و نهادها از جمله فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تبادل خدمات مورد نیاز طبق روال معمول. برای الکترونیکی کردن صدور مجوز برای مؤسسات مالی؛

۸- بارگذاری اطلاعات (شرایط، اسناد، زمان و هزینه ها) در مورد فرآیندهای تمدید، توسعه، اصلاح، لغو و تعلیق مجوزهای کسب و کار مصوب کمیته مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار در درگاه ملی مجوز.

۹- تصویب اطلاعات ۳۶ کاربرگ جهت ایجاد شرکت در پنجاه و نهمین جلسه مورخ ۲۱/۱۲/۱۳۰۰ کمیته مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار.

۱۰- تکمیل و ارسال ۷۲ مجوز صادره در زمینه توسعه و ادامه فعالیت تحت عنوان استعلام تعریف شده در قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست های کلی اربعین. اصل چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی مرکز فوق، در شصت و ششمین جلسه کمیسیون مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار، سرانجام تعداد ۱۷ مجوز فعالیت این بانک را به تصویب رساند.

۱۱- حذف تعداد ۱ پروانه صادره در حوزه فناوریهای نوین از ۳۶ پروانه صادره قبلاً در جلسه پنجاه و نهم مورخ ۲۱/۱۲/۱۳۰۰ و جایگزینی تعداد ۴ پروانه صادره در این زمینه طبق مصوبات صادر شده است. در شصت و هشتمین جلسه ۱۶/۰۸/۱۴۰۱ کمیته مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار؛

۱۲- تصویب اصلاح شیوه نامه و شرایط «مجوز تأسیس و فعالیت صندوق های تک شعبه» و «مجوز فعالیت صندوق های اعتباری تطبیقی ​​تک شعبه» موضوع بند (ب). جلسه پنجاه و نهم دستگاه مذکور به موجب ابلاغیه «دستورالعمل اجرایی تأسیس، بهره برداری، نظارت» و تصفیه وجوه قرض‌الحسنه با شعبه مصوب ۱۳۰۱/۷/۱۹ شورای پول و اعتبار و لغو دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صندوق های قرض الحسنه مصوب ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ شورا در هفتاد و چهارمین جلسه مورخ ۱۴۰۱/۲۷/۱۲ کمیته مقررات زدایی و بهسازی. محیط کسب و کار؛

۱۳- استانداردسازی محتوای کاربرگهای صدور مجوز بر اساس استانداردهای مرکز ملی مطالعات، نظارت و بهبود محیط کسب و کار.

۱۴- لغو مجوزهای صادره در زمینه توسعه و ادامه فعالیت در جلسه ۸۰ مورخ ۲۱ تیر ۱۴۰۲. (تعداد ۲۶ مجوز کسب و کار در زمینه توسعه و تداوم فعالیت از درگاه ملی مجوز حذف شده است. با حذف مجوزهای فوق، ۳۲ مجوز مصوب کمیته مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار در حال حاضر موجود است. از این تعداد، ۲۵ مجوز مربوط به تاسیس و فعالیت موسسات مالی، ۵ مجوز مربوط به خدمات پرداخت (PF) و پرداخت الکترونیک (PSP) و ۲ مجوز توسط واحد انتشارات اسکناس صادر شده است.

۱۵- تصویب کاربرگهای جدید مربوط به «دستورالعمل اخذ مجوز تأسیس و راه اندازی بورس اوراق بهادار» در هشتاد و یکمین جلسه مورخ ۲۷/۰۱/۱۴۰۳ کمیته مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار با عنایت به تصویب اصلاحیه “دستورالعمل اجرایی برای تاسیس”. «عملیات و نظارت بر صرافی ها» مورخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ توسط شورای محترم پول و اعتبار و لغو «دستورالعمل اجرایی تأسیس، بهره برداری و نظارت بر بورس ها» مصوب ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ آن شورا;

۱۶- تهیه بسترهای لازم جهت ثبت درخواست اخذ شناسه منحصر به فرد مجوزهای قدیمی و کاغذی در درگاه ملی مجوز.

هیچ ارزشی ندارد؛ پس از تایید تست های امنیتی این سرویس تا پاسی از شب اردیبهشت در سال ۱۴۰۳ شروع به کار خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا