اقتصاد جهان

ارمنستان از بنادر ایران برای تجارت با هند استفاده می کند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از اوراسیا دیلی، ایران برای تسهیل تجارت با هند به ارمنستان اجازه دسترسی به بنادر چابهار و بندرعباس را داده است. این مسیر تجاری پیشنهادی شرق-غرب جزء مکمل کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب خواهد بود و تجارت منطقه ای را تسهیل می کند.

در بحبوحه وخامت روابط بین ایروان و مسکو، ارمنستان به طور فزاینده ای مایل به همکاری با هند در زمینه دفاع و میانجیگری شده است. مهدی سبحانی، سفیر ایران در ارمنستان، روز ۱۲ دی ماه اعلام کرد که کشتی‌های ارمنستان می‌توانند آزادانه از بنادر چابهار و بندرعباس استفاده کنند. ایروان قراردادهای رسمی اقتصادی با تهران برای استفاده از بنادر این کشور برای تجارت اسلحه با هند امضا می کند. این تحولات نشانه دیگری از دوری ارمنستان از روسیه در پی درگیری نظامی این کشور با آذربایجان در سال گذشته است.

رشد همکاری های سه جانبه بین ارمنستان، هند و ایران باعث بهبود زیرساخت های ترانزیت منطقه ای و افزایش نفوذ این کشورها در قفقاز جنوبی شده است. علاقه ارمنستان به توسعه همکاری با ایران و هند دو جنبه دارد. ارمنستان می خواهد ارتش خود را با واردات تسلیحات پیشرفته و پیشرفته تقویت کند تا دسترسی خود را به بازارهای جهانی افزایش دهد و برای دستیابی به این هدف با توسعه گزینه های تجاری فراتر از اتحادیه اقتصادی اوراسیا برنامه ریزی می کند.

این کشور محصور در خشکی در حال مذاکره برای پیوستن به طرح توسعه بندر چابهار ایران است. چابهار در ساحل مکران در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و با پاکستان هم مرز است. این بندر در دهانه تنگه هرمز قرار دارد و دسترسی ایران به اقیانوس هند را فراهم کرده است.

معاون وزیر امور خارجه ارمنستان اخیرا اعلام کرد که چابهار یکی از مولفه های اصلی تلاش های ارمنستان برای رسیدن به هند و آسیای مرکزی از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است. ارتباط ارمنستان با چابهار و این کریدور بین المللی که در سال ۲۰۰۰ توسط هند، ایران و روسیه پیشنهاد شده بود، تا پایان سال ۲۰۲۴ تکمیل می شود. هدف کریدور بین المللی شمال-جنوب کاهش ۳۰ درصدی هزینه های تجاری بین هند و روسیه و نصف کردن زمان لازم برای حمل و نقل کالا است. مسیر تجاری پیشنهادی شرق به غرب که ارمنستان، ایران و هند را به هم متصل می کند، این کریدور را تکمیل می کند. اختلافات ژئوپلیتیکی و کمبود منابع مالی توسعه این کریدور را به تاخیر انداخته است.

ایروان پیش بینی می کند که ارمنستان می تواند مسیر حمل و نقل ایران به سمت اتحادیه اوراسیا و کشورهای اروپایی باشد. ایران همچنین به ارمنستان کمک می کند تا به خلیج فارس، آسیای مرکزی و هند دسترسی پیدا کند.

انتهای پیام/۵۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا