اقتصاد جهان

اروپا نفت روسیه را از طریق هند وارد می کند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از یاهو فایننس، با وجود تداوم تحریم های اروپا علیه واردات انرژی از روسیه، کشورهای دیگر اقدام به خرید نفت ارزان از این کشور و فروش محصولات تصفیه شده در بازارهای اروپایی می کنند.
داده‌های مؤسسه کپلر نشان می‌دهد که هند در سال گذشته با واردات متوسط ​​۱.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت از این کشور، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام روسیه بوده که نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.
در همین حال، واردات نفت پالایش شده هند از طریق اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ ۱۱۵ درصد افزایش یافت و به ۲۳۱۸۰۰ بشکه در روز رسید. این عدد در سال ۲۰۲۲ معادل ۱۱۱۰۰۰ بشکه در روز بود.
به گفته مت اسمیت، تحلیلگر ارشد موسسه کپلر، “هند توانست نفت ارزان روسیه را برای پالایشگاه های خود بخرد.” سپس نفت تصفیه شده را با قیمت بالاتری به بازار اروپا فروخت، بازاری که به شدت نیاز به جایگزینی نفت روسیه داشت.

قبل از شروع جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا بزرگترین خریدار نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه بود که نیمی از صادرات نفت این کشور را به خود اختصاص می داد.
اما چندین کشور مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا تجارت با روسیه را از سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ با اوکراین ممنوع کرده اند.
الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در ماه دسامبر اعلام کرد که سهم اروپا از صادرات نفت و فرآورده های نفتی این کشور در سال ۲۰۲۳ تنها ۴ تا ۵ درصد از کل عرضه نفت خواهد بود.
وی افزود: چین و هند اکنون بزرگترین شرکای تجاری روسیه هستند. تاکنون صادراتی به هند صورت نگرفته است، اما در دو سال گذشته سهم کل صادرات روسیه به هند به حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.
در همین حال، سهم هند از واردات نفت اوپک در ۹ ماهه نخست سال مالی جاری که از آوریل آغاز شد به ۴۹.۶ درصد کاهش یافت. این رقم در سال مالی قبل ۶۴.۵ درصد بود.
انتهای پیام/۵۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا