از اصلاح ساختار مالیاتی تا خصوصی سازی گمرکات | مالیات باید به شهری که مصرف در آن صورت گرفته برگردد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ۹۰ درصد تامین مالی در کشور از طریق سیستم بانکی انجام می شود و این موضوع به یک معضل ساختاری در اقتصاد تبدیل شده است.
افق میهن، سید علی مدنی زاده وزیر امور اقتصادی و دارایی در یکصد و هشتادمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به اینکه اولویت بانک ها معمولاً با بنگاه های اقتصادی بزرگ است، در نتیجه، واحدهای کوچک و متوسط بیشترین دسترسی را به واحدهای کوچک و متوسط در این استان دارند. نابرابری باید با توسعه بازار سرمایه اصلاح شود.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد تامین مالی در کشور از طریق سیستم بانکی انجام می شود و این موضوع به یک معضل ساختاری در اقتصاد تبدیل شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: ساختار تامین مالی کشور باید از وابستگی شدید به سیستم بانکی خارج شود و سهم بازار سرمایه در تامین منابع افزایش یابد تا بنگاه های کوچک و متوسط نیز از تسهیلات بانکی بهره مند شوند.
مدنی زاده خاطرنشان کرد: در صورت افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی، شرکت های بزرگ می توانند منابع خود را از طریق انتشار اوراق تامین کنند و از این طریق منابع بانکی برای بنگاه های کوچک و متوسط آزاد می شود.
وی در خصوص اصلاح نظام مالیاتی افزود: ساختار فعلی توزیع مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد نیاز به بازنگری دارد، اکنون زائری که محصولی را در مشهد خریداری می کند مالیات بر ارزش افزوده می پردازد اما سهم عمده این مالیات به استان تولیدکننده آن محصول می رسد در حالی که هزینه آن در استان مصرف کننده انجام می شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه نظام فعلی انگیزه توسعه صنعت گردشگری را نیز کاهش داده است، یادآور شد: با اصلاح ساختار مالیاتی و تامین مالی کشور می توان زمینه تقویت گردشگری و توسعه اقتصادی عادلانه را در استان ها فراهم کرد.
مدنی زاده با بیان اینکه باید به شهر محل مصرف برگردانده شود، افزود: در حال حاضر مالیات پرداختی شهروند مشهدی به دلیل محل تولید کالا به استان دیگری مانند اصفهان منتقل می شود.
وی بیان کرد: برای اصلاح این روند، وزارت اقتصاد در حال تدوین لایحه ای است که توزیع مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد را تغییر داده و به شورای اسلامی ارائه می کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی از تشکیل ستاد ساماندهی و اصلاح گمرکات کشور خبر داد و اعلام کرد: بر اساس آسیب شناسی انجام شده در سه ماهه اول سال، طرح جامع نوسازی و تحول ساختاری گمرک تدوین شده است.
مدنی زاده با اشاره به اینکه بررسی های دقیقی در حوزه عملیات گمرکی کشور انجام شده است، گفت: این طرح دارای چهار محور اصلی است که شامل همسویی گمرکات، انتقال بخشی از گمرکات به بخش خصوصی، هوشمندسازی فرآیندها و اصلاح سیاست های ارزی و تجاری است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۳ نهاد مختلف در گمرکات کشور فعالیت می کنند، افزود: نتایج بررسی ها نشان می دهد که تنها حدود ۱۰ گمرک سهم عمده ای از تجارت خارجی کشور را بر عهده دارند و بر این اساس، طرح همسویی گمرک برای تمرکز فعالیت ها در گمرکات اصلی در حال اجراست.
بر این اساس طرح ترخیص کالا از گمرک در حال انجام است و تعداد محدودی از گمرکات (با سازوکار دولتی) باقی می ماند و مابقی به بخش خصوصی واگذار می شود.
لازم به ذکر است که در چارچوب این برنامه قرار است بخش قابل توجهی از گمرکات به بخش خصوصی واگذار شود و از تجهیزات ایکس ری نیز از طریق قراردادهای مشارکتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده شود.
بخش مهمی از توقف ها و کندی ترخیص کالا از گمرک ناشی از سیاست های ارزی و بازرگانی است که تصمیمات اخیر ستاد اقتصادی دولت می تواند به رفع بخش قابل توجهی از این مشکلات کمک کند.
بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، ستاد کل گمرک کشور ماموریت دارد با بازنگری در ساختار، فرآیندها و فناوری های مورد استفاده زمینه را برای افزایش بهره وری، شفافیت و تسهیل تجارت خارجی فراهم کند.
در این راستا و بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، طرح «تعدیل سامانه گمرکی» با هدف تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای برنامه هفتم توسعه و در راستای فعالیت شبانه روزی گمرکات کشور در دستور کار قرار گرفته است.
این طرح با تمرکز بر گمرکات اصلی، به منظور تسریع در ترخیص کالا و کاهش توقف کامیون ها و محموله های تجاری، به دنبال توزیع مجدد کارکردها، استقرار نیروها و تجهیزات و کاهش تمرکز غیرضروری در مناطق کمتر فعال است.
همچنین در چارچوب این مصوبه مقرر شده است سامانه مدیریت هماهنگی مرزها ایجاد و در ۱۵ نقطه اصلی تشریفات ترافیکی و گمرکی کشور اجرا شود. این اقدام در چارچوب الگوهای استاندارد جهانی به ویژه در حوزه «مدیریت یکپارچه مرزها» طراحی شده و هدف آن ارتقای هماهنگی بین دستگاههای مستقر در پایگاههای مرزی، تسهیل فرآیندهای تجارت خارجی و کاهش موازی کاری در کنترلها و بازرسیها است.










