ترندهای روز

از الان نگران زائرانی باشید که برای اربعین از عراق بازمی‌گردند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

می گفتند ویروس کرونا از خفاش متولد شده است، اما حالا یک پشه آمده است تا ویروس تب دنگی را به ما بدهد. در ایران حداقل ۱۵۰ نفر به این بیماری مبتلا هستند. آمار واقعی مشخص نیست، علاوه بر این که برای به دست آوردن آمار واقعی به کیت های تشخیصی سریع نیاز است، ۸۰ درصد افراد مبتلا ممکن است علائمی نداشته باشند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است: کشور باید برای مقابله با تب دنگی آمادگی داشته باشد تا مانند بحران کرونا غافلگیر نشویم. دکتر حسینعلی شهریاری در کافه خبر اعلام کرد در حال حاضر تب دنگی در تهران مشاهده شده است اما ظاهراً بیمار در سفر به این بیماری مبتلا شده است.

نماینده زاهدان در مجلس می گوید: یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد شیوع تب دنگی، زائرانی است که به عراق می روند و احتمالاً با آلودگی به کشور باز خواهند گشت.

در ادامه گفتگوی ما با دکتر شهریاری در مورد تب دنگی را می خوانید:

از این پس نگران بازگشت زائران از عراق برای اربعین باشید

آقای دکتر وضعیت شیوع تب دنگی در کشور چگونه است؟

قبلاً پرونده داشتیم اما الان تقریباً کل کشور را درگیر کرده است. این آمار روز به روز در حال افزایش است، طبق آمار وزارت بهداشت یک نفر در کشور بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده است. بسیاری از بیماران اخیر از امارات و پاکستان به کشور آمده اند. در استان‌های جنوبی و شمال کشور به‌ویژه گیلان رایج است، هرچند هوا در حال حاضر بسیار گرم و خشک است. همه چیز به سمت خنکی هوا و شهریور برویم، تعداد پشه های آئدس زیاد می شود. هر جا که حتی چند قطره آب باشد، این پشه ها می آیند. آنها می توانند انسان را از طریق لباس گاز بگیرند. اگر لباس نازک باشد، پشه Aedes پوست را نیش می‌زند. البته مرگ و میر آن کم و حدود ۱ درصد است اما دردهای استخوانی بسیار شدیدی دارد که کشنده است و بیمار را به زمین می اندازد. البته ۸۰ درصد مبتلایان به تب دنگی هیچ علامتی ندارند.

در حال حاضر مهمترین نگرانی در مورد این بیماری چیست؟

اکنون نگران زائرانی هستیم که از عراق برای اربعین به ایران باز می گردند. جلسه ای در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار کردیم. هفته گذشته در کمیسیون بهداشت مجلس درباره تب دنگی جلسه داشتیم. ما به کیت های تشخیص سریع نیاز داریم. عزیزان گفتند ۱۲۰۰۰۰ کیت در گمرک مانده است. بلافاصله با وزارت اقتصاد و دارایی و آقای دکتر رضوانی فر مکاتبه کردیم و نامه نوشتیم که کیت ها را گرو نگذارند و آزاد کنند. نحوه آمدن زائران ما باید در مرز عراق به گونه ای هدایت شود که زائران تعامل چندانی با مردم نداشته باشند. این پشه در بسیاری از نقاط وجود دارد.

مقاله ای منتشر شده که نشان می دهد اگر پشه آئدس بیمارانی را که علائمی ندارند گاز بگیرد، تبدیل به پشه ناقل می شود و دیگران را بیمار می کند. این مسائل باید مدیریت شود. مبارزه با تب دنگی تنها کار وزارت بهداشت و درمان نیست. سازمان های دیگری مانند پدافند غیرعامل، شهرداری ها، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی باید برای مقابله با تب دنگی کمک کنند.

چه اطلاعات دیگری در مورد این پشه وجود دارد؟

این پشه علاقه زیادی به لاستیک ماشین و رنگ مشکی دارد. این در دنیا ثابت شده است. به خصوص واضح است که لاروهای این پشه در لاستیک خودرو وجود دارد.

آیا این به این معنی است که پشه ها در لاستیک ها تخم می گذارند؟

بله لاستیک های قدیمی که پس از خرید و تعویض لاستیک های نو در مناطق مختلف در فضای باز رها می شوند باید جمع آوری و مدیریت شوند.

تب دنگی در کدام کشورها شیوع دارد؟

این بیماری فقط در ایران نیست. همچنین در اکثر کشورهای اروپایی تب دنگی وجود دارد. در کشورهای منطقه ما بسیار رایج است. در عراق هم تب دنگی داریم. متاسفانه بسیاری از کشورها مانند امارات متحده عربی شیوع و شناسایی این تب را به سازمان بهداشت جهانی گزارش نمی کنند. گزارش آلودگی منتشر شده توسط امارات را هم به سازمان بهداشت جهانی دادیم. آنها گزارش نمی دهند زیرا نگران هستند که اگر شیوع بیماری را گزارش کنند، تعداد گردشگران آنجا کاهش می یابد. درآمد بالایی از گردشگری دارند و به همین دلیل هیچ یک از کشورهای حوزه خلیج فارس بسیاری از بیماری های عفونی خود را گزارش نمی کنند. قطر، امارات و سایر کشورهای منطقه، از جمله پاکستان و افغانستان، شیوع بیماری را گزارش نمی کنند. جمهوری اسلامی شیوع این بیماری را به دقت گزارش می کند. تنها کشوری که به طور مرتب بیماری های عفونی را گزارش می کند جمهوری اسلامی است.

اما گویا مردم چندان مطمئن نیستند، از واکنشی که نسبت به اخبار منتشر شده به نظر می رسد تصور می کنند که تب دنگی در تهران وارد شده و شیوع پیدا کرده است. البته دکتر مردانی چند روز پیش از شیوع این بیماری در تهران خبر داد و بلافاصله تکذیب کرد.

نه، واقعاً، شما باید اطلاعات و آماری داشته باشید تا بفهمید که تب در حال گسترش است.

از این پس نگران بازگشت زائران از عراق برای اربعین باشید

شما هم شیوع بیماری را تایید کردید.

گفتم همه گیر می شود. تب دنگی در بسیاری از استان ها شیوع پیدا کرده است، وزارت بهداشت نیز این موضوع را اعلام کرده است.

پس آیا جبرانی وجود دارد؟

تب دنگی هیچ علامتی ندارد. ابتدا باید ببینید آیا پشه در یک منطقه وجود دارد یا خیر. یعنی ابتدا باید پشه را کشف کنید. سپس به سراغ بیماران بروید. وقتی ۸۰ درصد بیماران هیچ علامتی نداشته باشند، نمی توانید بیماری را تشخیص دهید. اول از همه باید یک بیماری وجود داشته باشد که علائم آن را ببینید و تشخیص دهید و بگویید تب دنگی است. حتی یک نفر در تهران به تب دنگی مبتلا شده و گفته می شود مسافر بوده و در سفر مبتلا شده است. این بدان معنا نیست که در تهران تب دنگی وجود ندارد.

ممکن است وجود داشته باشد اما ما نتوانستیم آن را شناسایی کنیم. به همین دلیل گفتیم که باید کیت های تشخیص سریع داشته باشیم تا بتوانیم بیماران را آزمایش کنیم. در بسیاری از موارد، علائم تب دنگی شبیه علائم سرماخوردگی است. در صورت آزمایش، می توان به موقع تشخیص داد و درمان کرد. ما هم باید آماده باشیم.

چقدر آمادگی برای مقابله با این بیماری در کشور وجود دارد؟

در بحران کرونا غافلگیر شدیم. بیمارستان ها باید برای تب دنگی آماده باشند. باید دارو مخصوصا سرم داشته باشیم. بیماران دنگی تب بالایی دارند. ما باید تخت های آماده داشته باشیم. امیدواریم این تب گسترش نیابد و اتفاق نیفتد اما نگرانی ما جدی است. به همین دلیل جلساتی را در کمیسیون بهداشت و درمان برگزار می کنیم و از همکاران خود می خواهیم که بر این امور نظارت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا