بانک و بیمه

از تجمیع کارت‌های بانکی چه خبر؟

به گزارش ایران تحلیل، کارت هوشمند ملی می تواند به عنوان کلید دسترسی مناسب برای برنامه هایی مانند هدفمندی یارانه ها، درخواست های سلامت الکترونیک و انتخابات و سایر خدمات شهروندی مورد استفاده قرار گیرد و سه کاربرد اصلی «شناسایی»، «تأیید هویت» و «تأیید هویت» را ارائه دهد. امضای دیجیتال” استفاده به عنوان یک ابزار چند منظوره را امکان پذیر می کند. از این رو چند سالی است که بحث ترکیب سایر کارت ها در یک کارت هوشمند ملی مطرح شده و اعلام شده است که ارائه چندین کارت هوشمند از طریق دستگاه ها به مردم باعث هدر رفتن بودجه کشور می شود و در برخی موارد حتی یک موسسه چندین برابر را تامین می کند. کارت های هوشمند و اختیار تجمیع خدمات. این اختیارات را ندارد و نتیجه این اقدام سردرگمی اکثر مردم در مورد درخواست های اداری است.

به گفته کارشناسان، این موضوع از دو جهت قابل بررسی است: امکان فناوری و امکان اجرا. از نظر فناوری، امکان استفاده از کارت برای احراز هویت و همچنین سایر اهداف بانکی یا خدماتی وجود دارد. در واقع می توان تمامی کارت های موجود در دست افراد اعم از کارت های مغناطیسی و هوشمند را در یک کارت هوشمند واحد ترکیب کرد.

اما در مورد اجرا، واقعیت این است که هر کدام از این کارت ها در دست مردم متعلق به سازمان یا شرکت خاصی است و در حال حاضر مدیریت یکپارچه ای در کشور برای جمع آوری کارت وجود ندارد. وقتی همه کارت‌ها در یک کارت ترکیب می‌شوند، زمانی که دارنده کارت کارت خود را گم می‌کند، مشکل ایجاد می‌شود و باید با هر سازمانی که کارت‌های خدماتی را ارائه می‌دهد برای سوزاندن و صدور مجدد کارت تماس بگیرد، مراحل اداری را طی کند و تأییدیه دریافت کند.

در همین راستا، در پایان تابستان امسال، رئیس سازمان ثبت احوال کشور از تجمیع کارت‌های یک بانک در کارت ملی در اولین اقدام طی سه ماه آینده خبر داد. این مقام مسئول در تشریح روند ادغام کارت های بانکی و خدماتی در کارت ملی هوشمند، یکی از اهداف مهم تولید کارت هوشمند ملی را جایگزینی کارت ملی با بسیاری از کارت های بانکی و کارت های خدماتی در آمریکا به دلیل کمبود آن دانست. از پوشش اجرای توابع این کارت جدی گرفته نشد.

کارگر تصریح کرد: برای این تجمیع موسسات مختلف زیرساخت‌های مختلفی را می‌طلبند، اما با یک بانک توافق کرده‌اند تا در مدت سه ماه نیازهای مربوط به این اقدام را برآورده کنند، طبق کارگروه تشکیل شده در حالی که زیرساخت‌های لازم در حال ایجاد است این کار در مدت زمان مقرر تکمیل شد. سه ماه. در سه ماه انجام شد.

وی معتقد بود: این مشکل هزینه خاصی برای مردم ایجاد نمی کند، اما با تلفیق کارت های بانکی و خدماتی در کارت ملی به عنوان یکی از اهداف این اقدام، هزینه ها برای مردم کاهش می یابد. در حال حاضر شهروندان برای دریافت کارت های مختلف هزینه های متفاوتی را پرداخت می کنند اما با ترکیب این کارت ها در کارت ملی تنها با یک کارت نیاز آنها برطرف می شود.

اما با گذشت یک ماه و نیم از انتشار این خبر، این موضوع به نوعی از سوی مدیر نظارت بر نظام های پرداخت تکذیب شد. محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت در واکنش به این خبر تاکید کرد: بانک مرکزی برنامه‌ای برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد زیرا از نظر فنی امکان‌پذیر نیست و دلیل اصلی آن تفاوت‌های ساختاری است. عدم انطباق ظرفیت های تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین المللی شبکه های پرداخت کارتی جدی و طبیعی است.

وی همچنین گفت: بانک مرکزی به وضوح با ارائه امکان انجام تراکنش های خرید از طریق اپلیکیشن های موبایل هوشمند و استفاده از کارت های مجازی به جای کارت های فیزیکی، هدف خود را متنوع سازی ابزارهای پرداخت و در نتیجه به روز رسانی قابلیت های شبکه پرداخت است. شبکه بانکی و پرداخت از نظر فیزیکی مطابق با آخرین تکنولوژی روز به صورت پروژه ای در این بانک در حال پیشرفت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا