فرهنگ و هنر

از دادشاه تا دوئل؛ فیلم‌های خاطر انگیز مرحوم سعید راد +تصاویر :: افق میهن

پس از انتشار اخبار نگران کننده ای که دختر سعید راد از وضعیت سلامتی وی خبر داد، تنها یک روز طول کشید تا این بازیگر قدیمی سینمای ایران دنیا را ترک کند.

به گزارش افق میهن، سعید راد با فیلم فاتحین صحرا به کارگردانی محمد زرین دست و با نقشی کوتاه به سینمای ایران معرفی شد. سومی برنده جایزه بازیگری هم شد. ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی از دیگر کارگردانان بزرگی هستند که راد تجربه همکاری با آنها را داشت. پس از انقلاب تا سال ۶۳ در ۷ فیلم از جمله خط قرمز مسعود کیمیایی و عقاب ساموئل خاچیکیان حضور داشت. اما در این سال به دلیل بحث ممیزی ایران را ترک کرد تا اینکه در سال ۱۳۶۱ با فیلم دوئل به سینما بازگشت و پس از آن بیشتر در نقش یک مدافع وطن یا حامی گروهی مظلوم ظاهر شد. این اینفوگرافیک نگاهی است به فیلم های سعید راد که بعد از انقلاب در آنها حضور داشته است.

مرز، جمشید حیدری، ۱۳۷۷

مرز اولین فیلم جنگی سینمای ایران است. این فیلم داستان ساکنان یک روستای مرزی را روایت می کند که در جریان جنگ مورد حمله عراقی ها قرار می گیرند و با کمک یک سرباز اخراجی در مقابل آنها می ایستند. سعید راد در این فیلم نقش یک خارجی به نام مختار را بازی می کرد.

تمام فیلم های سعید راد که در خاطرمان مانده است

خط قرمز، مسعود کیمیایی، ۱۳۷۷

دومین همکاری سعید راد و مسعود کیمیایی بعد از فیلم صفر سنگ پس از گذشت تقریباً ۳۷ سال از ساخت آن اکران شد. این فیلم زمانی ساخته شد که هنوز قانون حجاب تصویب نشده بود و به همین دلیل در آن زمان امکان نمایش آن در اکران وجود نداشت و سرانجام در سال ۱۳۹۶ اکران شد و سعید راد در این فیلم نقش یک ساواک را بازی کرد. ماموری به نام امانی که به دلیل فعالیت های سیاسی برادر همسرش رای به اعدام می دهد و تنها پس از آن همسرش متوجه ساواک بودن او می شود. راد در این فیلم با خسرو شکیبایی که اولین فیلمش را بازی می کرد و فریماه فرجامی همبازی بود.

تمام فیلم های سعید راد که در خاطرمان مانده است

عبور از میدان مین، جواد طاهری، ۱۳۶۲

فیلم دیگری از سعید راد درباره گروهی از سربازان است که در درب قلعه مستقر هستند اما دشمن آنها را محاصره کرده و اطراف آنها را مین گذاری کرده است. یک افسر ارتش به همراه چند نفر مأمور می شود تا با خنثی کردن مین ها، راه را برای رساندن مواد غذایی به محاصره شده باز کند. نقش این افسر را سعید راد بازی می کرد.

تمام فیلم های سعید راد که در خاطرمان مانده است

دادشاه، حبیب کاوش، ۱۳۶۲

دیتا شاه یکی از نقش های اصلی سعید راد است. دادشاه بلوچ شجاعی است که در زاهدان در مقابل قانون می ایستد و یکی از حامیان این قانون به نام سردار درانی را می کشد. در این فیلم خسرو شکیبایی، آهو خردمند، جعفر ولی و جمشید هاشم پور که هنوز جمشید آریا بود با سعید راد همبازی شدند.

تمام فیلم های سعید راد که در خاطرمان مانده است

عقاب ها، ساموئل خاچیکیان، ۱۳۶۳

یک فیلم جنگی دیگر این بار به کارگردانی ساموئل خاچیکیان. این فیلم در سال ۶۴ اکران شد و تا سال ۱۳۶۴ ۲۱ بار اکران شد و به عنوان یکی از پربیننده ترین فیلم های سینمای ایران دوبله شد. عقاب ها داستان واقعی نجات یک خلبان ایرانی توسط کردهای عراقی و انتقال او به ایران است. در این فیلم منوچهر اسماعیلی به جای سعید راد صحبت کرده است.

تمام فیلم های سعید راد که در خاطرمان مانده است

دوئل، احمدرضا درویش، ۱۳۹۲

در سال ۱۳۷۸ سعید راد که از اواسط دهه شصت در خارج از ایران زندگی می کرد و ممنوع البازی بود به ایران بازگشت و ۴ سال بعد در اولین فیلم خود پس از بازگشت به ایران بازی کرد. دوئل احمدرضا درویش یکی دیگر از فیلم های عرصه جنگ بود که برای حضور سعید راد پس از سال ها حضور در سینما با سر و صدای زیادی اکران شد و البته بیشتر سر و صداها به خاطر بودجه هنگفت ساخت آن بود. این فیلم سعید راد از معدود دفعاتی است که در این فیلم نقش منفی داشته است.

تمام فیلم های سعید راد که در خاطرمان مانده است

چه، ابراهیم حاتمی کیا، ۱۳۹۰

این فیلم درباره مصطفی چمران و عملیات او در پاوه برای پایان دادن به یک درگیری داخلی است. در حالی که مصطفی چمران خواهان صلح و آشتی بین این دو گروه است، اصغر وصالی به عنوان نماینده سپاه خواهان پایان دادن به درگیری از طریق دیگری است. در این بین تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش سعی دارد با چشمان خود اوضاع را کنترل کند. نقش تیمسار فلاحی را سعید راد بازی می کند.

تمام فیلم های سعید راد که در خاطرمان مانده است

گیرنده، مهرداد غفارزاده، ۱۳۹۲

این فیلم در مورد راننده ای با بازی سعید راد است که قرار است پس از سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به شهری به نام جارو، نامه های مردم را به رئیس جمهور برساند، اما گروهی که منافع آنها توسط مردم محلی به خطر می افتد. نامه های مردم به رئیس جمهور، مانع او می شود. بودن. راد برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم دریافت کرد.

تمام فیلم های سعید راد که در خاطرمان مانده است

در چشم باد، مسعود جعفری جوزانی، ۱۳۸۷

سریال تاریخی در چشم باد یکی از معدود موارد حضور سعید راد در تلویزیون است. این سریال زندگی یک خانواده را از دوران قیام میرزا کوچچ خان جنگلی تا آزادی خرمشهر روایت می کند. سعید راد در نقشی متفاوت در نقش رضاشاه ظاهر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا