بانک و بیمه

از قانون بانکداری اسلامی دنیا عقب هستیم| مشکل، عمل نکردن به قوانین است

به گزارش افق میهن، جلسه نظارت شرعی و قانون جدید بانک مرکزی با حضور حسین میثمی رئیس اداره بررسی های بانکداری اسلامی و دبیرخانه بانک مرکزی در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد. شورای فقهی بانک مرکزی، حجت الاسلام والمسلمین مجید رضایی -عضو شورای حقوقی بانک مرکزی، حجت الاسلام والمسلمین حرمت الله رضازاده – ناظر شرعی بانک سپه، وهاب قلیچ – مدیر اداره دارایی اسلامی و پژوهشکده مطالعات بانکی و رسول خوانساری – مدیر آموزش و ارزیابی عملکرد بانک کارآفرین – الزامات نظارت شرعی در قانون جدید بانکداری را برگزار و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ما پشت قانون بانکداری اسلامی جهانی هستیم

در ابتدای این نشست وهاب قلیچ – مدیر گروه مطالعات مالی و بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی – به تجربه جهان و کشورهای اسلامی در نظارت شرعی اشاره کرد و گفت: تجربه ما از تجارب ایران و نظام بانکداری اسلامی در کشورهای جهان بسیار جلوتر هستیم. به عبارت دیگر، سطح نظارت شرعی از سطح نظام بانکی کشور پایین‌تر است و عملکرد جهانی نشان می‌دهد که نظارت شرعی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید پیگیری و اجرا شود.

مشکل رعایت نکردن قوانین است

در ادامه رضایی -عضو شورای حقوقی بانک مرکزی- با اشاره به موضوع نظارت شرعی و ماهیت آن در نظام بانکداری اسلامی، خاطرنشان کرد: نظارت در زمانی اعمال می‌شود که قانون و فعلی قبلاً وجود داشته باشد. هیچ مانعی برای نظارت شرعی وجود ندارد. نظارت شرعی شامل بررسی یک عمل برای تعیین اینکه آیا طبق قانون و روند انجام شده است یا خیر. وجود ناظر شرعی به این معناست که بدانیم به هدف خود در اجرای قانون رسیده ایم.

وی افزود: یکی از مهمترین کارکردهای نظارت شرعی این است که بدانیم ابزارهای انتظامی ما را در رسیدن به اهداف انتظامی یاری می‌کنند و در غیر این صورت می‌توانیم قوانین بانکی را برای رسیدن به اهداف انتظامی تغییر دهیم.

یکی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی تاکید کرد: مشکل فعلی ما در نظام بانکی اجرای نادرست و عدم رعایت قانون است. یعنی ما با قوانین مشکلی نداریم و بحث عدم رعایت قوانین مشکل ایجاد کرده است.

نمی توان نگاه یک طرفه به نظارت شرعی داشت

در این جلسه رضازاده ناظر شرعی بانک سپه در خصوص موضوع نظارت شرعی گفت: ناظر شرعی راهگشاست و در اجرا و روند نظارت شرعی دخالتی نمی کند تا گزارشات ارائه شود در بانک مرکزی و قوانین ناقص است. بنابراین نگاه به حوزه نظارت شرعی نباید یک نگاه تک بعدی و یک جانبه باشد و رویکرد گام به گام یک اصل منطقی است که استقرار نظارت شرعی در حوزه بانکی نیز زمان بر است.

وی تصریح کرد: مشکل امروز در حوزه اجراست نه قوانین و یکی از تخلفات در حوزه بانکداری اسلامی، تخلف از موازین شرعی است بخش اجرای قانون باید نهادینه شود.

نظارت حقوقی، رکن جدید قانون بانک مرکزی

میثمی – مدیر دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی – در رابطه با قانون جدید بانکی بانک مرکزی گفت: قانون جدید تعارض ۱۲ ساله مجلس و دولت بود که در نهایت در اساسنامه سیزدهم به نتیجه رسید. مونتاژ می تواند برای یک دوره ۱۰ ساله به رسمیت شناخته شود. قابل تغییر نیست. تقریباً سه صفحه از این قانون در مجلس فقه مطرح است که نشان می دهد این شورا به رکن قانون تبدیل شده است. اما بحث مهم در نظارت فقهی، بحث شبکه‌سازی است که برای حمل بار بانکداری اسلامی از طریق شبکه نظارتی شرعی در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا