ورزشی

از قلعه‌نویی خوشم نمی‌آید ولی برای تیم ملی آرزوی موفقیت می‌کنم/ کریم باقری متاسفانه به حرفم گوش نداد

تقریبا ۵ دهه از آخرین قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا می گذرد و در این سال ها می توان گفت که عملکرد تیم ملی در جام ملت های آسیا ۱۹۹۶ یکی از درخشان ترین نمایش ها بود. هدایت این تیم را محمد مایلی خان بر عهده داشت، تیمی که در نیمه نهایی مقابل عربستان ناعادلانه شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. مایلی کوهن نسلی را تشکیل داد که دو سال بعد اتفاق بزرگی رقم زد و ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه صعود کرد، البته این مربی پس از شکست مقابل قطر برکنار شد و در نهایت ایران با والدیر ویرا برزیلی به جام جهانی صعود کرد. با مایلی خان درباره شرایط تیم ملی در آن روزها، تغییرات کادر فنی پرسپولیس و همچنین جام ملت های فعلی گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

*حتما می دانید که ۴۷ سال از آخرین قهرمانی ایران در جام ملت ها می گذرد؟

بله، اما خیلی جاها دوست نداشتیم خودمان قهرمان شویم و با دخالت های بی مورد و بغض و حسادت اجازه ندادیم تیم ملی موفق شود. فوتبال ما با وجود مشکلاتش و با وجود ضعیف ترین امکانات، هر چقدر که بخواهی استعداد دارد. حالا خانواده ها به جای اینکه بخواهند بچه هایشان دکتر یا مهندس شوند، ترجیح می دهند آنها فوتبالیست شوند. زمان ما اینطور نبود، هزاران شوخی می کردیم که برویم فوتبال بازی کنیم. متاسفانه برنامه ای برای پرورش این استعدادها نداریم و کسانی که کارشان فوتبال است و تحصیلات و تخصص دارند بیرون نشسته اند و کسانی که نمی توانند به این فوتبال کمک کنند در راس کار قرار می گیرند. آقایان به غیر از ریاست هیات فوتبال استان چند کار دیگر هم در کنار هم دارند.

*در جام ملت های ۱۹۹۶ تیم بسیار محبوبی را هدایت کردید و نتایج ایران در آن دوره هنوز در ذهن خیلی ها باقی مانده است. آیا در مورد آن تیم صحبت می کنید؟

آن زمان فدراسیون در دست عده ای بود که خود را صاحب فوتبال می دانستند. در آن زمان مربی جوانی مثل میلکن سرمربی تیم ملی شد که به هیچ گروه و جریانی وابسته نبود و همین افراد از همان روز اول شروع به کار ما کردند. رئیس وقت فدراسیون (داریوش مصطفوی) هم علمدارشان بود! آن جام ملت ها تنها تورنمنتی بود که هم آقای گل از ایران بود و هم بهترین بازیکن آسیا از آن تیم انتخاب شد. ضمن اینکه جام اخلاق را هم به دست آوردیم و ۳ بازیکن در تیم آسیایی انتخاب شدند. من کاری به والدیر ویرا ندارم اما چطور جلال طالبی که ۲۰، ۳۰ سال از فوتبال ایران دور بوده به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می شود؟ ایشان مربی و بازیکن خوبی بود اما چندین دهه از ایران دور بود و نام بازیکنان را هم اشتباه می گفت. می توانید از بهنام ابوالقاسم پور که آقای طالبی او را بهزاد صدا می زد بپرسید. میدونی کی آوردشون؟ همون افرادی که اسمشون رو گفتم آدمای ۴۰۰ هزار تومنی! آن زمان ماهی ۴۰۰ هزار تومان از فدراسیون فوتبال می گرفتند اما دستمزد من ۱۸۰ هزار تومان بود.

* در بازی نیمه نهایی مقابل عربستان در ضربات پنالتی شکست خوردیم و داور مقابل ما بود. در کل فکر می کنید چرا آن تیم قهرمان نشد؟

ما در مرحله گروهی ۳ گل به عربستان زدیم اما در نیمه نهایی در ضربات پنالتی شکست خوردیم. نمی خواهم بهانه بیاورم اما داوری ناعادلانه بود و حمید استیلی جریمه نشد. ما تیم قدرتمندی در زمین بودیم، اما برای موفقیت باید بیرون از زمین هم قوی باشید. فدراسیون فوتبال اصلا همراه ما نبود و چرا باید با ضعیف ترین امکانات اول باشیم؟ حتی زمین تمرین هم نداشتیم، دکتر نداشتیم و به من گفتند چرا دکتر می خواهیم! بعدها یک دکتر با هیاهوی زیاد به تیم اضافه شد و ما ۵ نفر از کادر فنی بودیم. حالا در عکس ها می بینیم که ۲۴ نفر در کنار تیم ملی هستند.

*پشیمان نیستی که در آن جام قهرمان نشدی؟

هر مربی دوست دارد تیمش قهرمان شود اما خدا را شکر می کنم که عملکرد خوبی داشتیم. آقای کراتی یک بار گفته بود که چرا ۲۲ بازیکن برای یک توپ در زمین می دوند و بهتر است ۲ توپ به آنها بدهید! بعد از بازگشت ملی پوشان به ایران در فرودگاه از ما استقبال کردند و این نشان دهنده تاثیر نتایج بر جامعه ما بود. در آن زمان عده ای فقط دنبال اهداف خود بودند از جمله مردان ۴۰۰ هزار تومانی.

* در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ و پس از باخت به قطر در دوحه، اخراج شدید. اگر این اتفاق نمی افتاد، می توانستید ایران را به جام جهانی ببرید؟

شک نداشتم ایران با وجود من به جام جهانی خواهد رفت. تیم خوبی داشتیم و نتایج خوبی هم گرفتیم. در بازی با قطر بد بازی نکردیم اما متاسفانه شکست خوردیم. بعد از آن در مرحله پلی آف با ژاپن بازی کردیم که یکی از ضعیف ترین تیم ها بود اما بازی را باختیم و بعد مقابل استرالیا قرار گرفتیم.

* اخراج کریم باقری در شکست مقابل قطر هم موثر بود، درست است؟

قبل از بازی به بازیکنان گفتم اگر بازیکنان قطر شیطنت کردند واکنشی نشان ندهند اما متاسفانه کریم باقری از زمین اخراج شد. در نهایت البته این تیم راهی جام جهانی شد.

* فکر می کنی این بار چه چیزی نصیب تیم ملی شود؟

با اینکه سرمربی تیم ملی را دوست ندارم اما برای تیم ملی آرزوی موفقیت دارم چون می دانم اگر نتایج خوبی بگیریم حداقل دل مردم برای مدت کوتاهی در این سختی ها شاد می شود. وضعیت. البته باید بگویم که شکایت قبلی این آقا از من در دادسرای فرهنگ و رسانه رد شد، اما متوجه شدم که ایشان مجددا شکایت کرده اند و تاریخ دادگاه ۲۸ بهمن ماه است. من از محتوای شکایت اطلاعی ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا