اخبار اقتصاد ایران

از مخالفت دولت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها تا بودجه‌ی صعودی صداوسیما | سهم کارگران «هیچ» است

وقتی دولت مدعی است نمی تواند و نمی تواند حقوق حقوق بگیران را ۲۰ درصد افزایش دهد، چرا باید بودجه نهادهایی مانند صداوسیما هر سال ۴۳ درصد افزایش یابد؟

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، دولت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق حقوق بگیران مخالفت کرده و معتقد است تغییر افزایش ۱۸ درصدی حقوق به ۲۰ درصد از سوی نمایندگان مجلس موجب کسری بودجه می شود و قابل قبول نیست.

اولین بهمن ماه، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در خصوص افزایش حقوق کارکنان از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد توسط کمیسیون تلفیق مجلس و اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه این افزایش باعث کسری بودجه می شود، گفت: رفاه شهروندان و بهبود اقشار مختلف; آرزوی همه اعم از دولت و مجلس است اما بالاخره باید بر اساس واقعیت ها تصمیم بگیریم.

اما ظاهراً هیچ نشانه ای از تلاش برای تحقق این خواسته در واقعیت وجود ندارد. سهم حقوق بگیران از لایحه بودجه ۱۴۰۳، لایحه ای که از اول بهمنبررسی فوری آن در سه نوبت در مجلس آغاز شده است، چیزی حدود صفر؛ دولت در شرایطی که تورم بیش از ۵۰ درصد است حاضر به افزایش ۲۰ درصدی حقوق زیرمجموعه های خود نیست و معتقد است افزایش دو درصدی بیشتر باعث کسری بودجه می شود و احتمالا به زودی پای میز مذاکرات دستمزدی خواهد آمد. شورای کار با همان ارقام و اعداد. خواهد آمد.

هیچ اعتباری برای کارگران وجود ندارد!

در عین حال سازمان برنامه و بودجه با انتشار اطلاعیه ای با اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه مخالفت کرده و این اعتبار را که یک چهارم واقعی دولت نیست در نظر گرفته است. بدهی به صندوق تامین اجتماعی علت کسری بودجه باشد. است. در بودجه ۱۴۰۳، مانند تمام لوایح بودجه سالانه سالهای اخیر، نشانه ای از اعتبار بخشیدن به وظایف حاکمیتی دولت در قبال کارگران و مزدبگیران نمی بینیم. اصل ۳۱ قانون اساسی، تامین مسکن کارگران را وظیفه دولت دانسته و اصل ۲۹ قانون اساسی، بیمه، بازنشستگی و مستمری برای همه شهروندان را وظیفه حاکمیتی دولت می داند، اما بودجه مشخصی ندارد. برای هر یک از این تعهدات تعیین شده است.

اعتباری برای ایفای تعهدات دولت در قبال کارگران نه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ و نه در برنامه هفتم توسعه وجود ندارد. یدالله فرجی، فعال صنفی کارگران بازنشسته، با انتقاد از سرکوب دستمزدها و عدم تخصیص اعتبار برای دهک های پایین کشور، گفت: آنها حاضر به پرداخت بدهی جاری و تاریخی خود به تامین اجتماعی نیستند.

این فعال کارگری گفت: حاضر نیستند ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تامین اجتماعی بپردازند تا تناسب حداقلی اجرا شود. حتی در شرایطی که بیش از ۶۰ درصد کارگران بازنشسته پس از سی سال کار سخت خانه دار و مستاجر هستند، حاضر نیستند برای تامین مسکن کارگری ریالی در نظر بگیرند. اما بودجه نهادهای خاص و صدا و سیما را افزایش می دهند و جالب اینکه «این افزایش» به هیچ وجه باعث کسری بودجه و تشدید نارضایتی نمی شود!

افزایش ۴۳ درصدی بودجه سالانه صداوسیما

برای نهادهایی مانند صداوسیما ۴۳ درصد افزایش بودجه در برنامه هفتم در نظر گرفته اند. این خبری است که در اواسط پاییز رسانه ای شد. ۲۸ آبان در این ماه سازمان برنامه و بودجه موظف شد ۴۳ درصد از سهم دولت در تامین اعتبارات ۱۴۰۲ صدا و سیما را افزایش دهد و این افزایش مبنای افزایش سالانه سال‌های بعد از ۱۴۰۳ خواهد بود. در آن روز نمایندگان مجلس موافقت کردند. با تبصره ۲ بند الف ماده ۷۷ برنامه هفتم توسعه به شرح زیر است: «سازمان موظف است به منظور انجام وظایف و شاخص های تعیین شده در این قانون برای سازمان صدا و سیما در سال اول برنامه افزایش یابد. اعتبارات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۳ درصد بوده و این افزایش را مبنای افزایش سالانه در سالهای بعد از ۱۴۰۳ قرار می دهد.

به این ترتیب از سال آینده بودجه صدا و سیما هر سال ۴۳ درصد افزایش می یابد، فارغ از اینکه دولت پول داشته باشد یا نداشته باشد، فروش نفت بالا برود یا نه و مردم نان سفره و پشت بام خود را تهیه کنند. سرشان یا نه

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم سازمان صدا و سیما اصلا کم نیست; ۲۵ دی حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس گفت: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون تلفیق، اعتبارات قوه قضائیه در بودجه سال آینده ۹۸ همات و بودجه سازمان صدا و سیما خواهد بود. ۲۶ همات باشد.”

فرجی با انتقاد از نحوه تقسیم بودجه از بیت المال گفت: چرا باید بودجه صدا و سیما تا این حد افزایش یابد اما یک مستمری بگیر کم درآمد از افزایش ۲۰ درصدی حقوق محروم می شود؟

اهداء از بیت المال بیت المال

صداوسیما و برخی نهادهای خاص هر طور که می خواهند از بودجه دولتی استفاده می کنند و هیچ نظارتی وجود ندارد. در روزهای اخیر خبر هدایای چند صد میلیون تومانی شبکه های مختلف تلویزیون به برخی مهمانان مشهور داغ شد، خبر فوتبالیست هایی که برای حضور در یک برنامه تلویزیونی چند صد میلیون تومان دریافت کردند. این خبر عجیب و جدید نیست؛ دستمزدهای نجومی برخی از مجریان و یا دستمزد برخی از مهمانان تلویزیون همیشه خبرساز بوده است.

وقتی دولت مدعی است نمی تواند و نمی تواند حقوق حقوق بگیران را ۲۰ درصد افزایش دهد، چرا باید بودجه نهادهایی مانند صداوسیما هر سال ۴۳ درصد افزایش یابد؟ این موضوع در خود مجلس نیز منتقدانی دارد; معین الدین سعیدی نماینده چابهار در این خصوص گفت: در برنامه هفتم برای نهادهای خاص مانند صدا و سیما ۴۳ درصد افزایش بودجه در نظر داریم! که این موضوع مبنای افزایش های آینده در سال های آینده خواهد بود. اقلام بودجه ما مطابقت ندارد. اینکه معلم ۶ ماه حقوق نگرفته درست نیست، اما باید به نهادهایی اعتبار بدهیم که چنین شفافیت مالی ندارند. این دوگانگی نگران کننده تر از کاهش بودجه است…

اما به نظر می رسد این صداها به جایی نمی رسد; اعتبار مسکن کارگری صفر مطلق، اعتبار پوشش بیمه ای و بازنشستگی اقشار ضعیف و آسیب پذیر صفر و اعتبار رد بدهی دولت به تامین اجتماعی مشمول بلاتکلیفی و در هاله ای از بلاتکلیفی است. این در حالی است که بودجه صدا و سیما و موسسات ویژه هر سال در حال افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا