بانک و بیمه

از مداخله درهمی در امارات تا سرکشی به بازار سلیمانیه

بازار؛ گروه بانک و بیمه: از چند هفته گذشته رویکرد جدیدی از سوی بانک مرکزی ایران به عنوان بازارساز اصلی ارز کشور در ایجاد ذخایر ارزی مشاهده شده است. با تشدید جنگ ایران و رژیم صهیونیستی، دلار نیز وارد کانال ۷۰ هزار تومانی شد. این اقدام باعث تقویت حرکت نزولی دلار و بازگشت به کانال ۵۰ هزار شد.

پس از این اقدام موثر بازارساز و برخی اتفاقات داخلی به ویژه اعتصاب صنعت طلا در اعتراض به مسائل شفاف سازی و مالیاتی وزارت اقتصاد، دلار به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت و در این محدوده نوسان کرد. از ۶۱۰۰۰ تا ۶۲۰۰۰ تومان در هفته گذشته.

روز پنجشنبه برخی رسانه ها با انتشار خبری به تصمیم بانک مرکزی برای مداخله در بازار دلار سلیمانیه اشاره کردند. این تصمیم ظاهرا پس از سفر نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان به تهران و موافقت وی با همکاری بانک مرکزی ایران گرفته شده است. بر اساس این خبر، بانک مرکزی ایران در هفته جاری با ارائه دلار به بازار سلیمانیه درصدد کاهش بیشتر نرخ ارز در ایران و تثبیت آن در محدوده ۵۰ هزار است.

اگرچه برخی تحلیلگران معتقدند که دلار در این حوزه آرام می شود و نوسان چندانی نخواهد داشت، اما برخی از تحلیلگران کف قیمت دلار را ۵۵ هزار تومان تعیین کرده و معتقدند که دلار در این حوزه سقوط خواهد کرد. از آنجایی که شکاف بین دلار آزاد و نیم دلار فشار شرکت های دلاری را بر دولت برای افزایش نرخ ارز افزایش داده و از سوی دیگر بستر مناسبی برای ایجاد روابط فسادزا ایجاد کرده است. به نظر می رسد کاهش بیشتر نرخ دلار می تواند این پیامدها را تشدید کند و همچنین نرخ تورم مورد انتظار جامعه را کاهش دهد. به ویژه انتظارات تورمی شکل‌گرفته در ماه‌های پایانی سال گذشته منجر به موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها در ابتدای سال جدید شد و ممکن است همچنان موج‌های جدیدی از افزایش قیمت‌ها را به همراه داشته باشد.

شایان ذکر است با توجه به گسترش چشمگیر روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه در دو سال اخیر، فرصتی فراهم شده است تا بانک مرکزی ایران از وجوه و دارایی های فرامرزی خود برای کنترل بهتر بازار ارز در ایران استفاده کند. باید منتظر ماند و دید که قیمت دلار در این هفته چگونه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا