اخبار اقتصاد ایران

از وام نجومی بانک‌ها به کارمندان تا وام عشقی بورسی‌ها/ جزئیات منتشر می‌شود؟! :: افق میهن

پس از حواشی وام های ۹۱.۵ درصدی بانک ها به کارکنان و وام های «عشقی» بورس ها، فشار بر بانک مرکزی برای اعطای وام به کارکنان این بانک افزایش یافته است.

به گزارش افق میهن، در روزهای اخیر و پس از انتشار جزئیات وام ۹۱.۵ درصدی بانک ها به کارکنان خود و انتشار اخباری مبنی بر وام «عشقی» بورس ها، حجم انتقادات از تسهیلات بانک ها افزایش یافت. بانک ها و بورس افزایش یافته است.

اعطای میلیاردها تسهیلات ارزان قیمت بدون سخت گیری های رایج به کارکنان بانک ها و بورس ها باعث شده تا مردم بارها این سوال را مطرح کنند که چرا بانک ها در اعطای وام به جوانان سخت ترین شرایط وثیقه را می خواهند و آنها از پرداخت وام با آن خودداری می کنند. بسیاری از موانع؛ اما آیا به راحتی به خود وام های کلان با بهره کم می دهند؟

گلایه و ناراحتی مردم این است که بانک ها در انجام وظایف خود در زمینه پرداخت ازدواج، فرزند، مسکن و … سخت گیری فوق العاده ای می کنند و در نهایت پس از یک پروسه پیچیده هفت نقطه ای، با تاخیر چندین برابری با پرداخت وام موافقت می کنند. ماه در موارد محدود و در سایر موارد متقاضی واجد شرایط دریافت وام نمی باشد!

این موضوع فقط در مورد وام ازدواج صدق نمی کند، بلکه شاید بتوان گفت وام ازدواج یکی از آسان ترین وام هایی است که بانک ها باید با حداقل ها تسویه کنند! اما در زمینه وام فرزند، سپرده مسکن و… اگر به بانک ها و شعب مراجعه کنید متوجه می شوید که برای دریافت وام چه مدارک و وثیقه هایی لازم بوده که از آن بی اطلاع بوده اید.

اما در شرایطی که مردم و جوانان برای دریافت وام بانکی مجبور به رفت و آمد چند ماهه به شعب هستند، کارکنان سازمان بورس و بانک ها مشمول دریافت وام چند صد میلیونی و گاه میلیاردی با کم می شوند. علاقه فقط به دلیل نوع شغلشان است.

وام ۹۱.۵ درصدی بانک ها به کارکنان خود باعث شد تا فرزین رئیس کل بانک مرکزی برای ارائه توضیحات به شورای اسلامی شهر برود. وام ۱۰ میلیاردی به بورس ها که به وام عشقی معروف شد، باعث استعفای رئیس سازمان بورس نیز شد، هرچند طبق اعلام سخنگوی دولت مقرر شد همه مردم از جمله رئيس و اعضاي هيئت مديره وام دريافتي را مسترد كنند.

مجید عشقی روز شنبه استعفای کتبی خود را به شورای عالی بورس ارسال کرد و در نهایت این شورا با تشکیل جلسه فوق العاده با این استعفا موافقت کرد تا دوره مدیریت ۳ ساله عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس باشد. پایان خوبی ندارد

این روزها حواشی وام میلیاردی و قرض الحسنه که عشقی در شورای عالی بورس تصویب کرد و به هیات مدیره و کارکنان سازمان بورس اعطا شد، نشد. بی تاثیر در تسریع در استعفای رئیس سازمان بورس. برخی از مقامات دولت سابق نیز به آن واکنش نشان دادند.

اما سوالی که این روزها مطرح می شود این است؛ چرا بانک مرکزی لیست وام کارکنان خود را منتشر نکرده است؟ نمایندگان مجلس می گویند: هدف از تصویب این قانون، انتشار فهرست وام کارکنان نظام بانکی بود که شامل بانک مرکزی می شود.
محمدرضا فرزین سال گذشته و همزمان با وام کارکنان بانک ها گفته بود وام کارکنان بانک مرکزی نیز منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا