اخبار اقتصاد ایران

از ۱۳۸۴ به بعد، فرهنگ «هر کس به فکر خویش» باشد تقویت شد

Alireza Sharifi Yazdi گفت: از سال ۲ به بعد ، این روند تسریع شده و تا به امروز ادامه داشته است. اکنون ، مردم خود را با وضع موجود سازگار می کنند.

با توجه به بانک اطلاعاتی Diarmirza ، پدیده فحشا بسیار برجسته شده است زیرا حس همبستگی بین افراد پس از جنگ کاهش یافته است. بیشتر شرکت های آلمانی این فکر را دارند که در مورد چگونگی تأثیر اقدامات آنها بر مردم ، آینده کشور و پیشرفت جامعه تأثیر بگذارند. اما ما نتوانستیم چنین ذهنیتی ایجاد کنیم.

“توله سگ” پدیده ای است که این روزها در جامعه برجسته شده است. پدیده ای که کلمه کلیدی “همبستگی” را معکوس کرد.

مشاهدات میدانی نشان می دهد که برخی از خرده فروشان قیمت برخی کالاها را بیش از نرخ مصوب ارائه می دهند. بهانه آنها برای این اقدام کیفیت بالای کالا یا احتمال افزایش قیمت است. برخی دیگر می گویند که محصول فعلی بار قبلی است و بار جدید با قیمت بالاتری روبرو شده است. بنابراین آنها همچنین خود را حق فروش کالا با قیمت گران تر می یابند. به نظر می رسد که جامعه با پدیده فروش روبرو است. پدیده ای که علی رغم آنچه که مردم ایران در فراز و نشیب های تاریخی در فرهنگ خود نشان داده اند ، فرهنگ “همه در ذهن خود” را برجسته می کند. اما چه اتفاقی برای مردم ایران افتاد تا این مرحله؟

Alireza Sharifi Yazdi ، یک جامعه شناس ، روانشناس اجتماعی و عضو آکادمی علوم پزشکی ، در مورد این موضوع با فارارو صحبت کرد:

تورم طولانی مدت عمیقاً به اخلاق جامعه آسیب می رساند

Alireza Sharifi Yazdi گفت: “یک دیدگاه وجود دارد که رابطه بین تورم ، رکود اقتصادی و اخلاق را بررسی می کند. یکی از استدلالهایی که ممکن است به نظر اقتصادی نباشد ، اما ریشه در اقتصاد ندارد ، رابطه بین فقر و بیکاری با اخلاق است.”

“اخلاق به معنای اصول انسانی حاکم بر رابطه بین انسانها است ؛ اصولی که حتی کسانی که ذاتاً یکدیگر را نمی شناسند وجود دارند. اما وقتی شرایط اقتصادی نامطلوب و پایدار می شود ، مسائل اخلاقی به تدریج از جامعه بیرون می آیند و مردم به جای زندگی در یک جامعه مدنی و همکاری جمعی ، به سمت” بقا “حرکت می کنند.

توجه به فواید فرد ناشی از احساس عقب ماندگی است

روانشناس اجتماعی گفت: “در شرایط نامطلوب اقتصادی ، مردم سعی می کنند در کوتاه مدت مزایای شخصی خود را بدست آورند و منافع جمعی را در کنار منافع فردی در نظر بگیرند.” دلیل این رفتار این است که مردم احساس می کنند که عقب مانده اند و به پدیده ای به نام “کف” یا “احساس عقب ماندگی به دیگران” تبدیل می شوند. این احساس باعث می شود فرد فکر کند که هیچ کس به او فکر نمی کند و پس چرا باید درباره دیگران فکر کند؟ “

وی گفت: “در چنین جو ، اخلاق به شدت کاهش می یابد.” “اگرچه طبقات اخلاقی برگزار می شود یا خطبه ها داده می شود ، واقعیت این است که این آموزه ها در هیاهو زندگی روزمره و تحت فشار شرایط اقتصادی از بین می روند و جامعه به نوعی غیر اخلاقی تبدیل می شود.”

بازسازی اخلاق جامعه زمان زیادی می برد

جامعه شناس گفت: “در این دیدگاه ، پیشنهاد می شود که حتی اگر شرایط اقتصادی پس از مدتی بهبود یابد ، بازسازی و ترمیم تخریب اخلاقی به زمان بسیار طولانی تری نیاز دارد.” “به همین دلیل ، هنگامی که ما با پدیده هایی مانند قیمت گذاری یا فروش کالاهای کم کیفیت به عنوان کالاهای با کیفیت روبرو می شویم ، اینها نشانه های اخلاق در جامعه است.”

وی گفت: “از این منظر ، ممکن است در طی چند سال یک بازسازی نسبی اقتصادی انجام شود ، اما بازسازی اخلاقی سالها طول می کشد.” جامعه ای که دو دهه از تورم دو رقمی را تجربه کرده است ، در وضعیت اخلاقی بسیار آسیب پذیر قرار دارد و خطر نهایی فروپاشی فرهنگ و سیستم چند هزار ساله دقیقاً از این نقطه آغاز می شود. زیرا این اخلاق است که ابتدا آسیب دیده و سپس اقتصاد. “

بحران همبستگی ایجاد می کند

شریفی یزدی گفت: “اساساً ، بحران ها ، چه انسانی و چه طبیعی ، به طور موقت باعث ایجاد چسبندگی ، همبستگی و همدلی در جامعه می شوند. جنگ ۶ روزه همان تأثیر را داشت ، اما متأسفانه مقامات نتوانستند از این همبستگی موقت استفاده کنند و آن را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنند ؛” به عنوان مثال با افزایش مشارکت مردم در امور و اطمینان از اعتماد عمومی در سازمان های دولتی. “

وی گفت: “به همین دلیل ، آخرین مطالعات نشان می دهد که یک ماه پیش ، همبستگی همبستگی دوباره کاهش یافته است و اگر روند ادامه یابد ، در چند ماه آینده هیچ اثری از آن وجود نخواهد داشت.” حس زیبای وحدت اجتماعی که در طول جنگ شش روزه دیدیم می توانست به نفع جامعه استفاده شود ، اما سیستم ما کمی لخت بود. “از مرحله تصمیم گیری گرفته تا اجرای مشکلی که به نفع جامعه و مردم است ، بنابراین تأخیر کنید که داستان به طور کلی فراموش می شود و تأثیر آن از بین می رود.”

ما یک سیستم گران قیمت داریم | احساس امنیت غیر اقتصادی ذاتاً اقتصادی نیست. در عوض ، این روانی است

یکی از اعضای آکادمی علوم پزشکی گفت: “مشکل اصلی این است که هر زمان که سیستم دچار مشکل شود ، چاپ اسکناس ها را شروع می کند ، این به معنای غیر مستقیم گران است و آن را به جامعه و مردم تحمیل می کند.” اخیراً ، آنها می گویند که ما بنزین را با قیمت ۴۰۰۰ دلار خریداری می کنیم و ۶۰۰۰ تومانس می فروشیم ، اما هیچ کس به آن طرف یک ماشین ۱۰،۰۰۰ دلاری با چهل هزار دلار توجه نمی کند. اگر این گران نیست ، پس چه؟ “

وی گفت: “بنابراین ، عامل مهم در فروش مسائل اقتصادی است ، اما این تنها دلیل نیست.” دولت خود الگویی برای گران قیمت مردم است. از آنجا که برخی از هزینه ها آشکار است و برخی دیگر پنهان هستند و بیشتر هزینه ها پنهان هستند. فشار اقتصادی بر مردم و عدم سرمایه گذاری در بخش هایی که می توانند فشار را کاهش دهند ، نشانه فروش گران است. بنابراین ، احساس عدم امنیت اقتصادی اساساً اقتصادی نیست. در عوض ، این روانشناختی و اجتماعی است و مستقیماً یک عامل گرانبها محسوب می شود. “

مردم خود را با وضع موجود سازگار می کنند/ از ۲ به بعد ، قبیله گرایی سیاسی فرهنگ “تفکر همه” را تقویت می کند

شریفی یزدی گفت: “ما تجربه پیروزی انقلاب اسلامی را در سال ۶ ، هنگامی که همه متحد شدند و یک حرکت بزرگ انجام دادند. آغاز سال ، مسئله گروه گرایی ، جناح گرایی و قبیله گرایی اقتصادی ، به تدریج برجسته تر شد.

سرانجام ، وی گفت: “تصور كنید كه بیشتر شركتهای آلمانی این ذهنیت را دارند كه در مورد اینكه چگونه اقدامات آنها بر مردم ، آینده كشور و پیشرفت جامعه تأثیر خواهد گذاشت ، فکر كنند. اما ما نتوانستیم چنین ذهنیتی را ایجاد كنیم. از سال ۳ ، این روند شتاب گرفته است و تا به امروز ادامه یافته است.” اکنون ، مردم خود را با وضعیت كیفیت سازگار می كنند. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا