اخبار بورس

استاد صحرایی، چیزی از صندوق فرهنگیان باقی گذاشته‌اید که در بورس بفروشید؟

چیزی را گزارش کنید اخبار بورسباور کنید آنقدر حرف های گران قیمت و کارشناسی شده از وزرا و کابینه دولت آقای رئیسی می شنویم که به خودمان بستگی دارد که کدام موضوع را به عنوان موضوع هفته انتخاب کنیم. دیگر نمی دانیم اکثر نظرات و صحبت های این دوستان را جدی بگیریم یا به عنوان شوخی های تلخ نادیده بگیریم.

خوشبختانه اعتماد مدیران و دولتمردان آنقدر زیاد شده که در مورد همه چیز اظهار نظر می کنند. اصلاً مهم نیست که دانش تخصصی داشته باشند یا روی موضوعات مورد بحث تمرکز کنند.

Ich frage Sie: Wenn Sie sich einfach und auf dem Höhepunkt Ihres Unglaubens auf die wichtigste und höchste Position eines Landes, nämlich das Bildungsministerium, verlassen könnten, hätten Sie dann nicht den Mut, jedes Thema zu diskutieren, von komplexen Wissenschaften über Investitionen bis hin zum چگونه؟ برای رسیدن به علم و فناوری؟ ایستگاه های فضایی و… نظر بده؟

احتمالا اکثر شما آقای رضامراد صحرایی را از مصاحبه ای که در مورد نتیجه دربی استقلال و پرسپولیس داشت می شناسید. جایی که ایشان بدون لحظه ای فکر به نتیجه بازی دربی اهمیت می داد!

اما وقتی برای بار دوم توانست بخشی از افکار ما را دوباره به خود مشغول کند، اظهار نظر او مبنی بر لزوم عرضه ۸۰ درصدی سهام صندوق فرهنگیان در بورس نیز با تصویرسازی از عملکرد این صندوق همخوانی دارد.

باور کنید هنوز خاطره خوب و لبخندی که از آخرین مصاحبه اش برایمان به جا گذاشته است را فراموش نکرده ایم که ظاهرا خاطره خوب دیگری را برایمان رقم خواهد زد.

ما مطلقاً کاری به نحوه انتخاب ایشان به عنوان پنجمین کاندیدای وزیر آموزش و پرورش توسط آقای رئیسی برای ارائه به مجلس نداریم. کاری نداریم که خیلی ها انتخاب او به عنوان وزیر آموزش و پرورش را به دوستی ایشان با آقای حداد عادل و استفاده از نفوذ ایشان در دولت مرتبط می دانند.

حتی یادآوری صحبت های جذاب و غرورآمیز ایشان درباره اجرای طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه علامه طباطبایی در زمان ایشان و آقای احمدی نژاد برای ما مهم نیست.

ما هرگز نمی خواهیم بدانیم چگونه ممکن است جایگاهی به این مهمی به آنها سپرده شود که بتواند چند سال طلایی نسل جوان کشور را به ورطه نابودی بکشاند. چه ربطی به ما دارد که معدل امتحانات نهایی دوران خدمت ایشان و همکارانش به زیر ۱۰ رسید؟

اما لااقل با توجه به فعالیت در بازار سرمایه، نوشتن چند خطی از اظهارنظر ایشان در مورد عرضه سهام صندوق فرهنگیان را موجه می دانیم.

منظور شما از شفافیت چیست؟

باور کنید از کلمه شفافیت خسته شده ایم. به نظر می رسد عادت کرده ایم بعد از هر خبری در مورد اختلاس های بزرگ، فسادهای مالی هنگفت و زیان های باورنکردنی ناشی از ناکارآمدی مدیران، مصاحبه ای درباره شفافیت بشنویم.

حال بر عهده آقای رضا مراد است که شفافیت صندوق ذخیره فرهنگیان را بهانه کند تا بقایای این صندوق ورشکسته را به سهامداران فقیر بفروشد.

آقای صحرایی به نظر ما شفافیت و آموزش یعنی رسیدگی کامل و کامل از مسئولین زیان انباشته ۵۲ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه بزرگترین زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان؟

آیا شخصی می تواند به نمایندگی از این صندوق به صراحت به مردم بگوید که عامل اصلی زیان ۵۲ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه و از دست رفتن سرمایه سال ها تلاش معلمان کشور چه کسی بوده است؟ تصمیمات آنها چه شد؟ در دو سال گذشته برای مطالبه و احیای حقوق معلمان چه کرده اید؟

استاد صحرایی از صندوق فرهنگی چیزی برای فروش در بورس گذاشتید؟

به نظر ما با عرضه اولیه این صندوق تخلفات، فسادها و افرادی که چندین سال تمام حق بیمه معلمان را خورده و گرفته اند مشخص نمی شود. ضمناً ممکن است با فروش سهام این صندوق به افراد و سرمایه گذاران ساده لوح از افشای ورشکستگی بخش بزرگی از زیر مجموعه های این صندوق جلوگیری کنید.

استاد صحرایی از صندوق فرهنگی چیزی برای فروش در بورس گذاشتید؟

توضیح بیشتری می دهید که عرضه ۸۰ درصدی سهام صندوق که سرمایه صدها هزار معلم را به هدر داده است چگونه قصد شفاف سازی را دارد؟

آیا شفافیت در اولویت است یا بازگرداندن وجوه تلف شده؟

با وجود همه بدخلقی هایمان، ما هم مثل آقای صحرایی دغدغه شفافیت داریم. اما به نظر شما شفافیت اولویت معلمانی است که سرمایه و پس‌اندازشان در سال‌های اخیر به هدر رفته است، چه با مدیریت دقیق اساتید حوزه و چه با بازگرداندن وجوه و معادل‌سازی ارزش آن با تورم سرسام‌آور کشور در سال‌های اخیر؟

همانطور که در سخنرانی تاثیرگذارتان گفتید، آیا بهتر نیست کار شما امانت داری، احیا و ارتقای سرمایه معلم را در اولویت قرار دهد؟ اگر بله، می توانید یکی دو تا از تلاش های خود را برای سهولت در کار ما و معلمان به اشتراک بگذارید؟

آیا چیز دیگری از شرکت های صندوق بنجل فرهنگیان وجود دارد که به مردم ارائه نکرده باشید؟

برخی سایت های خبری با چنان آب و تاب عرضه سهام صندوق پس انداز فرهنگیان را بازنشر کرده اند که گویی نمی دانند چیزی از دارایی صندوق پس انداز فرهنگیان باقی نمانده است. (البته احتمالاً نمی دانند، زیرا اکثر وب سایت های فعال در ایران فقط اخبار منتشر می کنند و زمانی برای تجزیه و تحلیل اخبار خود ندارند.)

استاد صحرایی از صندوق فرهنگی چیزی برای فروش در بورس گذاشتید؟

افرادی که تجربه بیشتری در بازار سرمایه دارند، احتمالاً می دانند که هرجا نامی از اهالی فرهنگ و فرهنگ باشد، می توان انتظار کاهش سود یا زیان ارزش شرکت های زیرمجموعه آنها را داشت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از بزرگترین صنایع صندوق پس انداز فرهنگیان، شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان است.

بر اساس صورت های مالی شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان منتشر شده در سال ۱۴۰۲، کل سود خالص این شرکت حدود ۴.۷۵۰ میلیارد تومان است که بیش از ۲.۸۰۰ میلیارد تومان (معادل ۶۰ درصد از کل سود خالص) متعلق به فروش است. سهام و دارایی های این سرمایه گذاری.

بنابراین مجموع سود خالص و کیفی این شرکت که نشان از عملکرد فاجعه بار مدیران سرمایه گذاری فرهنگیان در سال های اخیر دارد، تنها ۱.۹۴۰ میلیارد تومان است که حتی ۴ درصد زیان سرمایه انباشته بانک را پوشش نمی دهد.

استاد صحرایی از صندوق فرهنگی چیزی برای فروش در بورس گذاشتید؟

همانطور که مشاهده می شود نه تنها در این سال ها خبری از بهبود عملکرد و به قول وزیر جوان و کم تجربه این روزها از احیاء و ارتقای سرمایه معلمان بی صدا کشور نیست؛ بلکه در این سال ها هیچ خبری از بهبود عملکرد نیست. اما هر ساله شاهد کاهش سود زیر مجموعه ها و سرعت غیرقابل انکار آنها به سمت ورشکستگی هستیم.

استاد صحرایی از صندوق فرهنگی چیزی برای فروش در بورس گذاشتید؟

البته این دوستان می توانند ادعا کنند که دارایی های ارزشمند این هلدینگ منحصرا متعلق به شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان نیست و این صندوق دارای شعب اقتصادی دیگری است که می توان روی آنها حساب کرد.

شاید حق با این دوستان باشد. “هلدینگ پترو فرهنگ“و”هلدینگ انرژی سپهروی افزود: یکی از بزرگترین شرکت های تابعه و فعال در صنایع پتروشیمی و شیمیایی این صندوق هستند و با نگاهی به گزارش های مالی این دو شرکت می بینید که بخش بزرگی از شرکت ها زیر مجموعه این صندوق ها هستند. هلدینگ ها یا پروژه های دو شرکت که به دلیل کمبود نقدینگی تحریم شده اند و … در محل هستند (پتروشیمی کیان و …) و یا شرکت هایی هستند که به تازگی شروع به فعالیت کرده اند و به دلیل کشف هزینه های استهلاک بالا سال ها سودی نخواهند داشت. (پارس: شیمی شیمی در خاورمیانه با زیان ۲۵۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱)

نگاهی به گزارش های مالی هلدینگ سپهر انرژی فعال در صنعت پتروشیمی بیندازید تا با وضعیت اسفبار فرهنگیس آشنا شوید:

استاد صحرایی از صندوق فرهنگی چیزی برای فروش در بورس گذاشتید؟

همانطور که دیدیم؛ خبری از افزایش سرمایه و سود خالص نیست. بعید است در سال های آینده گزارشی مبنی بر سود در این مشاغل و صنایع گروه فرهنگیان وجود داشته باشد.

آخرین کلمه:

می‌توانستیم زیرمجموعه‌های بیشتری از صندوق ذخیره فرهنگیان را معرفی کنیم تا متوجه بحران آشکار و مداوم این مجموعه شوید. اما به احترام خنده ای که آقای صحرایی به لبانمان آورد، خوشحالیم.

با مسئولان و مدیران دولتی صحبت می کنیم. فکر می کنید سهامداران فعال در بازار سرمایه کشور در سال های اخیر کمتر آسیب دیده اند که شما برنامه ای برای همسوسازی بقیه شرکت های زیان ده و ورشکسته خود را با آنها تنظیم کرده اید؟

آیا چیزی از ذخیره فرهنگی باقی مانده است که بخواهید در بورس به بالاترین قیمت بفروشید؟

به یاد داشته باشید: اگر هنوز دارایی های ارزشمندی در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود داشت، تا زمانی که کاملاً هدر می رفت و سوء استفاده نمی شد، خبری از بورس و بازی روشنگری نبود.

از آنجایی که سهامداران همیشه در صحنه هستند و خریداران مشتاقانه منتظر عرضه های اولیه سهام هستند، حتماً متوجه شده اید که هر بار صحبت از عرضه یک شرکت بورسی به میان می آید، به این معنی است که چیزی باقی نمانده یا نخواهد ماند.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا