استانداران سه استان شمالی سفری به کشور هلند داشته باشند
نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور گفت: تاکنون هیچ ایده و طرحی در ایران برای توسعه دریامحور ارائه نشده است.
افق میهن علی عبدالعلیزاده روز چهارشنبه در دومین روز از سفر سه روزه خود به گیلان در جلسه توسعه اقتصادی دریامحور که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: هر تعریفی از دریا محوری را باید پاک کنید. توسعه ای که در ذهن خود دارید و برای ارائه تعریف واقعی برای آن، توسعه ای است که دارای ۲ رکن دولت و مردم است و نقش دولت در توسعه اقتصاد دریایی سیاست محور و نقش مردم توسعه است زیرا توسعه ایجاد می شود. با مردم
نماینده رئیس جمهور در ادامه هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریا بیان کرد: از سال ۱۳۲۷ تاکنون ۱۲ برنامه عمرانی برای کشور تهیه شده است اما آیا توانسته ایم به توسعه برسیم؟ این برنامه های دولتی توسعه ای نیست و نمی توان با کارمند دولت توسعه پیدا کرد، اما بخش خصوصی سعی می کند به توسعه دست یابد زیرا منافع شخصی را به رفاه گره زده است.
وی با بیان اینکه مردم ایران و گیلان با دریا بیگانه هستند، گفت: برای رسیدن به توسعه ابتدا باید آن را درک کرد و سپس توسعه ایجاد کرد، در حالی که نمی توان نسخه واحدی را برای توسعه دنبال کرد و هر شهر و روستایی جداگانه دارد. نسخه، به عنوان مثال در گیلان نسخه توسعه آستارا با رشت و بندر انزلی متفاوت است.
عبدالعلیزاده افزود: دولت بلد نیست سیاست گذاری کند و مردم هم نمی دانند توسعه ایجاد کنند. باید به دولت سیاست گذاری و توسعه را به مردم آموزش داد. برای رسیدن به مفهوم توسعه که عبور از مرز دانش جهانی است باید بیشتر مطالعه کنیم که اگر از مرز دانش عبور کنیم به توسعه می رسیم.
نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور، مفهوم رشد، پیشرفت و توسعه را متفاوت دانست و گفت: رشد به معنای افزودن کمی، پیشرفت ارتقای کیفی و توسعه به معنای تغییر و تحول است. مفهوم؛ برای دستیابی به توسعه دریامحور، باید با دریا زندگی کنیم و از آن بهره واقعی ببریم.
وی تاکید کرد: پس از این سفر و سفر به استان های مازندران و گلستان خلاصه ای تهیه و تقدیم رئیس جمهور می شود و درخواست می کنیم استانداران سه استان شمالی سفری به هلند داشته باشند و در این سفر آنها درباره دلایل توسعه این کشور صحبت خواهند کرد. شرایط مشابه این استان ها را بررسی کنید و مشکلات این سه استان و علل این عقب ماندگی ها را تحلیل کنید و برای آنها راهکار ارائه دهید.
عبدالعلیزاده تصریح کرد: استان گیلان باید بدون اتکا به اعتبارات دولتی و با پشتوانه نظر و اعتماد مردم بتواند به توسعه دست یابد. ما باید سیاست درستی داشته باشیم و با مردم به تفاهم برسیم تا بفهمیم می خواهیم چه کار کنیم تا مردم مشارکت کنند و توسعه پیدا کنند.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت گردشگری دریای خزر حق مسلم مردم است. طبیعت دریای خزر برای شنا مناسب نیست و بیشتر مردم ایران از شنا در دریای خزر اطلاعی ندارند، اما گردشگری دریایی مایه آرامش است و از آنجایی که ما چنین خدماتی را به مردم منطقه دریایی ارائه نکرده ایم. ما نمی توانیم بگوییم که آنها استقبال نمی کنند.
نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور تاکید کرد: لنج ها و کشتی های گردشگری باید در کمترین زمان در دریای خزر به آب انداخته شود تا پای مردم ایران به دریا برسد و در این بین منطقه آزاد انزلی با راه اندازی گردشگری دریایی در این زمینه پیش بروید و با برنامه ریزی تورهای یک روزه مردم را با دریا آشنا کنید.
وی ادامه داد: با حمل بار و مسافر می توان افراد را از بنادر شمالی ایران به باکو و قزاقستان جابه جا کرد و به این ترتیب ظرفیت اشتغال افزایش یافت. همچنین با راه اندازی و راه اندازی کارخانه کشتی سازی و تعمیرات آن امکان ساخت و تعمیر کشتی های باری و توریستی سه تا پنج هزار تنی در بنادر گیلان وجود دارد.
عبدالعلیزاده با بیان اینکه همه اینها برای ظرفیت اشتغال آنها قابل توجه است گفت: در خصوص ایجاد صنایع شیلاتی معتقدم این محصولات جایگزین مناسبی برای صادرات نفت کشور خواهد بود. استعدادهای زیادی در این زمینه وجود دارد و در مجتمع های پرورش ماهی استان اقدامات مهمی در زمینه پرورش و تکثیر انواع ماهیان خاویاری در حال انجام است.
وی با بیان اینکه امروز برای اعتلای رشته شیلات باید دامپزشک آبزیان از رشته دامپزشکی جدا شود، اظهار داشت: همانند سال تحصیلی جدید که پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی انجام می شود باید وجود داشته باشد. ۷۴ واحد دروس به اضافه ۷۰ واحد دروس عمومی به جای هفت واحد دروس تخصصی باشد. باید تخصص در زمینه آبزیان فراهم شود و دامپزشک آبزیان فردی متخصص و توانمند باشد تا سلامت آبزیان با شناسایی بیماری و درمان آن تضمین شود.
نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور نیز بر توسعه روابط فرهنگی با کشورهای همسایه دریای خزر تاکید کرد و افزود: با راه اندازی کشتی مسافربری می توان به توسعه فرهنگی کشور کمک کرد. زیرا فرهنگ توسط دولت ها ایجاد نمی شود، بلکه مردم به توسعه فرهنگی جوامع کمک می کنند. کمک می کنند ما باید با گسترش راه های ارتباطی این ارتباط را بین کشورهای مرزی خزر ایجاد کنیم.
عبدالعلیزاده افزود: ۲ مشکل اساسی برای تدوین سیاست های دریامحور در گیلان وجود دارد که اول وضعیت تالاب بین المللی انزلی است که در خطر نابودی است و دوم عقب نشینی دریای خزر است. باید با برگزاری جلسات مشترک با کشورهای مرزی خزر و تشکیل تیم انجام شود. تحقیق و تفحص از دوران خزر باید مطرح و بررسی شود. این موضوع نیازمند کار مشترک، طولانی مدت و جدی است.
وی ادامه داد: همچنین برای ایجاد دانشکده دریانوردی در استان گیلان برنامه ریزی خواهیم کرد تا علاقه مندان به رشته دریانوردی بتوانند در این دانشکده تحصیل کنند.