اخبار اقتصاد ایران

استاندارد طراحی فضای اداری

به طور کلی امروزه تقسیم و چیدمان فضا به امری حیاتی در ادارات تبدیل شده است. بهترین استراتژی برای تقسیم فضا در محیط های اداری استفاده از پارتیشن اداری است. از انواع پارتیشن اداری می توان به پارتیشن شیشه ای تک جداره، پارتیشن اداری دو جداره و … اشاره کرد.

استاندارد طراحی فضای اداری مجموعه ای از دستورالعمل های طراحی فضا است که در بهبود عملکرد کارکنان و تعامل مناسب بین افراد حاضر در فضاهای اداری تاثیر مثبت دارد. این استانداردها سعی می کنند محیط کار را آرام تر، شادتر، شادتر و با نشاط تر کنند. از آنجایی که هدف هر دفتری افزایش راندمان کاری کارکنان است، قوانین و استانداردهای فضای اداری و تقسیم بندی فضاها بر اساس پارتیشن شیشه ای برای اکثر کارفرمایان و کارفرمایان بسیار مهم خواهد بود. در ادامه به بررسی بیشتر این استانداردها می پردازیم.

قسمت های مختلف فضای اداری

فضاهای اداری را می توان به چند دسته تقسیم کرد و استانداردهای طراحی هر کدام را به طور جداگانه بررسی کرد. قبل از معرفی انواع فضاهای اداری، بهتر است کمی بیشتر با قسمت های مختلف یک فضای اداری آشنا شوید. به طور کلی هر فضای اداری دارای قسمت های مختلفی است که عبارتند از:

فضای کار خصوصی

در اکثر ادارات، هر کارمند یا هر دو تا سه کارمند فضای خاصی برای کار دارند که به آنها حریم خصوصی می دهد و فضای هر کارمند را از بقیه بخش جدا می کند. این فضاها معمولاً به صورت سلول های بسته طراحی می شوند.

فضای کار عمومی

در هر اداره، بخش هایی وجود دارد که کارکنان بخشی از کار خود را به صورت جمعی انجام می دهند. می‌توانیم سالن‌های کنفرانس و اتاق‌های جلسات ویژه را به عنوان فضاهای کاری عمومی در نظر بگیریم.

اتاق های انتظار

برای اینکه مراجعین مطب بتوانند در غیاب فرد مورد نظر منتظر بمانند، فضاهایی طراحی شده است که افراد بتوانند در آن استراحت کنند و زمان انتظار را برای خود کوتاه کنند.

راهروها و فضای گذر

یکی از مهم ترین قسمت های فضای اداری راهروها و فضاهای رفت و آمد هستند. طراحی مناسب این فضاها می تواند در ظاهر کلی محل کار و زیبایی آن بسیار موثر باشد.

محل استراحت برای کارمندان

برای افزایش بهره وری فضاهای خاصی برای استراحت کارکنان در نظر گرفته می شود تا در اوقات فراغت کارکنان با آرامش بیشتری در این فضاها بگذرانند و برای بازگشت سریعتر به محل کار آماده شوند.

انواع فضای اداری

با توجه به فضاهایی که معرفی کردیم، فضاهای اداری بسته به نوع کاری که قرار است انجام شود، عمومی یا خصوصی و سلیقه کارفرما می تواند به چند روش طراحی شود، از جمله:

فضای اداری بسته

بیشتر فضاهای اداری سنتی و فضاهای دولتی امروزه فضاهای بسته هستند. این فضاها شامل تعداد زیادی اتاق بسته (فضای کار خصوصی) و سالن اجتماعات می باشد. انواع نسبتاً مدرن‌تر فضای اداری بسته از سلول‌های نیمه کاره ساخته شده‌اند که مانند اتاق‌های کاملاً بسته از بقیه قسمت‌های دفتر جدا نیستند. پارتیشن اداری دوجداره یا اتاق های تک جداره

فضای اداری باز

فضاهای اداری باز دارای دیوارها و پارتیشن های کمتری هستند و فضای کار اکثر کارکنان در یک فضا قرار دارد. با این حال، فضای اداری باز برای کار هر کارمند منطقه خاصی را تعریف می کند که شامل میز کار او می شود. فضاهای اداری باز تعامل بین کارکنان را افزایش داده و در عین حال نظم قابل قبولی را برقرار می کند.

فضای اداری گروهی

فضاهای اداری گروهی عملا شبیه به فضاهای اداری باز هستند با این تفاوت که در این نوع فضاها فاصله فضاهای کاری شخصی (میز) بسیار کم است و گاهی اوقات میزها به یکدیگر متصل می شوند. این فضاها بیشترین تعامل را بین کارکنان ایجاد می کنند و برای کارهای گروهی و محیط های اداری پویا مناسب هستند.

فضای اداری فعالیت محور

جدیدترین نوع فضای اداری، فضاهای فعالیت محور است که کارکنان می توانند به طور منظم در آن جابجایی کنند. به بیان بهتر، این نوع فضای اداری برای هر کارمند محیط کاری خاصی در نظر نمی گیرد و امکان تحرک کارمند را بیشتر از سایر فضاهای اداری فراهم می کند.

ابعاد استاندارد طراحی فضای اداری

با توجه به آنچه گفتیم استاندارد طراحی فضای اداری برای هر نوع فضا متفاوت است. عوامل دیگری مانند میزان مراجعه مراجعین و حجم بازدید از محیط نیز می تواند بر استاندارد فضا تأثیر بگذارد، اما به طور کلی ابعاد استاندارد فضای اداری شامل قوانین زیر است:

  1. در فضاهای اداری بسته، هر کارمند باید حداقل ۲ متر و در فضاهای اداری باز حداقل ۱.۵ متر فضای کاری داشته باشد. این اعداد حداقل فضایی هستند که هر کارمند برای احساس راحتی، گنجاندن وسایل خود و امکان جابجایی به آن نیاز دارد.
  2. فضاهایی که مشتری دارند و جلسات زیادی در آن برگزار می شود، نیاز به مبلمان اداری دارند. در فضایی که قرار است مبلمان در آن قرار گیرد برای هر نفر تا ۳ متر مربع فضا در نظر گرفته شود.
  3. ارتفاع استاندارد فضای اداری ۲.۵ متر است.
  4. برای اتاق های یک فضای اداری با مبلمان، اندازه استاندارد طراحی فضای اداری ۹ متر است.

انواع استاندارد فضای اداری

به طور کلی دو سیستم استاندارد طراحی فضای اداری وجود دارد که هر کدام از زاویه ای خاص به طراحی این فضاها می پردازند. اولین سیستم استاندارد HSE است که بر کاهش مزاحمت ها و آسیب ها (به فرد، کارفرما و محیط زیست) در محیط کار تمرکز دارد. بر اساس استانداردهای HSE، مساحت و ارتفاع فضای اختصاص داده شده به هر یک از کارکنان بسته به نوع فعالیت و میزان بازدید باید حداقل ۱۱ متر مربع باشد.

نکات مهم در طراحی فضای اداری

اکنون که با ابعاد و اندازه استاندارد فضاهای اداری آشنا شدیم، نکات مهمی را نیز در طراحی بهتر فضای اداری بیان می کنیم تا اگر قصد ایجاد تغییر در فضای کاری خود را دارید، بتوانید آن را بهتر انجام دهید. برخی از این نکات عبارتند از:

  1. دکوراسیون: اگر قصد دارید فضای اداری خود را به گونه ای طراحی کنید که برجسته باشد و تغییراتی که ایجاد کرده اید در زیبایی آن نیز تاثیرگذار باشد، باید روی چیدمان محیط و دکوراسیون آن تمرکز کنید. امروزه با کمک مبلمان اداری و درب های شیشه ای هم ظاهر محیط بهتر شده و هم کارآمدتر می شود. مبلمان اداری استاندارد باید دارای طولی بین ۲ تا ۲.۲ متر و عرض آنها حدود ۷۰ تا ۹۰ سانتی متر باشد.
    امروزه محیط های اداری علاوه بر مبلمان، به کمک پارتیشن به سلول های بسته با فضاهای شخصی متعدد تقسیم می شوند. استفاده از پارتیشن می تواند محیطی زیبا و کارآمد را برای شما ایجاد کند. در بین انواع پارتیشن، پارتیشن شیشه ای ظاهر بسیار زیباتر و مدرن تری دارد; اگرچه قیمت پارتیشن اداری شیشه ای نسبت به سایر انواع پارتیشن بالاتر است.
  2. تهویه: هر چقدر هم که فضا را زیبا خلق کنید، باز هم بدون سیستم تهویه مناسب کارایی لازم را ایجاد نکرده اید. تهویه مطبوع هوای تازه را فراهم می کند و دما را برای راحتی کارمندان تنظیم می کند.
  3. نورپردازی: نور محیط تاثیر زیادی بر روحیه کارکنان و فضای کلی دفتر دارد. استفاده از نور طبیعی تا حد امکان برای محیط اداری توصیه می شود اما در صورت عدم دسترسی به نور طبیعی می توانید از لامپ هایی با نور سفید استفاده کنید. استفاده از چراغ های زرد نمی تواند کارایی مطب را افزایش دهد.

خلاصه

به طور کلی امروزه تقسیم و چیدمان فضا به امری حیاتی در ادارات تبدیل شده است. بهترین استراتژی برای تقسیم فضا در محیط های اداری استفاده از پارتیشن اداری است. از انواع پارتیشن اداری می توانید: پارتیشن تک شیشه پارتیشن اداری دوجداره، پارتیشن اداری قاب دار و پارتیشن اداری بدون فریم. پارتیشن های اداری دوجداره از مقاوم ترین نوع پارتیشن های شیشه ای محسوب می شوند که با بهترین کیفیت در تترافرم عرضه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا