استایلهای جذاب و البته ماندگارِ سحر، لیلا و هدیه در سینما
سینمای ایران با تمام محدودیت ها توانسته بازیگران درخشانی را روی صحنه تئاتر معرفی کند. استعداد و توانایی بازیگران زن در به چالش کشیدن خود در نقش های مختلف واقعا ستودنی بود و هست. یکی از چالش برانگیزترین نقش هایی که بازیگران زن و مرد بازی می کنند، شخصیت برون گراها است.
این شخصیت ها کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. اما اگر بازیگر نتواند در اجرای نقش تعادل ایجاد کند، نتیجه خیلی بد می شود و مخاطب آن را دوست نخواهد داشت. در این مطلب نگاهی داریم به بازی بازیگران زن ایرانی در نقش های برونگرا و سبک آنها.
هدیه تهرانی – کاغذ بدون خط
هدیه تهرانی همیشه محبوب است. چه زمانی که در دهه ۷۰ بی رقیب بود و نقش های خاص سینمای ایران را برای خود گرفت و چه حالا که با فاصله ای کوتاه از اوج جوانی بازگشته و مخاطبان را در هر گروه سنی مجذوب خود کرده است.
چهره ای کاریزماتیک و چهره ای سرد و قیافه ای سرد دارد که البته نوعی اقتدار در خود دارد که او را جذاب می کند. این هدیه در کاغذ بدون خط در نقشی برخلاف ویژگی های معمول خود ظاهر شد. او زنی خانه دار بود که مانند همه همتایانش در خانواده های ایرانی با مسئولیت های یکنواخت و به ظاهر نامرئی دست و پنجه نرم می کرد.
هدیه تهرانی – کاغذ بدون خط
هدیه تهرانی همیشه محبوب است. چه زمانی که در دهه ۷۰ بی رقیب بود و نقش های خاص سینمای ایران را برای خود گرفت و چه حالا که با فاصله ای کوتاه از اوج جوانی بازگشته و مخاطبان را در هر گروه سنی مجذوب خود کرده است.
چهره ای کاریزماتیک و چهره ای سرد و قیافه ای سرد دارد که البته نوعی اقتدار در خود دارد که او را جذاب می کند. این هدیه در کاغذ بدون خط در نقشی برخلاف ویژگی های معمول خود ظاهر شد. او زنی خانه دار بود که مانند همه همتایانش در خانواده های ایرانی با مسئولیت های یکنواخت و به ظاهر نامرئی دست و پنجه نرم می کرد.
چرا نامرئی زیرا علیرغم اهمیت بسیار زیاد اداره امور خانه، هرگز به اندازه کار یک مرد یا یک فرد کارگر دیده نمی شود. تهرانی در این اثر زنی با مسئولیت های کلیشه ای بود، اما بار این تکرار بر دوش او نبود. او به وضعیت خود معترض بود و با نوعی درون نگری سعی در تغییر وضعیت خود داشت.
سبک تهرانی هم در این فیلم جالب بود. او از جلیقه، پیراهن اسپرت و شلوار استفاده کرد. او معمولاً کلاهی به سر میگذاشت و مانند زنی زیبا و در عین حال جسور به نظر میرسید.
سحر دولتشاهی – می خواهم زنده بمانم
دولتشاهی در سریال «می خواهم زنده بمانم» دختری برون گرا بود که به دلیل شیفتگی زیاد به پدرش حاضر به قبول پیشنهاد ازدواج مرد مرموز شد. این مرد مرموز با بازی حامد بهداد، دولتشاهی برونگرا و آزاده را اسیر عشقی عجیب و خودخواهانه کرده بود.
سحر در این سریال که دهه ها پیش روی داد، نشانه های ظاهری قابل توجهی از یک برون گرا به نمایش گذاشت. او خوش لباس و آراسته بود. این ویژگی غالب افراد برون گرا با اعتماد به نفس است.
آراستگی و استفاده از مانتوها و پالتوهایی با شانه های قوی یکی از ویژگی هایی بود که به تعریف این چهره قدرتمند و با اعتماد به نفس کمک کرد. موهایی که در وسط باز شده بود و رنگ های زیبا که هماهنگی کامل داشتند از دیگر ویژگی های استایل دولتشاهی به عنوان دختری برون گرا بود.
آزاده صمدی افعی، تهران
در میان سریال ها و فیلم های سال های اخیر، عافیت تهران با تمام ایراداتش در بین مخاطبان محبوب شده است. یکی از بازیگران این سریال آزاده صمدی است. او که در فیلم سودای کارگردان در نقش همسر سابق یک مرد و البته قاتل ظاهر شد، شخصیتی برونگرا داشت که دوست داشتنی و تندخو به نظر می رسید.
در سبک صمدی عناصری چون شیک پوشیدن، آراستگی و آرایش دیده می شد. برونگراها معمولاً به ظاهر خود اهمیت زیادی می دهند و دوست دارند مورد پسند و محبوبیت قرار گیرند. این شخصیت نیز ویژگی های مشابهی داشت.
هانیه توسلی – دنیا با من می رقصد
مجموعه ها و آثار سروش صحت در سال های اخیر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. او با استفاده از طنز متفاوت و نوعی سادگی توانسته مخاطب را جذب و جذب کند. البته باید توجه داشت که گاهی این سادگی و شوخ طبعی فراتر از هوش و بهانه ای مکرر است که توانسته افکار عمومی را فریب دهد. جدا از این ها، جهان مه من براش یکی از فیلم های شاخص صحت در سال های اخیر است. او در این فیلم از حضور هانیه است توسلی او از نقش همسر مردی میانسال و ثروتمند استفاده کرده است. این زن که با مردی بزرگتر از خودش بوده، ویژگی های برون گرا دارد. او در جمع زیاد صحبت می کند و از بیان نظرات خود که حتی مطابق میل جمعیت نیست، هراسی ندارد. سبک هانیه در این فیلم به خوبی افق میهن شده است. او با موهای رنگ شده و آرایش غلیظ سعی می کند از سبک های اسپرت استفاده کند.
باران کوستاری – عرق سرد
کوتاری نقشهای تکراری را بازی میکند و سالها از احتمال ظهور بهعنوان یک ستاره درخشان دور بوده است. با این حال عرق سرد یکی از معدود نقش های جذابی است که به خوبی اجرا شده است. او در این فیلم نقش یک فوتبالیست را بازی می کند که با همسرش مشکل دارد. زن به این زن اجازه بازی نمی دهد و آزادی هایش را گرفته است. باران در این نقش دختری برون گرا است که ورزش می کند، جسور است و سعی می کند از شرایط ناعادلانه حاکم بر زندگی زنان در این جامعه حق خود را بگیرد. او موفق نمی شود. از ماجرا که بگذریم باید به استایل خوب کوثری در این نقش هم اشاره کرد. او در صحنه های خارج از زمین ضربات چاقو دارد. از رنگ های خاکستری و خنثی استفاده می کند و استایل آن دارای ویژگی های تک جنسیتی است. یعنی استایلی اسپرت دارد که ویژگی های آن می تواند مربوط به استایل خانم ها و آقایان باشد.
لیلا حاتمی – حکم
حکم یکی از جذاب ترین آثار مسعود کیمیایی در دوران پس از انقلاب است. او در این فیلم دوباره دنیای بیرونی شخصیتهای خودمختار را به تصویر کشیده است که رنج عمیقشان لب به فریاد گشوده است. لیلا حاتمی در این اثر در نقش دختری برونگرا ظاهر می شود که زمانی مودب و اهل مطالعه بود و حالا کارش به داد و بیداد و تفنگ کشیده شده است. او در این فیلم که در دسته آثار نوآر قرار می گیرد با سبکی با توجه به ویژگی های این ژانر دیده می شود. او از رنگ های تیره و کت چرم استفاده کرده است. به عقیده افراد مدرن، این سبک با سبک باندی شخصیتی که بازی می کند هماهنگ است.
ترانه علیدوستی – پذیرایی ساده
اگر به دنبال فیلمی متفاوت از سینمای ایران هستید، بهتر است نگاهی به پذیرایی ساده مانی حقیقی بیندازید. او در این فیلم به سراغ موضوعی خاص و عجیب رفته و داستان زن و مردی را روایت می کند که حتی نامشان در فیلم ذکر نشده است و از ناکجاآباد می روند و کیسه های پر از پول را بین شخصیت های مختلف پخش می کنند. در فیلم این دو شخصیت که به نظر می رسد وظیفه به چالش کشیدن اراده انسان در مقابل دنیا را دارند، سبک های خاص خود را دارند. یکی از این دو نفر ترانه علیدوستی است که زنی برونگرا، جذاب و پرخاشگر را به تصویر می کشد. طراحی لباس او که توسط طراح متخصص به نام نگار نعمتی انجام شده بود، نقش مهمی در جذابیت شخصیت او داشت. این آهنگ که به نوعی نماد نمایشگری جهان است از رنگ های شاد و قابل توجه در ذوق کامل با رنگ های خنثی و سبک لایه ای و پر از جزئیات استفاده کرده است.