بانک و بیمه

استدلال صحیح ترامپ در خصوص هژمونی دلار| تحریم ها چگونه جایگاه دلار را تضعیف کرد؟

بازار؛ گروه بین المللی: دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت که تحریم های اقتصادی آمریکا علیه کشورهایی مانند چین و روسیه برای حاکمیت دلار و سلطه جهانی آن کشور مضر است. ترامپ تاکید کرد که استفاده از دلار به عنوان ابزاری برای تحریم نه تنها باعث تضعیف اقتصاد آمریکا می شود، بلکه موقعیت جهانی پول رسمی آمریکا را نیز به خطر می اندازد. وی همچنین از رویکرد بایدن برای اعمال تحریم های اقتصادی با استفاده از ابزار دلار انتقاد کرد.

اما سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در واکنش به سخنان ترامپ تاکید کرد که منطق ترامپ در برخورد با موضوع تحریم ها کاملا درست بوده و مسکو نیز این موضع را پذیرفته است. لاوروف گفت: دونالد ترامپ مستقیماً گفت که تحریم های اعمال شده توسط دولت جو بایدن که از توانایی دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی سوء استفاده می کند، برای اقتصاد آمریکا مخرب است. من با او موافقم.

او در گفت‌وگو با اسکای نیوز عربی گفت: «من با او موافقم، نه به این دلیل که می‌خواهم، بلکه به این دلیل که اکثریت قریب به اتفاق کشورها در مورد فعالیت‌های اقتصاد جهانی که به دلار وابسته است، محتاط شده‌اند». اما سوال اینجاست که تحریم ها از چه جهت به تضعیف جایگاه دلار منجر شده است؟

کاهش شاخص دلار و اهمیت آن برای هژمونی اقتصادی آمریکا

شاخص دلار در واقع سهم دلار از سبد ارزی بازار ارز است. هر گونه افزایش در ارزش این شاخص نشان دهنده جایگاه قوی تر دلار در بازار ارز و در سبد ارزی جهان است. از آغاز قرن بیستم (دهه ۱۹۲۰) دلار به ارز مرجع جهان تبدیل شده و همواره بیشترین سهم را در سبد ارزی بازار ارز و اقتصاد جهانی داشته است.

در حالی که شاخص دلار در سال ۲۰۰۲ بالای ۱۱۸ بود، روند نزولی این شاخص در همان سال و همزمان با اعمال تحریم های گسترده دولت بوش علیه کشورهای غیرمتعهد آغاز شد.

نمودار زیر سهم دلار در سبد ارزی جهان را نشان می دهد. این سهم اگرچه همواره در معرض نوسانات کوتاه مدت است، اما همچنان نشان دهنده سهم دلار آمریکا در اقتصاد و بازار ارز جهانی است که به صورت مطلق نسبت به سایر کشورها به میزان قابل توجهی بالاتر است.

اما نکته دیگر این است که از زمان روی کار آمدن دولت جورج بوش در سال ۲۰۰۱ و آغاز روند کنونی تحریم های جهانی علیه کشورهای غیرهم پیمان با آمریکا، شاخص دلار به شدت کاهش یافته و سهم آمریکا از سهم آمریکا پای اقتصاد جهانی نیز کاهش یافته است. البته فرار از دلار توسط کشورهای تحت تعقیب و تحریم آمریکا یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر روند نزولی شاخص دلار است، اما از سوی دیگر با این پدیده نیز مواجه هستیم که کشورهای نوظهور به ویژه چین، به تدریج از دست دادن ارز خود را از دست می دهد سهم. در طول سه دهه گذشته، بازار ارز رشد کرده است.

اگرچه این شاخص در سال ۲۰۲۲ با رشد فزاینده ای دوباره روند صعودی خود را آغاز کرد، اما باید بدانیم که افزایش شاخص دلار در دو سال اخیر با ورشکستگی بازارهای جهانی در نتیجه فشار اقتصادی ناشی از کرونا و افزایش آن مرتبط است. نرخ بهره بانکی در ایالات متحده

نگاهی به نمودار زیر که شاخص دلار را از سال ۸۶ نشان می دهد به خوبی این ادعا را ثابت می کند. در حالی که شاخص دلار در سال ۲۰۰۲ بالای ۱۱۸ بود، روند نزولی این شاخص در همان سال و همزمان با اعمال تحریم های گسترده دولت بوش علیه کشورهای غیرمتعهد آغاز شد.

استدلال درست ترامپ درباره هژمونی دلار چگونه تحریم ها موقعیت دلار را تضعیف کرده است؟

اگرچه این شاخص در سال ۲۰۲۲ با رشد فزاینده ای دوباره روند صعودی خود را آغاز کرد، اما باید بدانیم که افزایش شاخص دلار در دو سال اخیر با ورشکستگی بازارهای جهانی در نتیجه فشار اقتصادی ناشی از کرونا و افزایش آن مرتبط است. نرخ بهره بانکی در ایالات متحده

نگاهی به سمینار “برتون وودز” در سال ۱۹۴۴، که در آن دلار به دلیل اقتصاد قوی ایالات متحده و بزرگترین پشتوانه طلا در مقایسه با سایر ارزهای رایج، توسط رهبران ۴۴ کشور به عنوان ارز مرجع انتخاب شد باید توجه داشت که هدف از تبدیل شدن به دلار مرجع، تسهیل تجارت بین‌المللی است نه تبدیل آن به ابزاری سیاسی برای همسویی سایر کشورهای جهان با سیاست‌های جهانی آمریکا.

در دو سال گذشته، فدرال رزرو به دلیل تورم بی سابقه در ایالات متحده در ۴۰ سال گذشته، نرخ بهره بانکی را افزایش داد و سرمایه گذاران ترجیح دادند دارایی های خود را به سمت بازارهای اقتصادی پرخطر مانند بورس های جهانی یا ارزهای دیجیتال هدایت کنند بدون بازده، دلار مطمئن در بانک های آمریکایی قرار داده شده است. در واقع افزایش غیرعادی تقاضای جهانی دلار طی دو سال گذشته باعث رشد شاخص شده و اکنون با آغاز روند کاهش نرخ سود بانکی، این شاخص مجددا در حال کاهش است.

سیاسی شدن دلار چه تاثیری بر وضعیت اقتصاد آمریکا داشته است؟

همانطور که مشاهده کردید، روند سیاسی شدن دلار آمریکا در نهایت منجر به کاهش شاخص آن در بازار ارز شد که هیچ درآمدی برای اقتصاد این کشور نداشت. در حالی که ما هیچ قصدی برای انکار این واقعیت نداریم که تحریم های آمریکا ضربات هنگفت و غیرانسانی به اقتصادهای مستقل غیرمتعهد مانند ایران، چین، روسیه، ونزوئلا و غیره وارد کرده است. در واقع چنین آسیب های اقتصادی بر اقتصاد آمریکا و هژمونی جهانی آن نیز تأثیر گذاشته است.

نگاهی به سمینار “برتون وودز” در سال ۱۹۴۴، که در آن دلار به دلیل اقتصاد قوی ایالات متحده و بزرگترین پشتوانه طلا در مقایسه با سایر ارزهای رایج، توسط رهبران ۴۴ کشور به عنوان ارز مرجع انتخاب شد باید توجه داشت که هدف از تبدیل شدن به دلار مرجع، تسهیل تجارت بین‌المللی است نه تبدیل آن به ابزاری سیاسی برای همسویی سایر کشورهای جهان با سیاست‌های جهانی آمریکا. در واقع، رویکرد غیرمتعارف واشنگتن برای سیاسی کردن دلار و استفاده از آن به عنوان ابزاری در راستای منافع ملی خود، ضربه مهلکی به هژمونی جهانی اقتصاد آن کشور وارد کرده است که در حال حاضر تحت سلطه اقتصادهای نوظهور مانند چین یا سازوکارهایی مانند بریکس است. و ارزهای دیجیتال با چالش های مهمی مواجه شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا