اخبار بورس

استراتژی “پیزد” تولید محصولات سبک‌تر با نرخ مصوب است/ سود ۴۸ تومانی “پیزد” در جیب سهامداران/ گواهینامه E-Mark را دریافت کردیم

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمجمع عمومی عادی سالیانه مجتمع صنایع لاستیک یزد برگزار شد.

در این انجمن: ایرج زمانی فرد; مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد بیان کرد: مجتمع صنایع لاستیک یزد دارای شرکت های تابعه است. اولین شرکت فرآوری لاستیک ایساتیس است که در سال ۲۰۰۲ با هدف بازیافت لاستیک ها و تیوب های مستعمل تاسیس شد و در حال حاضر ۷۷۶۰ تن محصول بازیافتی از زباله تولید می کند و ۷۹ نفر را استخدام می کند.

وی افزود: شرکت دیگری به نام تدبیرتیره یزد در سال ۱۳۹۷ با هدف تولید ۲۰ هزار تن لاستیک دوچرخه و موتور سیکلت تاسیس شد و قصد دارد ۱۰ هزار تن را در بازارهای صادراتی و مابقی را در بازارهای داخلی به فروش برساند. شرکت صنعتی تایر تدبیر یزد با مشارکت سهامداران به پیشرفت فیزیکی ۳۶ درصدی دست یافته است.

یکبار فرد خاطرنشان کرد: شرکت دیگری که در سال ۱۴۰۲ تأسیس شد، شرکت آزمایش میدانی تایر مدباران است که با هدف انجام کلیه آزمایشات مربوط به لاستیک، متخصص در تست SWR است. این شرکت تجهیزات خود را خریداری کرده و به زودی خبر افتتاح و فعالیت آن اعلام خواهد شد.

تایید جایگاه این شرکت در بازار و صنعت تایر

مدیرعامل صنایع لاستیک یزد گفت: اگرچه صنعت تایر در سال ۱۴۰۲ مانند سال ۱۴۰۱ روزهای خوشی را پشت سر نمی گذارد، اما سعی کرده ایم از همه چیز در سایه رهبری هیئت مدیره و شرکت های بالادستی برای رسیدن به موفقیت استفاده کنیم.
صنایع لاستیک یزد ۱۳ درصد از سهم بازار لاستیک سواری، ۵ درصد در لاستیک وانت، ۴۲ درصد در تیوب و ۴۰ درصد در لاستیک دوچرخه و موتور سیکلت را در اختیار دارد.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۲۱۴ هزار تن از تولید کشور اسکوتر، دوچرخه، موتورسیکلت، وانت بایاس و لاستیک رادیال بوده است. ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن لاستیک به کشور وارد و ۸ هزار و ۵۰۰ تن صادر شد. مصرف کشور ۲۵۱۰۰۰ تن انواع لاستیک سواری و دوچرخه است.

این گزارش حاکی است در سال ۱۴۰۲ لاستیک به ارزش ۱۷۳ میلیون دلار وارد و ۲۰ میلیون دلار صادر شده است. در حال حاضر ۱۲ تولید کننده لاستیک خودرو در کشور وجود دارد. ۱۴۰۰۰ نفر به طور مستقیم در این صنعت کار می کنند. سهم ایران از تولید جهانی تایر ۷۵ درصد وزنی است. در مجموع لاستیک های سبک و سنگین این ۱۲ شرکت در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰۰۰۰۰ تن بوده است. در شرایطی که تولید صنعت تایر در سراسر جهان حدود ۴۰ میلیون تن است.

مدیرعامل شرکت پیزد تصریح کرد: صنعت تایر جای رشد دارد و با حمایت سهامداران و سرمایه گذاری در این صنعت فضای خوبی برای توسعه شرکت های تایرسازی ایجاد می شود تا بتوانیم سهم خود را در داخل و داخل افزایش دهیم. بازارهای جهانی

با تلاش همکاران پژوهشی و تولیدی یزد تایر توانستیم گواهینامه های ملی و بین المللی مانند گواهی ایمارک را کسب کنیم و این یک فرصت استثنایی برای یزد تایر در بین ۱۲ شرکت است.

وی گفت: همچنین دارای گواهینامه دانش بنیان طراح لاستیک در سال ۱۴۰۲، شهرت برند یزدتایر به عنوان بازارهای درجه یک کیفیت و صادراتی کشور در غرب آسیا، اروپای شرقی و کشورهای CIS است.

زمانی فر در خصوص موانع موجود در صنعت تایر خاطرنشان کرد: موانعی مانند قیمت محصولات بر اساس تعرفه مصوب دولت، عدم امکان قیمت گذاری رقابتی، محدودیت های ناشی از کمبود انرژی و نبود تسهیلات سالانه بانکی برای تامین ماشین آلات، مبادلات ارزی. نوسانات نرخ، مشکلات تامین مواد اولیه و قطعات خارجی به دلیل تحریم های ظالمانه، صدور بخشنامه های متعدد از سازمان های مختلف بر عملکرد شرکت تاثیر می گذارد.

مدیرعامل صنایع لاستیک یزد گفت: تولید لاستیک رادیال در سال ۱۴۰۰ ۲۱ هزار و ۴۹۰ تن، در سال ۱۴۰۱ ۲۳ هزار و ۶۱ تن و در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۲ هزار و ۴۳۶ تن بوده که نشان دهنده کاهش ۳ درصدی وزن اما افزایش تعداد رینگ ها است. لاستیک دوچرخه و موتور سیکلت در سال ۱۴۰۲ به میزان ۷۵۴۲ تن تولید شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۴ درصدی داشته است. ۲۲۳۶ تن تیوپ دوچرخه و موتور سیکلت تولید شد که نسبت به ۱۴۰۱ ۲۵ درصد افزایش داشت. در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۳۲ هزار و ۲۱۴ تن، یک درصد افزایش وزن و نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳ درصد افزایش وزن داشتیم.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ ۲۲ هزار و ۲۸۷ تن لاستیک رادیال فروختیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ از نظر ارزش ریالی ۳۹ درصد رشد داشت و لاستیک موتورسیکلت با رشد ۴۱ درصدی از نظر ارزش فروش به ۷ هزار و ۵۸۶ تن رسید. ارزش ریالی انواع لوله با رشد ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۰۸۷ تن رسید. در مجموع ۳۱۹۶۰ تن از محصولات شرکت تایر یزد به فروش رسید که در سال ۱۴۰۲ به ارزش فروش ۳۴۸۰ میلیارد تومان رسید و نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۴۱ درصدی را به ثبت رساندیم.

زمانی فر توضیح داد: استراتژی ما تولید محصولات سبک تر با سرعت ثابت شده بود، از آنجایی که تعرفه مصوب نداشتیم، تولید محصولات سبک تر و مطابق با استانداردهای روز دنیا به افزایش سودآوری شرکت کمک کرد. در سال ۱۴۰۰ هر کیلو محصول را ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان و در سال ۱۴۰۱ ۷۵ هزار تومان و در سال ۱۴۰۲ تقریباً ۱۰۹ هزار تومان می فروختیم.

ترکیب سهام بازار

مدیرعامل «پیزد» گفت: در سال ۱۴۰۲، ۲۶ هزار و ۷۶۵ تن محصول یعنی ۸۴ درصد از حجم فروش خود را به نمایندگی ها و ۳۸۶۲ تن محصول را که ۱۲ درصد از حجم فروش را شامل می شود، به خودروسازان فروختیم. ۱۳۳۳ تن هم صادر کردیم که ۴ درصد فروش است.

ارزش فروش صادراتی بر اساس ارزش نرخ نیما بود.

وضعیت قیمت

وی افزود: در بخش مواد نیز میانگین مصرف هر کیلو مواد ۶۵ هزار و ۲۰۰ تومان با ۱۹ درصد افزایش بوده است. متوسط ​​دستمزد هر کیلو محصول تولیدی ۷۵۹۶ تومان و متوسط ​​هزینه های سربار ۱۵۴۳۸ بوده است که در مجموع میانگین بهای تمام شده هر کیلو محصول با قیمت ۸۸۲۰۰ تومان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد بوده است که نتیجه آن است. کنترل خرید مواد اولیه، دستمزد و سربار بود.

سود و زیان شرکت

زمانی فر ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ فروش ۳۴۸۰ میلیارد تومانی نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۴۱ درصدی داشت و توانستیم به سود ناخالص ۷۴۳ میلیارد تومانی دست پیدا کنیم که نشان دهنده رشد سود ناخالص ۲۶۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ بود. سود عملیاتی ۶۳۸ میلیارد تومان و سودآوری ۳۳۴ درصد افزایش یافت. سود قبل از کسر مالیات ۵۵۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که نشان دهنده افزایش ۳۲۵ درصدی سودآوری نسبت به مدت مشابه سال قبل است. سود خالص پس از کسر مالیات ۴۸۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که نشان دهنده افزایش ۲۸۶ درصدی سودآوری است.

شاخص های اصلی عملکرد

مدیرعامل «پیزد» توضیح داد: دوره گردش کالا در سال ۱۴۰۲ ۱۰۷ روز بوده است. دوره وصول بدهی را به ۴۳ روز کاهش داده ایم. ما هزینه های مالی را در رابطه با فروش به ۴.۲ درصد کاهش دادیم. سود عملیاتی هر سهم ۶۱۰ ریال می باشد. بازده سرمایه را از ۱۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رساندیم. همچنین بازگشت سرمایه را به ۴۰ درصد افزایش دادیم.
در سال ۱۴۰۲ نماد ما باز شد. ارزش بازار ۳۲ میلیارد ریال بود. قیمت هر سهم ۴۱۳ تومان بود. تعداد ۱۶۹۶ نفر در بخش منابع انسانی شاغل بودند که از این تعداد ۷.۲ درصد زن و ۹۲.۹۸ درصد مرد بودند.

در حوزه مسئولیت اجتماعی مشارکت در تامین هزینه های موکب ها ۴۰ میلیون تومان، کمک های نقدی و غیرنقدی به موسسات بهزیستی و خیریه به مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان، مشارکت در تامین هزینه های خدمات دانشجویی ۱.۵ است. میلیون تومان و مشارکت در تهیه غذا در مرکز رای گیری ۲۲۶ تومان هزینه دارد. در مجموع ۴۹۷ میلیون تومان برای کارهای اجتماعی هزینه شد.

اقدامات مربوط به وظایف مجمع ۱۴۰۲

نتیجه شکایت خود علیه شرکت کارخانه تست را با ارائه اظهارنامه پیگیری خواهیم کرد. رای دادگاه مبنی بر عدم عرضه لاستیک توسط شرکت تامین کننده خارجی به نفع شرکت صنعت لاستیک یزد صادر شد.

۹ حساب بانکی شرکت به نام اشخاص مرتبط وجود داشت که در سال ۱۴۰۲ بسته شد.

دستورالعمل های برنامه شرکت در ۱۴۰۲

دریافت نشان بنگاه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دریافت گواهی به عنوان اولین بنگاه دانش بنیان در زمینه طراحی تایر، دریافت گواهینامه ایمارک، افزایش مدت گارانتی محصول از ۳ سال به ۵ سال، پیوست جرگه قطعات یدکی موقت تایر و لاستیک سازندگان خودروهای برقی در سال ۱۴۰۲. گشایش بازارهای صادراتی و ایجاد ظرفیت تولید ۲۰ درصد برای خودروسازان.

یکی از عوامل تاثیرگذار، ارائه سیستم پاداش برای افزایش تولید و کاهش ضایعات بود که از سال ۱۴۰۲ به طور کامل اجرا شد و باعث کاهش ضایعات و افزایش تولید شد. برای کنترل هزینه ها و هزینه ها، از ارز حاصل از صادرات، مواد اولیه را خریداری کردیم.

بهبود سیستم های کنترل خط تولید و هوشمندسازی آنها به عنوان تبدیل دیجیتال در شرکت صنعت لاستیک یزد در سال ۱۴۰۲ پیشرفت ۴۰ درصدی را به ثبت رساند که به کنترل تولید، کنترل هزینه، کاهش ضایعات و بهبود بهره وری کمک می کند.

خرید مواد اولیه از طریق تامین کنندگان اصلی و خرید مواد اولیه وارداتی از طریق ثبت سفارش و دریافت ارزهای نیمه ارزی انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا